848 läst · 9 svar
848 läst
9 svar
När är det dags att ta med grabbarna i skogen?
Jag har med ena grabben som är lite äldre i nedre tonåren i skogen men kärringen klagar jag har en till som är åtta och vill med men där tar det stopp hos regeringen. När man var liten var det andra sysslor med häst och släde och timmer farligt för ett barn men vi såg det inte så då. Det är andra tider idag. Det är inget barnarbete jag pratar om mer umgås i skogen när jag jobbar hjälper ena grabben till och drar lite mindre stockar, kör traktorn ibland och annat enklare arbete. När tycker ni man kan ta med grabbarna på lite mindre arbeten de vill vara med i skogen så det kan jag inte förhindra.
Om man ska jaga är det en annan sak men jag jobbar ju med en del maskiner så visst finns en risk man är kluven i det här och kärringen gör det inte enklare. Hon kallar det barnarbete, slavarbete osv. men grabben kan inte vänta tills vi ska ut igen. Hmmm
Jag var med farsan i skogen från 8-9 och körde traktor vid 11 så det börjar bli dags.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Jag tycker att så länge barnen kan förstå farorna med att gå nära när träd fälls och annat som kan vara farligt om man inte är försiktig så får de följa med. Även att de kan ta och följa instruktioner är ju en viktig del.
Mina barn är inte i den åldern än men jag hoppas att de ska vilja följa med sin pappa ut i skogen när de blir äldre.
Mina barn är inte i den åldern än men jag hoppas att de ska vilja följa med sin pappa ut i skogen när de blir äldre.
Känner du att det går att göra på ett säkert sätt är det väl toppen om grabbarna vill med ut? Otroligt positivt jämfört med att sitta hemma med tvspel och mobiltelefon - speciellt om du kan dra ner på arbetstakten lite så det kan bli lite "kvalitetstid" med ungarna.