Byggahus.se

Mystiskt djur i min trädgård

1. N
    Medlem Nivå 4
    Skulle behöva hjälp med att identifiera vilket djur jag har i min trädgård.
    Djuret har en svart glansig päls över hela kroppen och svansen är stor och yvig och svansen är lika svart och glansig. Enda undantaget är ett ovalt vitt fält som sitter på sidan vid underkäken. Även under vintern är pälsen lika svart och glansig. Frambenen är korta och huvudet är litet och mycket spetsigt. När den letar runt i trädgården håller den huvudet efter marken. Svansen är yvig och ganska lång. Svansen står rakt ut. Öppnar jag altandörren hoppar den iväg med meterlånga hopp. Oftast stannar den bland några täta buskar. Mina vänner föreslog:
    Grävling men grävlingen är mycket klumpigare.
    Mink men min erfarenhet är att utseende passar in men mitt mystiska djur är mycket större. Gissar på ca 75 cm inklusive svans.
    Iller Tror att illern är mycket mindre.
    Mård men jag tycker att mården inte alls har samma glansiga päls.
    Ekorren är brun i pälsen.
    Uttern är mycket klumpigare.
    Om någon bor i Västerås trakten och vill se djuret in live så har jag även sett djuret vid järnvägen mittemot Lögarängsbadet vid åtebruks containerna och även i parken vid gångbron mot Lögarängsbadet över järnvägen. För några år sedan var det någon som tipsade tidningen om att en mård varit synlig i Vasaparken. men jag tror inte att det är en mård? Misstänker att det är råttorna som dragit till sig djuret?
    Någon som har förslag på vilket djur som är gäst i min trädgård. Självklart vill jag ha kvar djuret i min trädgård och hoppas att den kommer överens med mina grävlingar och igelkottar som ligger och snarkar under mitt altangolv.

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Mård?

3. C
    Medlem · Nivå 9
    Jag är absolut ingen expert, men det du beskriver låter som en räv. Svarträv finns ju så det är inte omöjligt.
    När jag låg borta på jobb för 5-6 år sedan hade vi en "tam" räv som hängde på altanen(till stugan vi bodde i då) varje kväll. Den betedde sig snarlikt det du beskriver - det enda är väl frambenen som inte stämmer riktigt.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Tvättbjörn/Racoon?

5. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Mårdhund?

6. N
    Medlem Nivå 4
    Nej den är helsvart och har glansig päls och ett litet vitt ovalt fält under underläppen på sidorna. Ett annat kännetecken är att den har mycket kort framben så att nosen nästan ligger mot marken när den rör sig.
    Påminner om utter men uttern är inte helsvart och uttern har inte heller en stor tjock hårig svans. Tror inte heller att uttern lever i skogspartier och långt från vatten.

7. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Mård

• Laddar…
  8. K
    Medlem · Nivå 9
    En frisk och välmående (glansig päls) mård men något mörkare färg än den vanliga rödbruna låter mest troligt.

Rörselsemönstret du beskriver låter som ett mårddjur (små framben, hoppar, huvud nära marken) och vi har inte jättemånga att välja på. Eftersom du har en god uppfattning om storlek utgår de flesta (mink, iller) och grävling går ju knappast att ta fel på.
    Återstår mård och järv, men en trädgård i en stad låter som helt fel biotop för en järv. Alltså återstår mård.

9. T
    Besserwisser · Nivå 9
  10. G
    Medlem · Nivå 7
    Knappast järv där. Men kanske bjärv ?

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 4
    Påminner om järven men djuret som jag sett vid Stallhagen och som är i min trädgård har en stor oval vit fläck under ögonen långt ner på käken uppskattar att den vita fläcken är ca 7 x 4 cm och det finns inga andra vita fläckar på djuret.
    Får stanna till vid Stallhagen om jag ser mannen som bor där om han har sett djuret som brukar springa in i trädgården Djuret är mycket skygg och försvinner med långa höga hopp in bland buskarna. Verkar som om djuret undviker öppna platser där den vet att människor brukar passera.

12. H
    Medlem Nivå 1
    ”Minken är 30–45 cm lång, exklusive svansen på 13–23 cm. Hanen är större än honan och väger mellan 1–1,5 kg, medan honan vanligtvis väger omkring 0,75 kg. Framavlade minkar är större än vilda minkar och kan väga upp till 3 kg.” - wikipedia

Så, en framavlad mink stämmer väl ganska bra i både storlek och utseende?

13. N
    Medlem Nivå 4
    Pratade med en av mina skärgårdsvänner som med tanke på årstiden är inne på att det är minkar. Eftersom både mitt hus och den andra parken ligger vid ett område där många solar och äter mat ute samt skräpar ner ordentligt finns det både massor med mat på sommaren och ännu fler råttor under resten av året. Eftersom jag vanligtvis stött på djuren under våren och hösten tror min kompis att minken byter päls och det kan vara förklaringen till den vita fläcken på kinden. Min vän var lite inne på att mina minkar bor på ett område där det är läge för minkarna att banta. Därav orsaken till att dom är så stora. Rörelsemönstret med de ryckiga rörelserna stämmer in på mitt husdjur. Trevligt att ha en mink i trädgården fast lite synd om småfåglarna och ev. katter som skriker högt ibland på natten när det blir vilda slagsmål i buskarna.
    Blir det för många minkar får man fixa några djurvänner som släpper ut tamaminkar som svälter ihjäl. Är helt övertygad om att djurvännerna kommer att bara älska att slå ihjäl minkarna med pinnar så att blodet bara stänker och djuren skriker av smärta. Viken tur att det finns djurvänner.
    Det har funnits en minkfarm några kilometer från Västerås så jag antar att det är tamminkar som flyttat in till stan. Minkfarmen las ner eftersom djurvänner släppte ut minkarna och vi hade massor med döda minkar i farmens närområde.

14. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Ja, det är trist med "djurvänner" som släpper ut djuren så att de får självdö. Minkfarmar har också funnits i mitt område. Den sista stängdes efter att mitt hus byggdes. Jag har sett enstaka minkar springandes på stenmuren utanför mitt arbetsrumsfönster. Visserligen mörkbruna men pälsen extremt glansig och fin. Enstaka exemplar kan överleva med de betingelser du tydligen har.
    Minken tog det ståtliga svanparet som höll till i vår vik.