Byggahus.se

Mystisk jordhög i krypgrunden

4k läst  19 svar

1. perlina
    Medlem Nivå 1
    Hej hej.

Jag och min sambo ska precis till att skriva kontrakt på ett hus i Gävleborgs län som vi redan lånat en tid och verkligen älskar. Det är från mitten av 1800-talet, stort och fräscht för sin ålder. I helgen besökte vi krypgrunden och gjorde fuktmätningar som på det hela taget var okej. Det gick att krypa eller kravla på nästan alla 80 kvm. Med undantag för skräp var avståndet till trossbottengolvet mellan ca 30-100 cm.

Dock: på ett ställe i krypgrunden fann vi en mystisk hög av jord (tror vi) med inslag av torra grässtrån och sand. Se bilden nedan. Den minner oss mest om en termithög, men sådana har vi ju inte i Sverige. Den var snustorr och porös. Den stack ensam upp och mötte en trossbottnen som var rutten och såg på något ställe angripen ut av något som gjort hyfsat breda gångar. När jag sparkade sönder högen föll den lätt isär men höll ihop i kokor, så att säga.

Anticimex känner inte igen den - de har efter att ha sett bilderna inte kunnat identifiera vad det är, och ingen annan vi talat med heller. Anticimex rekommenderade en vanlig överlåtelsebesiktning, men vi vill ärligt talat bara veta vad just högen handlar om.

Någon som känner igen dess utseende och kan göra oss visare? Kanske rent av komma med råd?

Undrar två smått oroliga

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    mystisk hög.jpeg

2. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Ser ju ut som om någon sopat golven under årens lopp och haft ett hål i golvet där skräpet fått åka ner och samlas på hög.
    Annars är det väl myror som kan ha byggt detta. Sedan har fukt dragit upp genom högen och orsakat röta och andra insekter har börjat angripa det fuktiga trät.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 8
    Låter som en bra teori. Eller sågspånsisoleringen har läckt ut pga ett litet hål i sakta mak. Och sen har den varit fuktig vilket påverkat grunden.

4. Ö
    Medlem Nivå 8
    Min gissning är hästmyror. Material från deras knagande som de puttar ut och bygger bo av.

Redigerat 31 jan 2015 11:38
    • Laddar…
  5. G
    Medlem · Nivå 14
    vad som finns ovanför detta skumhög? Kanske något som läkt/droppat uppifrån och torkat ut? Misslyckad inblåsning av isolering av något slag?
    gaia

6. perlina
    Medlem Nivå 1
    Tack för du svarat! Ja jag tänkte också så nästan först. Eller rent av en gammal kompost eller skithög. Fast sen släppte vi det. Finns inget som tyder på att de haft en så ofiffig vana i den delen av huset.

Myrbygget låter möjligare. Menar du då små eller stora (dvs. hästmyror)?

7. perlina
    Medlem Nivå 1
    Öringen varför tror du det?

8. perlina
    Medlem Nivå 1
    Näej inget isoleringsförsök, helt säkert. Och det är för mycket jord i det för att det skulle komma bara ifrån husets material.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Finns det termiter i Sverige?
    250px-Cathedral_Termite_Mound_-_brewbooks.jpg

10. Ö
    Medlem Nivå 8
    Jag hade liknande högar i min friggebod förra våren. Dock inte alls lika stora då jag upptäckte det i tid och myrsanerade hela boden, i en krypgrund kan myrorna härja fritt i åratal utan att man märker det. Tror dom gillar att putta ut material där de bygger sitt bo, så mycket av det som finns i högen kan vara spån från trossbotten som myrorna slängt ut. Du skriver även att virket hade relativt stora urgröpta gångar vilket tyder på hästmyra.
    Jag kan inte komma på något annat djur som skulle kunna orsaka detta.

11. perlina
    Medlem Nivå 1
    Usch. Det låter inte alls bra ju. Vi bör kanske ta dit en expert som kan avgöra? Men är det inte konstigt att Anticimex inte kände igen utseendet alls?

Läste någonstans att man kan gräva ur boet på vintern. Men det låter ju inte görligt om de bor i själv väggarna.

12. N
    Medlem · Nivå 12
    Du borde väl se några myror och till å med höra dem om du knackar runt boet.

13. A
    Medlem · Nivå 18
    Tar du bort högen, det är inget som kan försämras. Finns det insekter tar du död på några och kollar upp vad det är, sedan blir det åtgärd.
    Men det verkar som bjälklaget också behöver en översyn.

14. Ö
    Medlem Nivå 8
    Om boet är aktivt borde du kunna se myror om du river lite trossbotten. Men det kan ju också vara 100 år sedan myrorna höll till där.
    Om det nu rör sig om hästmyror så behöver det inte vara fullständig katastrof. Min erfarenhet är att de ändå blir ganska begränsade skador lokalt runt där de haft sitt bo. Kanske t.o.m går att laga underifrån om utrymmet finns.
    Kolla även upp försäkringen då skada från hästmyror ofta ingår i villaförsäkrningen (ej uthus, vilket jag erfarit). Kanske kan nuvarande ägare nyttja sin försäkring innan ni köper huset.

15. perlina
    Medlem Nivå 1
    Ja, tack öringen. Det kan ju verkligen vara gammalt, det har vi också tänkt på. Bra idé att kolla med ägaren om det kan gå på hans försäkring!

Vi ska fixa till grunden och trossbottnen och byta ut lite hurusom, det finns bra plats för det (AndersS, tack du också!).

noseone - jag läste att de är i dvala på vintern...