När är det dags att skotta bort snö från taket..?

92k läst  167 svar

1. T
    Anonym
    Finns det någon tumregel/mått på när det är dags att ta bort snö från taket ?

Bor i ett "blåshål" där det blir duktigt med drivor på taken, och när pudersnön sen blir blötsnö blir också viktökningen dramatisk. Själv har jag platt tak vilket innebär att taket måste skottas ibland, vi brukar göra detta på en höft, d.v.s när snön börjar nå upp till avloppsluftningen. Balkongerna kör vi oftare rent praktiskt då dörrarna går utåt.

Finns det någon lathund på snövikt för puder/blötsnö så man kan räkna på när det är dags för tak och balkong. Har sen en del grannhus där snön nästan tangerar balkonräcket vilket knappast kan vara nyttigt den dan det blir blidväder.

2. Faidros
    Medlem Nivå 10

Re: När är det dags att skotta bort snö från taket

I Finland verkar man i alla fall ha koll på snöns vikt:

"Snöns vikt beror på snöns vattenvärde. Finlands miljöcentral observerar ca 165 snölinjer där snöns vattenvärde mäts varje månad eller två gånger i månaden."
    http://www.environment.fi/default.asp?contentid=74715&lan=sv

3. A
    Medlem Nivå 9

Snö ökar inte i vikt (=masssa) för att det blir töväder.
    Ett snötäcke ökar endast i vikt om det snöar mer!

4. M
    Moderator · Nivå 17

Det beror på hur fuktigt det är runtomkring. Snön kan suga upp fukt och på så sätt bli bra mycket tyngre

5. A
    Medlem Nivå 9

Ber att få korrigera mitt tidigare inlägg:
    Ett snötäcke ökar endast i vikt om det kommer mer nederbörd eller om snötäcket suger upp fukt!
    Den sista delen vet jag inte hur den fysikaliskt skulle fungera, men får lita på att mats_o vet.

6. Ingenjören
    Medlem Nivå 7

Snö kan variera otroligt i vikt beroende på om det är nyfallen pudersnö eller nästan slask eller is. Allt eftersom snön faller trycker den ju ihop underliggande snö. Enda sättet att vara säker på hur mycket snön på taket väger är att skära ut en kub på 1mx1m, skotta ner snön i täta plastsäckar och väga säckarna.

Nyfallen snö väger kanske 50-100kg/m3 och gammal packad snö upp till 700kg/m3

Om man ska mäta snömängden får man nog göra som i USA där man pratar om hur många meter snö man fått. Där mäter man nysnötäcket efter varje snöfall och summerar siffrorna dag för dag. (Som vi gör med regnmängderna på sommaren....)

/Ingenjören

7. T
    Anonym

Oavsett matematiken tror jag vi är överens om att det är mycket stor skillnad på 1 skyffel med pudersnö, jämfört med 1 skyffel blötsnö. När det sen legat på plåttak en längre tid är det väl komprimerat med ren is i botten (genom värmeläckage nedifrån) och blötsnö i mitten, så det väger bly minst sagt. Faidros länk till våra finska grannar var bäst, enda problemet är att finnarna räknar per m2, men det står inget om höjden på måttenheten- så jag får gissa mig till 1 m höjd.

Det blir nog ganska många husägare på detta forum som får ge sig ut på samma tunga uppdrag, såg just delar av grannens tegeltak åkte ned, solen värmer bra nu och stora sjok av snö kostar både tegel och stuprännor om man inte ser upp, och det har redan hänt en del tragiska olyckor i grannländerna på platta tak.

8. Ingenjören
    Medlem Nivå 7

Jag tolkar den finska sidan så att den redovisar aktuell snölast i kg/m2.
    Två gånger i månaden görs riktiga mätningar på 160 platser och däremellan uppdateras lasterna med aktuell nederbörd.
    Att översätta detta till ett visst snödjup går inte....

Redovisningen tar ju inte hänsyn till lokala variationer och snöfickor men ger ju en allmän bild av hur mycket snö som ligger på taken i olika delar av Finland just nu.

/Ingenjören

9. M
    Moderator · Nivå 17

Snö kan binda fukt genom att snön kan vara kallare än omgivande luft och då kondenseras luftens fukt på snöns ytlager.

Detta händer på vårvintrarna för mig som bor vid havet när det kommer relativt varm luft som då innehåller mera fukt. När denna luft kyls av så får man i det närmaste daggläggning men på snö

10. T
    Anonym

Hållfastighetsberäkningar är inte min starka sida, men en titt på finnarnas snökarta med tillhörande vikter gjorde mig ganska nervös. På mitt 90 m2 platta tak blir belastningen då från c:a 3600kg till 7200kg "worst case" för kustområdet, vilket motsvarar vikten på en tung lastbil, tur att jag har skottat. Med tanke på dom som bor mera inåt landet ser det än värre ut, då landar vi på 11,7 ton på 90 m2 tak.. :surprised:..!

kolla in finska snökartan
    http://wwwi3.ymparisto.fi/i3/tilanne/swe/sno/sno.htm

11. Ingenjören
    Medlem Nivå 7

De snölaster man idag dimensionerar tak efter varierar beroende på var i Sverige huset befinner sig mellan 100kg/m2 och 300kg/m2.
    (Lite förenklat, det finns snöfickor, taklutningar, snöraslast mm att ta hänsyn till)

Beroende på var ditt hus befinner sig blir lasten alltså mellan 9 och 27 ton.....

/Ingenjören

12. T
    Anonym

Du har möjligtvis ingen fusklapp om vad som gällde på 30-talet för Stockholms-området. Kåken:s balkar är i alla fall grova (3" x 9"), men takbalkarna kan jag inte se p.g.a platt tak.

13. A
    Medlem Nivå 1

Om huset stått i 70 år borde ju dimensioneringen vara mer än tillräcklig. Alla är säkert inte lika samvetsgran´na som du. SJälv brukar jag ta bort snö för attundvika alltför mycket smältvatten när värmen kommer.

14. T
    Anonym

Ja, kåken har stått pall i 70 år, tror att snörapporterna sa att senaste året för samma snödjup var 1943 (?). Sen försämras virkets bärighet/styrka vid kraftig kyla etc, så jag tänkte att en referenspunkt skulle vara bra att ha, har aldrig gillat att gissa mig till när det är dags att klättra upp på ett glashalt tak. Vår referens nu var när det började gurgla i avloppen då avluftsventilerna (med hatt) snöade igen och dom är 40 cm ovanför plåten. Kanske skulle man kosta på sig en sån där elslinga i stuprännan så att vi slipper strulet med alla istappar, som blir nästa följd av all snö.

• Laddar…
  15. F
    Medlem Nivå 3

Kapilärverkan gör förmodligen att vattendroppar "fyller ut" snön och fryser i mellan snöflingorna s.a.s...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: