Byggahus.se

Mystifikt smäll med datornätagg

1. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Funderar på om detta ska vara i el- eller teknikforumet, men jag sjösätter det här...

Idag på kvällen när jag skulle dra igång datorn, laptop Dell Inspiron 6400 med standardnätagg, ojordat, dubbelkvadratmärkt med platt stickpropp, så smäller det bara till när jag sätter i sladden och när det sas blixtrat färdigt så är det mörkt.
    Gruppsäkring och jordfelsbrytare har löst ut, återställer dessa och konstaterar (mha en Avometer Mod8, OT jaja men den är så läcker...:):) ) att uttaget fortfarande är spänningslöst. Kollar huvudsäkringarna och konstaterar att en av dem farit till det stora mätarskåpet ovan där. I med en ny och det är ljust igen.
    Lossar sladden från nätagget, ohmmäter, OK. Sätter i pluggen, ingen smäll. Kopplar, ytterst försiktigt :)rolleyes:) in nätagget, ingen smäll, dioden lyser. Kopplar in datorn som starar snällt.

Vad f-n hände? Om nu nätagget har tuppjuck, varför löser då jordfelsbrytaren när det inte har kontakt med jord? Möjlig förklaring är att felströmmen gick via datorn, ADSL-modemet och till jord via telefonledningen, men då känns det som om något borde brinna ihop och prylarna funkar bevisligen.
    En annan möjlig förklaring är att någon liten metalltråd hade fastnat på stickproppen och kortade mot jordblecken, men då borde jag hitta rester av den och det gör jag inte, dessutom har blecken inga brännmärken.
    Skumt, några teorier??

2. Faidros
    Medlem Nivå 10
    Du kanske skall öppna vägguttaget och kolla så att det inte är något fel där?

3. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    En god tanke, men det är brännmärken i benen på stickproppen...men var lugn för att jag öppnar ändå!

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    Kan ha varit något i nätfiltret i datorn som gav upp. Luktar det (ack ljuva doft :D) bränd epoxy eller liknande?

5. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    En svag "I-kvadrat"-doft kan förnimmas nu när det gått ett par timmar.
    Inte helt otroligt att något gav upp som nu är bortbränt, men det var just ingen doft precis när det small, och tro mig, det är en doft jag känner till:D:p

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Var det bara adsl modemet som var kopplat till datorn, inget anna?

Ingen router eller nätverkswitch mellan?

I princip skall det vara omöjligt att få jord via telenätet, finns en typgodkännande regel för teleutrustning som kräver 3750V tålighet mellan telelinjen och inkopplad utrustning som kan ha kontakt med elnätet, just för att förhindra att ett fel i ett nätagg skall kunna elda upp en linjearbetare. Dvs i ditt adsl modem skall det finnas en isolationsbarriär.

Har ingen förklaring. Iofs så är det ganska vanligt tycker jag att det gnistrar rätt ordentligt när man kopplar in ett dell nätagg, troligen när nätfiltrets kondensatorer laddas upp. Men har inte varit med om att den löst ut en säkring.

En tänkbar förklaring är att om nätfiltret gick till de sälla jaktmarkerna, så kan du ha fått en häftig momentan kortslutning, med mycket höga strömmar i nollan så kan det leta sig ut ström till andra prylar i huset där du kanske har ett jordfel.

7. P
    Medlem Nivå 3
    (Nästan helt OT) Skulle byta fläkt i ett nätagg på en stationär dator. När jag öppnar ser jag till min stora fasa att jordlödörat var oanvänt. Lite vid sidan av hängde en oförtent sladdstump ordentligt fastskruvad med låsbricka.

Vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända om denna tåt kommit i kontakt med fas.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Hej Fotografen

Var det brännmärken på stickproppens "ben" som du stoppade i vägguttaget och var blixtrade det?
    Tror du att fjädern till petskyddet i uttaget har lossnat och kortslutit?

Protte

9. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Det är brännmärken på bägge benen och jag är hundra på att gnistan hoppade mellan benen och uttaget. Känns som om något i nätagget brann upp.
    Och ja, hmm....min varmvattenberedare är tillverkad nådens år 1982, möjligen kan det finnas en lite överledning där som eventuellt kan ha överstigt 30 mA vid en rejäl strömspik i nolleriet...:D:D:D

10. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Fotografen:

Är petskyddet kvar i uttaget eller har det ramlat bort? Jag har en sladdosa där petskyddet gick sönder och fjädern kortslöt och brände säkringen.

Protte

11. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Har hänt nästan samma sak för mig. Nätagget till ADSL-modemet hade glidit ur lite ur det gamla vägguttaget. På grund av tyngden. När jag skulle trycka in den igen så small det precis som för fotografen och proppen gick. Ingen aning vad som hände. Bytte proppen och sedan fungerade allt som det skulle igen. Bytte uttaget efter det och modemet har jag precis lämnat tebax då jag bytt ISP. Tyckte det var märkligt då jag inte såg nåt fel på varken modemet eller uttaget.

12. P
    Medlem Nivå 9
    En jordfelsbrytare funkar utan jordkabel/jordad skärm. Enkelt beskrivet så mäter den flödet mellan fas och nolla och är inte detta likvärdigt t.ex om du du eller maskinen jordar(nollar) i något så blir det en diff i flödet och den löser ut.

//PPALM

13. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Exakt.
    Men var har du diffen i en apparat utan kontakt med jord?
    I detta fallet blev det nu troligen så att strömspiken i nollan var så pass stor att en del av den blev en tillräckligt stor läckström någon annan stans i anläggningen, tillräckligt stor för att få jordfelsbrytaren att lösa.

14. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Den finns bara i de situationer som den ska skydda för, när den går från apparaten genom en stackars människa till tex ett vått golv.

15. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Hmm...då har den kontakt med jord...enl mitt tycke.