3 446 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Mystiska spänningar el i uthus?
Sida 1 av 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
På besök hos en bekant idag upptäcktes blinkande lysrör och spänning mellan en fas och jord på 360 V. En fas saknas, eller snarare har 40 V mot jord. Jag misstänker ett kabelfel i markkabel som matar detta uthus.
Hur hjälper jag honom enklast felsöka detta? Ska vi börja med att mäta upp kabeln (har tillgång till TRMS multi & Megger).
Om felet inte ligger i kabeln?
Jag har inte hittat någon glappande pen-anslutning, men installationen är minst sagt lite rörig.
Hilfe Bitte!
Hur hjälper jag honom enklast felsöka detta? Ska vi börja med att mäta upp kabeln (har tillgång till TRMS multi & Megger).
Om felet inte ligger i kabeln?
Jag har inte hittat någon glappande pen-anslutning, men installationen är minst sagt lite rörig.
Hilfe Bitte!
Det låter som PEN-fel.
Direkt farligt, jag skulle rekomendera att bryta strömmen (alla tre faserna) som matar uthuset. Felet gör troligtvis att allt skyddsjordat i uthuset blir strömförande relativt riktig jord, alltså farligare än om allt vore ojordat!
Bryt all ström till hela anläggningen och ohmmät mellan jord på olika punkter, t.ex. mellan jordplint i uthusets central och jordplint invid elmätaren. Efter en stunds letande lär du hitta ett avbrott, och då är det bara att fundera på mer exakt var avbrottet kan finnas.
Givetvis kan du börja med att titta efter lossad PEN (som du redan verkar ha gjort).
Direkt farligt, jag skulle rekomendera att bryta strömmen (alla tre faserna) som matar uthuset. Felet gör troligtvis att allt skyddsjordat i uthuset blir strömförande relativt riktig jord, alltså farligare än om allt vore ojordat!
Bryt all ström till hela anläggningen och ohmmät mellan jord på olika punkter, t.ex. mellan jordplint i uthusets central och jordplint invid elmätaren. Efter en stunds letande lär du hitta ett avbrott, och då är det bara att fundera på mer exakt var avbrottet kan finnas.
Givetvis kan du börja med att titta efter lossad PEN (som du redan verkar ha gjort).
Helt klart PEN-fel.
yxis förslag är givetvis det säkraste, men snabbast är att spänningsmäta om samma fel finns i matande ände av kabeln. Därifrån får man sedan arbeta sig uppströms mot matande central, eller nedströms mot uthuset.
Koppla bort alla förbrukare i uthuset först så att inget brinner upp under mätningen.
yxis förslag är givetvis det säkraste, men snabbast är att spänningsmäta om samma fel finns i matande ände av kabeln. Därifrån får man sedan arbeta sig uppströms mot matande central, eller nedströms mot uthuset.
Koppla bort alla förbrukare i uthuset först så att inget brinner upp under mätningen.
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om ett kabelfel ger detta fel måste det väl ändå vara avbrott och inte (endast) överledning - så någon slags kontinuitetsmätning (ohmmäta, "sumra") borde också visa felet. En meggning är å andra sidan ingen tokig idé det heller, och kan indirekt hitta ett fel eftersom ett kabelfel torde vara någon mekanisk skada på kabeln.
Kanske någon slags felkoppling? Du skriver 40 V mot jord? Menar du då att du mäter mot riktig jord eller mot PEN? Är alla säkringar hela? Finns det flerfaslaster i uthuset? Tycker det låter som du har PEN till fasledare eller liknande..
I vilket fall, som MyckeNU skrev, bryt bort kabeln och mät i matande ände och kolla så alla värden är normala. Är det ok så bryt bort den i uthuset och använd din megger så bör felet visa sig. 250 V räcker.
I vilket fall, som MyckeNU skrev, bryt bort kabeln och mät i matande ände och kolla så alla värden är normala. Är det ok så bryt bort den i uthuset och använd din megger så bör felet visa sig. 250 V räcker.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för alla svar, som vanligt hjälpsamma
Jag tittade som hastigast på detta igen idag, men jag är ovan att felsöka anläggningar och lyckades inte på kort tid finna felet. Anläggningen är tillfälligt bortkopplad.
Räcker det att spänningsmäta i matande ände om alla laster nedströms är bortkopplade? Även om man bara har pen-glapp inte helt avbrott?
Jag kopplade ur och meggade en del av matande jordkabel. Isolationen varierade något men alla ledare mot varandra låg iaf på en till ca 10 Mega-ohm (borde det kanske vara ännu mycket mer?) Jag gjorde en amatörsmiss och kontinuitetsmätte inte ledarna. Men det visade sig också att kabeln var två, den var skarvad i ytterligare ett annat uthus, så det finns en ännu icke analyserad kabelbit.
Jag har kollat de två centraler som finns i uthuset och där verkar PEN sitta bra och vara rätt kopplade.
Så förutom att kolla kabeln, ska jag spänningsmäta mig från den "yttersta" centralen och sedan uppströms för att finna felet. Det kan väl lika väl vara i matande koppling(ar)?
Sent from my IPhone.
Jag tittade som hastigast på detta igen idag, men jag är ovan att felsöka anläggningar och lyckades inte på kort tid finna felet. Anläggningen är tillfälligt bortkopplad.
Räcker det att spänningsmäta i matande ände om alla laster nedströms är bortkopplade? Även om man bara har pen-glapp inte helt avbrott?
Jag kopplade ur och meggade en del av matande jordkabel. Isolationen varierade något men alla ledare mot varandra låg iaf på en till ca 10 Mega-ohm (borde det kanske vara ännu mycket mer?) Jag gjorde en amatörsmiss och kontinuitetsmätte inte ledarna. Men det visade sig också att kabeln var två, den var skarvad i ytterligare ett annat uthus, så det finns en ännu icke analyserad kabelbit.
Jag har kollat de två centraler som finns i uthuset och där verkar PEN sitta bra och vara rätt kopplade.
Så förutom att kolla kabeln, ska jag spänningsmäta mig från den "yttersta" centralen och sedan uppströms för att finna felet. Det kan väl lika väl vara i matande koppling(ar)?
Sent from my IPhone.
Om inga laster är inkopplade skulle jag slå på spänningen och mätafasspänningen mot PEN på samtliga faser.
Man kan börja i vilken ände som helst, men du vet redan att det är fel i uthuset så mät i andra änden. Beroende på om det är rätt eller fel där arbetar du dej sedan vidare upp- eller nedströms.
Man kan börja i vilken ände som helst, men du vet redan att det är fel i uthuset så mät i andra änden. Beroende på om det är rätt eller fel där arbetar du dej sedan vidare upp- eller nedströms.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Ca. 10Mega ohm är för lite, men det förklarar inte felet som du ser. Möjligen ger det en indikation på att kabeln är dålig i största allmänhet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Den är kring 230V på samtliga faser i uthuset förutsatt att inga förbrukare är inkopplade. Men slår man till belysningen så vill inte lysrören tända och visar 170v mot nollan och högr någon annan fas. Kan ett PEN-fel visa sig endast under belastning?mycke_nu skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Du kan ha dålig kontakt i PEN som gör att en högohmig multimeter visar rätt värde. En ohmmätning kan ge en bättre indikation. Skruva ur säkringarna och kortslut ledarna i ena änden och mät mellan dem i den andra, eller på olika platser längs vägen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ja, 10 MOhm tyder på en del fukt i kabeln men inget som kan orsaka detta fel, men du har väl mätt mot jord också? Om en fas saknas så bör en säkring ha gått i matande ände, låter som du är på fel plats kanske.. När strömmen ökar kan dålig kontakt på PEN komma fram. Kolla alla kopplingspunkter i första hand, särskilt skarven.
Jo det stämmer, tankefel av mej. Du måste ha belastning på för att felet skall visa sig i spänningsnivåerna.norrbottenstorpet skrev:
Verkar som sagt vara ett PEN avbrott och tydligen ett fullständigt sådant med tanke på spänningsmätningarna. Meggningen visar ju inte heller på entydig skada på kabeln. Är det en plastjordkabel med skärmtrådarna använda för PEN kan det vara en ytlig skada som genom fukt ärgat av manteltrådarna helt. Det är inte helt ovanligt och innerledarna kan vara oskadda men isolationsvärdena tyder på fukt som Slugge säger.