När behövs primning?

5k läst  4 svar

1. Miles
    Medlem Nivå 7
    Ska kakla ett kök och har 3 olika underlag:
    - gipsskivor
    - gammal kakelfix lagad med husfix
    - målad gammal masonite lagad med spackel

# När behöver jag prajma innan kakling?
    # Kan man köra någon färg man har hemma istället för stor bytta primer för en kvadratmeter?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Prima gipsen och spacklet. Och träfiberskivan kan du ju inte kakla på, vet inte om du hade tänkt det?

Du kan ju köpa en enlitersflaska primer för typ 70 kronor, färg fyller inte samma funktion.

3. Miles
    Medlem Nivå 7
    Tack för svaret!

Träfiberskivan är alltså en sida på ett äldre högskåp:
    - ska kaklas bara på 60x55 stor yta
    - och det satt kakel på den sidan som jag tagit bort
    ... varför går inte det att kakla?

Har inte sett någonstans att gips behöver primer, menar du hela gipsskivan eller bara där man spacklat?

4. J
    Medlem Nivå 15
    Jo, det är möjligt att det kommer sitta kvar, men det är inte säkert. Det är ett för mjukt och rörligt material för att man ska kunna garantera att det håller i längden. Men på en tillräckligt liten yta kan det fungera. Använd flexfix och flexfog åtminstone.

Gipset måste inte primas, men det skadar inte att göra det. Då hindrar man det från att suga i sig vattnet från fixet. Samma sak med spacklet, det är inte absolut tvunget att man primar det, men man får lite bättre vidhäftning och fixet hinner brinna bättre då vattnet stannar kvar i det.

5. Miles
    Medlem Nivå 7
    Cheers!
    ... då blir det aspelut primer för jag har stora tunga 60x30 plattor på 2 sidor och upp till tak på gipssidan så jag safe:ar gärna där.

Suveränt forum det här :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: