Byggahus.se

När avloppsrör inte räcker ...

1. T
    Husägare · Kronoberg · 182 inlägg

tarevarg

Husägare
    Relativt nyinflyttade. Ett litet oväder, inte för stort, inte för länge.
    3*30 liter regnvatten i hela källaren uppsuget. :sweat: Plastmattan flöt i korridoren. Jag vet inte hur man hade tänkt när man har ordnat avrinningen utanför garagenedfarten med ett enda litet runt avlopp på 15 cm, och detta på en starkt lutande asfalterade (!) nedfart på kanske 60 kvadratmeter. Halva väggen täcks dessutom av en garagedörr (metall) som har en gummiremsa som tätning nere, så att själva garage delen förblir torrt, och vattnet som ansamlas, väller in som tsunami där den kan, in genom tröskeln, golvet är täckt av vatten i hela källaren, alla förråd, verkstad, tvättstuga, ateljé osv. Bilden föreställer dörröppningen till källaren, vattnet stod så högt. Bättre söndag hade jag kunnat tänka mig [​IMG]:(

Nu är frågan,
    - ska man bila upp asfalten på hela garagenedfarten,
    - eller bara en remsa och i remsan gräva upp en djup ränna med ett galler ovanför.
    - Eller ska man skippa garagenedfarten helt och hållet och fylla upp utan att använda utrymmet utifrån, självklart med isolerade väggar och inga dörrar kvar.
    - Eller? Någon annan idé? För jag tror inte att vi har lust att bryta upp betonggolvet i hela källaren och ändra hela avloppssystemet... det vore inte första valet i alla fall.

Bilden föreställer dörren till källaren.

2. L
    Medlem · Linköping · 236 inlägg

lassebrun

Medlem
    Det är inte så enkelt att det är stopp i rören? Enklaste är att gå igenom avloppet med en högtryckstvätt och en rörrensare/avloppsrensare.

• Laddar…
  3. T

tarevarg

Husägare
    Vi har fått översvämning av mindre omfattning tidigare, då har vi rengjort hela avloppet. Att det blir pollen och damm på garagenedfarten, (inga andra smuts eller så), borde inte betyda att man får in så mycket vatten på grund av ett mindre (kort) skyfall. Som du ser på bilden, så högt vatten kan inte en 15 cm-s avlopp svälja med samma hastighet som vattnet öser ner. Den rinner undan så småningom, men då är det mesta är inne i huset ju.

4. P
    Medlem · Bosarp · 975 inlägg

Prodigys

Medlem
    Ett 160ø rör kan svälja stora mängder vatten och borde klara av ett skyfall på 60m². Känns som att det är något annat som är anledningen. Kommunalt eller egen avrinning?

• Laddar…
  5. L

lassebrun

Medlem
    Vi har ~250m2 tak på 110-rör. Inga tendenser på att det är för litet. Däran min misstanke av att det inte rinner så lätt som det borde.

6. T

tarevarg

Husägare
    Avloppet är kommunalt. Hela avloppssystem ligger under huset under betonggolv.

7. T

tarevarg

Husägare
    Tak är väl lite annat, du har väl flera stuprör, eller också förstår jag inte jämförelsen.

8. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 257 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Var tar avloppet i garagenedfarten vägen?
    Jag har sett sådana som varken är kopplade till dagvatten eller avlopp utan slutar i någon form av "stenkista", med varierande förmåga att ta hand om vatten.

• Laddar…
  9. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 367 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Förra huset hade en uppsamlingsbrunn för takavrinningen. Den blev full på våren och röret under stuprännan som var fullt till brädden var drygt en meter över garagenedfartens golvbrunn. Som tur var var den kopplad till en annan brunn...
    Vart leder avrinningen? Avloppsnätet eller något annat?

10. L

lassebrun

Medlem
    Alla mina stuprör går ihop i ett 110 rör som går ut till gatans dagvattenavlopp. Det jag försöker säga är att du bör kolla varför det rinner dåligt i ditt avlopp. Men är du säker på att din avlopp inte räcker till så får du gräva ner fler/större rör.

• Laddar…
  11. T

tarevarg

Husägare
    Jag tror att det går till kommunens dagvattenavlopp, men jag måste prata med kommunen imorgon för att vara säker på det. Ska också leta upp originalritningarna på huset, men huset var självbyggt (ingen byggfirma) och de har ändrat planerna flera ggr under bygget, det syns i pappren, så vi kan inte vara säkra på något. Men kollar vatten/avlopp på ritningarna ändå, sen får vi se. Själv tycker jag nog att ett litat avloppskanal räcker ändå inte, im t.ex. inte lutningen är tillräcklig, eller av andra orsaker. Men det är 50 år gamla, förmodligen rostiga avloppsledningar. Vore väldigt tråkigt om vi skulle behöva bryta upp och byta ut hela systemet :(

12. T

tarevarg

Husägare
    Ja det undrade jag också, men hur kollar man det? Trodde det var kommunens dagvatten, men huset är självbyggt.

13. GoC
    Medlem · 2 506 inlägg

GoC

Medlem
    Om jag fattar dig rätt så har du en spygatt utanför garagedörren som är 15cm i diameter?
    Om den har inte en chans att hantera ett kraftigt regnväder.
    Problemet beror, som du varit inne på, att nedfarten asfalterats och allt regnvatten rinner obehindrat rätt ned till garageportar och den lilla brunnen som inte är dimensionerad för detta.
    Skall jag gissa på något så tror jag brunnen utanför garaget är kopplad på husets avloppssystem via en anslutning till brunnen i garaget.

14. T

tarevarg

Husägare
    Ja, tyvärr är detta mest troligt. Har du något bra förslag som inte knäcker oss?

15. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 570 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Om spygatten vore kopplad till en brunn i garaget borde vattnet spruta upp ur den brunnen om det står så mycket utanför. Stod det verkligen vatten upp till 30 cm på källardörren/väggen?

För att reda ut vart brunnen är kopplad kan man spola i den och lyssna efter var det skvalar. Är den kopplad in i huset så låter det där. Ev kan man behöva ta bort ett vattenlås eller två. Man kan också lyssna i kommunens dagvattenbrunnar i gatan om det rinner där. Funkar inte det så är det väl filmning som gäller för att reda ut vart det tar vägen.

Om du har eller kan låna en högtryckstvätt med iller så är det en bra första åtgärd. Då ser du också om det tar stopp efter en meter eller två.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.