Byggahus.se

När äger jag mitt hus?

1. S
    Medlem · 82 inlägg

Staffan56

Medlem
    När blir jag ägare, i juridisk mening, till mitt hus som är under produktion just nu?

Om jag inte är ägare förränn allt är betalt - vem är då ägare under byggtiden?

Någon som vet?

2. N
    Medlem · 94 inlägg

NUB

Medlem

Re: När äger jag mitt hus?

Hej
    man borde kunna resonera såhär: till din hustillverkare betalar du av ditt hus vid några specifika tillfällen. Tillsdess att du inte betalat av hela huset är du inte ensam ägare till huset. Ägare blir du först när det registrerats genom att du står ägare i lagfarten för fastigehten. Bryter du ett kontratet på ett hus får du ju ersätta husbyggaren med skadestånd med mera vilket borde innebära att man "äger" sitt växande hus tillsammans med dem tills det är klart betalt (då banken genetligen äger huset...)
    Men det är bara vad jag misstänker. ???

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Den fastighet (marken) som Du bygger på äger Du i och med att Du köpt den och fått lagfart.
    Sedan anlitar Du en eller flera entreprenörer som på fastigheten uppför huset. Under entreprenadtiden (fram till slutbesiktningen) betalar Du i takt med att arbetet fortskrider och det kan uttryckas att Du successivt blir ägare till mer och mer. Det är dock entreprenören som disponerar sin entreprenad och har ansvaret för den under entreprnadtiden. I och med godkänd slutbesiktning övergår ansvaret för huset på Dig och det färdiga huset och marken är en enhet som Du äger.

4. S
    Medlem · 82 inlägg

Staffan56

Medlem

Är det lagfarten som avgör om jag äger något?
    Vad skulle hända om huset brann ner under byggtiden skall min försäkring delvis täcka skadan i förhållande till hur mycket jag hunnit betala och restan skulle husleverantören stå för?

Knepigt värre ???

5. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Lagfarten bekräftar att Du är ägare till fast egendom d.v.s. mark. Du är skyddad om någon annan skulle göra anspråk på marken. Om det på marken finns en byggnad och allt ägs av samma person ingår byggnaden i den fasta egendomen.

Bygger Du på delad entreprenad äger Du det material som husleverantören levererat när Du betalt det.

Under förutsättning att Du tecknat avtal med Dina entreprenörer med ABS 95 som villkor är det entreprenörerna som har ansvaret för skada på sina entreprenader under entreprenadtiden (fram till godkänd slutbesiktning). Skulle det t.ex. inträffa en brandskada är det entreprenören som skall återställa sin entreprenad (genom sitt försäkringsbolag vilket gör att man alltid bör kolla vid avtalstecknandet att han har gällande försäkring).

Materialet som Du själv köpt av husleverantören och tillfört bygget bör Du ha en egen försäkring på, även om Du enligt ABS 95 är medförsäkrad på entreprenörens försäkring.

Bygger Du på totalentreprenad med samma villkor står entreprenören för hela faran under entreprenadtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.