17 365 läst · 71 svar
17k läst
71 svar
När är björkved för dåligt att bli ved?
Har jag släpat hem en halvrutten vedbit så eldas den efter torkning, oavsett hur dålig den är. Annars måste man ju göra sig av med den och lägga energi och möda på det, då är det ju enklare att den processa som all övrig ved (brukar i och för inte klyva om veden är riktig trutten) , även om energiinnehållet är lågt.
1.5år gammal björk hade jag eldat
1.5år gammal björk hade jag eldat
Alltså så det inte missförstås något här, jag eldar all ved oavsett hur gammal den är eller var den har legat. Det viktiga är att den är torr!
Björk som fått ligga och torka till före klyvning kan bli jobbig om de är grova, så de klyvs först.H Harald Blåtumme skrev:
Sedan får man hålla koll på björk, börjar de dö i toppen ska de tas ned innan de blir för dåliga.
Vad omvandlas till kväve och fosfor?mexitegel skrev:När ved ruttnar omvandlas den lagrade energin i träet till olika former av energi och material, huvudsakligen genom biologiska processer när mikroorganismer som svampar och bakterier bryter ner veden.
Under nedbrytningen frigörs en del av energin som värme. Detta sker när mikroorganismerna bryter ner träets cellulosa och lignin och själva använder energin för sina livsprocesser. Utöver det använder mikroorganismerna energin för att bygga upp sina egna kroppar (biomassa), vilket innebär att energin lagras i deras celler.
När mikroorganismerna bryter ner träets organiska material, frigörs kol som koldioxid (CO₂) och ibland metan (CH₄) om nedbrytningen sker i syrefattiga miljöer. Detta är en form av kemisk energi som släpps ut.
Dessutom omvandlas en del av det organiska materielet till näringsämnen som kväve och fosfor, vilka lagras i jorden och kan användas av växter.
Finns väl inte särskilt mycket av det ena eller andra i ved?
/ATW
Följdfråga på det från en trådkapare....A AndersS skrev:
Jag har anlitat en lokal talang med rätt kompetens att lägga omkull en större björk (straxt över 1m diameter vid roten) vid min sommarstuga, då den är för stor för att jag ska våga mig på det själv. Detta kommer ske någon gång under vintern när det passar honom....
Tanken är sen att jag kapar upp den själv i vår/sommar när den väl ligger ner.
För att sprida ut arbetsbördan så var min plan att då bara kapa i 30cm bitar och rulla in i vedboden (tak men inga väggar) för att sen klyva upp lite då o då när lust, ork och tid sammanfaller..... Detta kommer då kanske bli utspritt över 2-3år?
Hydraulisk vedklyv finns, men det är typ den klenaste varianten som någonsin sålts till konsument.
Bör jag kanske tänka om?
Vad är alternativet? Har du lust och ork att klyva alla stora klabbar i två innan du lägger dem i vedboden torkar de snabbare och det blir lättare att klyva dem sedan. Men det är inte på något vis hopplöst att klyva torr björk. Jag klyver mycket hellre torr björk än rutten.K Kasken skrev:För att sprida ut arbetsbördan så var min plan att då bara kapa i 30cm bitar och rulla in i vedboden (tak men inga väggar) för att sen klyva upp lite då o då när lust, ork och tid sammanfaller..... Detta kommer då kanske bli utspritt över 2-3år?
Hydraulisk vedklyv finns, men det är typ den klenaste varianten som någonsin sålts till konsument.
Bör jag kanske tänka om?
1 meter i diameter på rotbiten😀K Kasken skrev:Följdfråga på det från en trådkapare....
Jag har anlitat en lokal talang med rätt kompetens att lägga omkull en större björk (straxt över 1m diameter vid roten) vid min sommarstuga, då den är för stor för att jag ska våga mig på det själv. Detta kommer ske någon gång under vintern när det passar honom....
För att sprida ut arbetsbördan så var min plan att då bara kapa i 30cm bitar och rulla in i vedboden (tak men inga väggar) för att sen klyva upp lite då o då när lust, ork och tid sammanfaller..... Detta kommer då kanske bli utspritt över 2-3år?
Bör jag kanske tänka om?
Vad har du tänkt klyva med, för sådana brukar dessutom vara vreiga vid grova grenar.
Det här körde jag i somras den största var ca 60 cm men rakvuxen i större bestånd. En 5 tons klyv fick jobba och även jag med vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
OT
Björk och annan ved (även blöt) avverkas lämpligast på vintern, när vatteninnehållet är som lägst.
Såga i kubbar som klyvs på våren för att torka i vårsolen och luftigt in under tak vid midsommarstid.
Klar för eldning fr o m hösten.
- Årets vedhantering.... Räcker minst två säsonger.
Tallen var 26 m hög och dryga 80 cm i roten. Med grova grenar blev det 6 kbm fast ved. Så klart mer när det är kluvet.
När vintern slår till med ordentlig kyla blir det att elda bara björk. Slipper då undan med färre ilägg.
Björk och annan ved (även blöt) avverkas lämpligast på vintern, när vatteninnehållet är som lägst.
Såga i kubbar som klyvs på våren för att torka i vårsolen och luftigt in under tak vid midsommarstid.
Klar för eldning fr o m hösten.
- Årets vedhantering.... Räcker minst två säsonger.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tallen var 26 m hög och dryga 80 cm i roten. Med grova grenar blev det 6 kbm fast ved. Så klart mer när det är kluvet.
När vintern slår till med ordentlig kyla blir det att elda bara björk. Slipper då undan med färre ilägg.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Med så stora bitar skulle jag klyva dom först med slägga o kilar för att få bitar man orkar hantera.K Kasken skrev:Följdfråga på det från en trådkapare....
Bör jag kanske tänka om?