Byggahus.se

När behöver man åtgärda en köldbrygga?

1. Sm00th
    Medlem · 7 inlägg

Sm00th

Medlem
    När bör man åtgärda köldbryggor?
    :thinking:

Redigerat av moderator 10 nov 2017 13:41
  2. H
    Medlem · Västerbotten · 997 inlägg

Holmspel

Medlem
    Med den knappa infon så finns det inga svar.

3. D
    Besserwisser · E · 17 959 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    När det är omöjligt att upptäcka. Jag tror inte att fotografering med värmekamera förväntas.
    Men sannolikheten att det berättigar till ersättning är nog låg. Då ska det vara ett allvarligt fel.

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det är nog näst intill omöjligt att bygga helt utan köldbryggor.
    Vad föranleder frågan?

5. Sm00th
    Medlem · 7 inlägg

Sm00th

Medlem
    Hej igen,

Tack för snabba svar. Köpte hus i somras. Nu när det blivit kallare så har jag gått runt med värmekamera och hittat flera köldbryggor. Dock tror jag inte det är något allvarligt ännu men jag tycker dessa frågor är intressanta.

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Jag skulle tro, och jag vill betona att detta är just en vag teori på sin höjd, att du aldrig får en köldbrygga som sådan till ett dolt fel. Om den orsakar skador, t.ex kondens i väggen med mögelpåväxt som följd kanske du har något att hämta, annars tror jag att det bara är att glömma.

Orsakar köldbryggorna något problem?

Sen är frågan också om du hade bjudit mindre för huset om du känt till dessa förhållanden.

7. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Vid varje husförsäljning skall ju köparen få en någorlunda aktuell energideklaration.

Ser den rimlig ut eller inte?

8. D

Daniel 109

Besserwisser
    Varför skulle det inte vara dolt? Det är knappast något som är lätt att hitta.

Redigerat 6 nov 2017 13:14
  9. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 224 inlägg
    Köldbryggor är nästan alltid en konsekvens av ett byggsätt och inget fel.

10. D

Daniel 109

Besserwisser
    Frågan var väl snarare om det är dolt. Men om det är förväntat är det ju inte dolt.

Redigerat 6 nov 2017 13:14
  11. Sm00th
    Medlem · 7 inlägg

Sm00th

Medlem
    Kwh per år i deklaration 21000. Men såg på historiken hos elnätet att det var 31000. 2015 och 2016. Men vi ska elda mycket så lär inte blir denna nivå i vinter

12. Sm00th
    Medlem · 7 inlägg

Sm00th

Medlem
    Jag är inne på detta för egen del också, dvs att minska energiförlust och även förebygga åtgärda problem pga köldbryggorna

13. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 824 inlägg

useless

Lök.
    Frågan är väl vad köldbryggan/bryggorna beror på? Är det en dålig konstruktion så är det ju inget fel per se, men om man har fuskat med isoleringen så går det säkert att ställa nån till svars.

14. H
    Moderator · Stockholm · 44 286 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tror inte man generellt kan säga att en köldbrygga aldrig är ett dolt fel. Men det finns ju en oändlig mängd faktorer som spelar in.

Men om vi exempelvis tänker oss ett hus färdigbyggt 2016, och där du med termokamera upptäcker att isolering verkar saknas helt i en hel vägg.

Om vi då antar att det inte finns något synligt som indikerar att det kan vara fel på detta. Ja då skulle jag kunna tänka mig att det borde finnas anledning att hävda dolt fel.

Skulle du upptäcka att isolering saknas helt i en vägg från 1950, i övrigt samma förutsättningar, så är jag inte lika optimistisk över utgången om du vill hävda dolt fel.

Och sedan finns ju alla tänkbara mellannivåer. Skulle ex. värmekamera visa att isoleringen har sjunkit ihop på huset från 2016, så att det finns en 10cm glipa i överkant på alla väggarna, så skulle jag nog gissa att det kan vara värt att hävda dolt fel, finns det ngn. enstaka mindre glipa, så bör man nog räkna med "shit happens".

15. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Energideklarationerna är luriga.
    Från den totala elanvändningen räknas bor s.k. fastighetsel, hushållsel och, tror jag, el för varmvattenberedning.
    Allt beräknat lite schematiskt.
    Fast nästan all förbrukad energi bidrar till uppvärmningen, undantag utelampor.
    Så skillnaden mellan förbrukade 31.000 och beeräknade 21.000 kWh kan bero på vad som räknas med som uppvärmning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.