Byggahus.se

Mystiskt lapptäcke?

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vad är det dom har gjort?!
    Jag är jätte nyfiken på vad som hänt ovanpå min garderob i klädkammaren i min lägenhet.

Det kan omöjligt någonsin ha gått el eller vattenrör där.
    Vattenrör/stammar går genom ett annat rum,
    Elcentralen (original 1975) finns däremot i klädkammaren, men i motsatt hörn.
    Även garderoben ställdes där 1975.

Jag bott här väldigt länge utan att ha upptäckt det här.

Jag vill inte rota och lossa bräderna i onödan, för på andra sidan väggen bor en 25-årig dam, och jag vill inte att hon ska tro att jag rivit i väggen för att kolla in till henne.

Jag är jätte nyfiken, så svara gärna vad ni tror kan ha försiggått :)

PS. ska kanske tillägga att det finns ingen annan hemslöjd i den här lägenheten. Allt är gjort 110% fackmannamässigt, förutom det här.

2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Spånskivorna är troligen bara för att få ett anhåll för täckskivor ovanför garderoben, de täcker nog inget. Det gråaktiga tyder på att det funnits något där så man inte kunnat måla väggarna och taket. Exakt vad detta varit är svårt att veta, du säger att det inte varit en trumma för vatten, avlopp eller ventilation. Kanske en mindre garderob eller skåp tidigare?

3. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Jag tycker att TS' inlägg är rörande ☺

4. C
    Medlem · Nivå 16
    Ser spontant ut som att man satt igen något något hål och att det funnits något där tidigare. Ventilationsrör?
    Vad är det för rött som sticker fram under skivan på höger sida?

Redigerat 3 nov 23:09
  5. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Spännande.
    Hur stort är det omålade området?

6. G
    Medlem Nivå 6
    Kan man dra fram garderoben och se om det finns fler ledtrådar på väggarna bakom den?

• Laddar…
  7. V
    Medlem Nivå 1
    Det röda är ett röd-genomskinligt band som dessutom verkar hänga ända ner till golvet.
    Kan det vara något från emballaget som var runt garderoben en gång i tiden?
    Det omålade i taket är ca 28x38 cm och sen verkar det fortsätta med samma mått neråt.
    Tyvärr är garderoben placerad direkt på betongplattan. Och runt den är två lager med plastmatta, så för att hasa ut den behöver man lyfta den.

8. T
    Husägare Nivå 4
    Förmodligen menade hantverkarna att syns det inte, då finns det inte. Om du inte använder hörnan, och inte ens upptäckt det tidigare, då kan du förbise, eller är du händig, kan du fixa det själv. (fäst en heltäckande spånskiva på baksidan och måla hela utrymmet. Det kan ha varit ventillationsrör i väggen, eller har de öppnat för att lossa liket ur garderoben :crysmile:

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Nivå 8
    Min far hade i sin lägenhet en ventilationstrumma med en "brädvägg" i slutet av trumman...Det visade sig att "ventilationstrumman " enbart ledde till grannens lägenhet... Snacka om ventilation:D:D

• Laddar…