Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

När areaberäkningen inte stämmer

1. S
    Medlem · 21 inlägg

snart framme

Medlem
    Hej! Min KA gjorde mig uppmärksam på att den av kommunen beviljade byggytan inte alltid stämmer med ritningen. Och mycket riktigt är min (godkända) ritning 20 kvm större än beräknad yta i siffror; siffror som kommunen räknat ut efter min ritning, antar jag. Jag fick bygglov utan att behöva ändra nåt.
    Ska jag ta upp detta med kommunen? Är detta något KAn ska driva att jag ska anpassa huset?!..

2. M
    Medlem · 2 511 inlägg
    Är det byggnadsarea, BYA vi pratar om? Är beviljad area den area ni vill bygga eller är planen ett mindre hus? Vad är det ni planerar bygga?

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Västernorrland · 1 805 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Det är väl ett specifikt bygge som ges bygglov?
    Så om underlagen är korrekta och någon bara gjort ett räknefel så är det väl fortfarande det specade bygget som är det man får lov att bygga...
    Beslutet formuleras väl inte som att man tilldelas en viss byggbar yta?

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 70 inlägg

Johanx

Medlem
    Om jag förstått det hela rätt så har en ritning med tex en byggnad på 12*10m lämnats in till kommunen och bygglov beviljats men i det beviljade bygglovet står att byggnadsarean är 100kvm. Stämmer det?

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 70 inlägg

Johanx

Medlem
    Har funderat lite och det känns som att det kan bli en del problem om det finns grannar eller detaljplan. Finns det detaljplan och har den enligt ritningarna följts? Har grannar hörts?

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 21 inlägg

snart framme

Medlem
    Ja, det känns som ett räknefel, då ingen invändning görs. Siffrorna känns mer som en sammanfattning. Det var min KA som gjorde mig uppmärksam på att det kan bli fel. Och när han i rollen som konsult hade ändrat lite i ritningen på eget bevåg hade gjort arean mindre börjar jag fundera på om det är nåt han tänker driva nu inför starmötet!.. Men klart jag eg ska fråga honom.

7. S
    Medlem · 21 inlägg

snart framme

Medlem
    Ja räkneexemplet stämmer. Ingen detaljplan o inga grannar

8. M
    Medlem · 2 511 inlägg
    Så i texten i beslutet är arean angiven 20 kvm mindre? Det låter som det är en felskrivning av byggkontoret, men eftersom ritningarna visar 20 kvm mer blir beslutet tvetydigt. Jag tycker du ska kontakta handläggaren och påtala felet och få det korrigerat. Handläggaren kan ta beslut om rättelse/korrigering där det framgår att hen skrivit fel. Detta läggs till dina handlingar. Det är bra om allt stämmer inför eventuella framtida projekt. Om det inte är felskrivning, be handläggaren förklara hur hen räknat och resonerat. Du kan även påpekat vad KA pysslat med. Ta kontakt med handläggaren innan tekniska samrådet så det inte blir nåt tjafs på mötet

Är beslutet tagit i byggnadsnämnden eller har handläggare tagit det på delegation?

Du skriver att KA varit och ändrat i ritningarna och design? Är det gjort före eller efter bygglovet beviljades? Är det gjort efter lovet beviljades är det inte helt bra.

Redigerat 30 aug 2020 23:07
  9. S
    Medlem · 21 inlägg

snart framme

Medlem
    Ja, en bra ide att jag tar kontakt före mötet, direkt med handläggaren på kommunen, själv. Beslutet är f ö taget i nämnden Det är BYA som eg är 165 som står som 145. Boarean är ca 100.
    Att KAn är inblandad är för att han påtalade att vi glömt plats för VP och hade andra synpunkter och ritade om som konsult och vips var också huset mindre. Det blev så rörigt...
    Men jag tar allt direkt med kommunen. Tack för rådet!

• Laddar…
  10. S
    Medlem · 21 inlägg

snart framme

Medlem
    Glömde svara på detaljen att KAn gjort ändringarna efter bygglovet men alltså innan startmötet. Har ändå tänkt göra några ändringar och gå upp med dem själv direkt till kommunen. Men nu ska jag påtala räknefelet också.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · 2 511 inlägg
    Låter bra. Berätta gärna vad kommunen sa när du pratat med dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.