E Esson1603 skrev:
Har björkved som legat kapat i 1m längder, staplad ute, utan tak, i ca 1,5 år. Hur vet man om det för sent/dåligt att kapa upp o klyva?
Ta en kniv och tryck knivspetsen mot ändträt. Om trät är hårt och spetsen inte tränger in så är det eldningsbart

• Haha
Nissens
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag har svårt att tro att veden börjat ruttna i nämnvärd omfattning efter 1,5år...
Tyvärr är björk väldigt känslig för just röta.
1,5år på fuktig gräsmatta så är där inte mycket substans kvar.

• Gilla
galento
  • Laddar…
B
Har jag släpat hem en halvrutten vedbit så eldas den efter torkning, oavsett hur dålig den är. Annars måste man ju göra sig av med den och lägga energi och möda på det, då är det ju enklare att den processa som all övrig ved (brukar i och för inte klyva om veden är riktig trutten) , även om energiinnehållet är lågt.

1.5år gammal björk hade jag eldat

• Gilla
Evakatarina och 5 till
  • Laddar…
Alltså så det inte missförstås något här, jag eldar all ved oavsett hur gammal den är eller var den har legat. Det viktiga är att den är torr!

• Gilla
Evakatarina och 5 till
  • Laddar…
O Owe 17 skrev:
Om trät är hårt och spetsen inte tränger in så är det eldningsbart
Jag tror det brinner även om spetsen tränger in. Vad tror du? 😉

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
A
Personligen eldar jag bara kvistfritt, kvarterssågat, möbeltorrt ädelträ. Tycker det värmer skönast.

• Haha
  • Gilla
Kretikos och 23 till
  • Laddar…
Det här blir väl bara en fråga om man ska betala för veden. Har man redan veden i sin ägo räcker det ju att veden brinner för att ge mer värme än om den ligger kvar ute.

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Problemet är att det blir extremt vresigt och segt att klyva för hand, behövs en rejäl vedklyv om det är litet grövre.
Björk som fått ligga och torka till före klyvning kan bli jobbig om de är grova, så de klyvs först.
Sedan får man hålla koll på björk, börjar de dö i toppen ska de tas ned innan de blir för dåliga.

• Gilla
galento
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
När ved ruttnar omvandlas den lagrade energin i träet till olika former av energi och material, huvudsakligen genom biologiska processer när mikroorganismer som svampar och bakterier bryter ner veden.

Under nedbrytningen frigörs en del av energin som värme. Detta sker när mikroorganismerna bryter ner träets cellulosa och lignin och själva använder energin för sina livsprocesser. Utöver det använder mikroorganismerna energin för att bygga upp sina egna kroppar (biomassa), vilket innebär att energin lagras i deras celler.

När mikroorganismerna bryter ner träets organiska material, frigörs kol som koldioxid (CO₂) och ibland metan (CH₄) om nedbrytningen sker i syrefattiga miljöer. Detta är en form av kemisk energi som släpps ut.

Dessutom omvandlas en del av det organiska materielet till näringsämnen som kväve och fosfor, vilka lagras i jorden och kan användas av växter.
Vad omvandlas till kväve och fosfor?
Finns väl inte särskilt mycket av det ena eller andra i ved?

/ATW

A AndersS skrev:
Björk som fått ligga och torka till före klyvning kan bli jobbig om de är grova, så de klyvs först.
Sedan får man hålla koll på björk, börjar de dö i toppen ska de tas ned innan de blir för dåliga.
Följdfråga på det från en trådkapare....

Jag har anlitat en lokal talang med rätt kompetens att lägga omkull en större björk (straxt över 1m diameter vid roten) vid min sommarstuga, då den är för stor för att jag ska våga mig på det själv. Detta kommer ske någon gång under vintern när det passar honom....

Tanken är sen att jag kapar upp den själv i vår/sommar när den väl ligger ner.
För att sprida ut arbetsbördan så var min plan att då bara kapa i 30cm bitar och rulla in i vedboden (tak men inga väggar) för att sen klyva upp lite då o då när lust, ork och tid sammanfaller..... Detta kommer då kanske bli utspritt över 2-3år?
Hydraulisk vedklyv finns, men det är typ den klenaste varianten som någonsin sålts till konsument.

Bör jag kanske tänka om?

K Kasken skrev:
För att sprida ut arbetsbördan så var min plan att då bara kapa i 30cm bitar och rulla in i vedboden (tak men inga väggar) för att sen klyva upp lite då o då när lust, ork och tid sammanfaller..... Detta kommer då kanske bli utspritt över 2-3år?
Hydraulisk vedklyv finns, men det är typ den klenaste varianten som någonsin sålts till konsument.

Bör jag kanske tänka om?
Vad är alternativet? Har du lust och ork att klyva alla stora klabbar i två innan du lägger dem i vedboden torkar de snabbare och det blir lättare att klyva dem sedan. Men det är inte på något vis hopplöst att klyva torr björk. Jag klyver mycket hellre torr björk än rutten.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:

Jag har anlitat en lokal talang med rätt kompetens att lägga omkull en större björk (straxt över 1m diameter vid roten) vid min sommarstuga, då den är för stor för att jag ska våga mig på det själv. Detta kommer ske någon gång under vintern när det passar honom....

Bör jag kanske tänka om?
1 meter i diameter på rotbiten😀
Vad har du tänkt klyva med, för sådana brukar dessutom vara vreiga vid grova grenar.
Det här körde jag i somras den största var ca 60 cm men rakvuxen i större bestånd. En 5 tons klyv fick jobba och även jag med vikt.
Stora staplade trästockar i skogsmiljö, placerade på marken under grönskande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stubbar av trä staplade på marken bredvid en skottkärra i ett skogsområde.
Skapa konto

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
OT

Björk och annan ved (även blöt) avverkas lämpligast på vintern, när vatteninnehållet är som lägst.
Såga i kubbar som klyvs på våren för att torka i vårsolen och luftigt in under tak vid midsommarstid.
Klar för eldning fr o m hösten.

- Årets vedhantering.... Räcker minst två säsonger.

Vedkubbar staplade vid ett vedskjul med olika träslag synliga, omgivna av sågspån och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Grävlastare lastar ved i snöigt landskap, vedtravar av björk bredvid byggnad.
Skapa konto
Man sågar en stor fälld tall i vinterlandskap, klädd i arbetskläder och hjälm med motorsåg i handen.
Skapa konto

Man klyver ved med en vedklyv nära ett rött hus, omgiven av snötäckt mark och vedhögar.
Skapa konto

Tallen var 26 m hög och dryga 80 cm i roten. Med grova grenar blev det 6 kbm fast ved. Så klart mer när det är kluvet.

När vintern slår till med ordentlig kyla blir det att elda bara björk. Slipper då undan med färre ilägg.

Hund vilar framför en brinnande vedeldad kamin på ett trägolv.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Robomow och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Bör jag kanske tänka om?
Nej det tycker jag inte.

K Kasken skrev:

Bör jag kanske tänka om?
Med så stora bitar skulle jag klyva dom först med slägga o kilar för att få bitar man orkar hantera.

• Gilla
Stefan Olsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.