961 läst · 2 svar
961 läst
2 svar
När begär man in grannens synpunkter?
Hej!
Jag har i slutet av förra året lämnat in en bygglovsansökan för en utbyggnad, i mitt fall bygga en våning ovanpå garaget. Det har varit vissa oklarheter om det faller inom reglerna för detaljplanen och kommunen gav mig rådet att ansöka för att få det prövat.
I dagarna fick mina grannar ut information om att vi ämnar bygga och ombads skicka in svarsblanketter om huruvida de hade några invändningar.
Vad betyder egentligen det för bygglovsprocessen? Kan jag anta att kommunen inte ser några problem utan bara vill kolla med grannarna om de missat något? Eller börjar man med grannarna innan man ser om det följer regelverket?
Vi är ju lite nyfikna och undrar om någon vet vart i processen vi ligger?
Jag har i slutet av förra året lämnat in en bygglovsansökan för en utbyggnad, i mitt fall bygga en våning ovanpå garaget. Det har varit vissa oklarheter om det faller inom reglerna för detaljplanen och kommunen gav mig rådet att ansöka för att få det prövat.
I dagarna fick mina grannar ut information om att vi ämnar bygga och ombads skicka in svarsblanketter om huruvida de hade några invändningar.
Vad betyder egentligen det för bygglovsprocessen? Kan jag anta att kommunen inte ser några problem utan bara vill kolla med grannarna om de missat något? Eller börjar man med grannarna innan man ser om det följer regelverket?
Vi är ju lite nyfikna och undrar om någon vet vart i processen vi ligger?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Rent formellt så får myndigheten inte ha en uppfattning i frågan om bygglovet innan de frågar grannarna. De skall samla ihop materialet som krävs för att fatta ett beslut. Grannarnas synpunkter är en del av det materialet. Skulle handläggaren uttrycka en åsikt innan han läst grannarnas synpunkter, så kan han stritk formellt anses vara jävig sedan ( i praktiken lär han inte skiljas från beslutet pga. jäv).
I praktiken så brukar nog kommunen råda dig att dra tillbaka bygglovet, om de räknar med att dte blir avslag. Och i praktiken tror jag att de gör en mer vällvillig tolkning av detaljplanen om grannarna inte verkar ha synpunkter. Mindre risk att en högre instans skall få se vad de godkänt.
I praktiken så brukar nog kommunen råda dig att dra tillbaka bygglovet, om de räknar med att dte blir avslag. Och i praktiken tror jag att de gör en mer vällvillig tolkning av detaljplanen om grannarna inte verkar ha synpunkter. Mindre risk att en högre instans skall få se vad de godkänt.
Liknande trådar
-
förskjutning av värmekurvan när man inte är hemma?
Fjärrvärme & Gas -
Vad skall jag tänka på när jag tinar upp fruset tappvattensystem?
Vatten & Avlopp -
När är det läge för dränering?
Grund & Markarbeten -
ASKO diskmaskin öppnar inte luckan till diskmedlet - Varför ?
Vitvaror -
Vem ska man uppge när man begär offert på byggfelsförsäkring?
Försäkringar