Mysteriet med de halvgräddade pannkakorna

10k läst  125 svar

1. C
    Medlem Nivå 6
    Ja, när vi tog över huset så fanns en spishäll som tog ofantligt lång tid att bli varm.
    När brorsan renoverade köket ärvde vi hans induktionshäll från IKEA.
    Jag kollade kopplingen på den gamla och drog slutsatsen att den var kopplad för 400V 2-fas.
    Den nya kopplades på samma sätt enligt instruktionerna, dvs 400V 2-fas.

Den nya hällen är blixtsnabb jämfört med den gamla, så allt bra där.
    Nu när den första glädjen har lagt sig märker jag en konstig sak, oberoende av stekpanna så blir den varmare på ena halvan av plattan och följden blir att det blir stekt/brynt/gräddat på halva pannan medan andra halvan blir det motsatta.
    Jag har kollat så att sladden är korrekt terminerad och likaså vägguttaget.

Min fantasi är slut, har ni några idéer?
    Se foto för resultat

• Laddar…
  2. R
    Medlem · Nivå 10
    Det är pannan.

3. C
    Medlem Nivå 6
    Tack, men har testat flera olika pannor.
    Två olika Ikea 365

4. B
    Medlem · Nivå 15
    Hade din bror några problem med stekningen?
    Kanske kan ha gått sönder något eller flyttat på sig under transporten.

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Kan elementet ha lossnat i hällen så det sitter närmare glaset på ena sidan?

Du kanske kan lysa igenom glaset med en ficklampa?

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Mja, nu vill jag inte vara dryg men två exemplar av samma panna är väl inte tillräcklig felsökning för att slå ut hällen? Prova med en gammal gjutjärnspanna.

7. K
    Medlem Nivå 10
    Instämmer med ovan.
    Prova minst en gjutjärnspanna och en annan panna. Jag tror med på att det är stekpannan.

8. D
    Medlem · Nivå 15
    Jag har väldigt svårt att tro att det finns 400V hällar. Jag gissar att den är 2*230V. Det normala är två plattor per fas. Det där felet ser konstigt ut, jag fattat inte hur det kan bli så. Ett bra sätt för att vetifiera att det är hällen är att vända på stekpannan och se om det följer pannan eller hällen.

9. U
    Medlem · Nivå 8
    Om det inte finns garanti på den så kan du vända den upp och ner och skruva isär den ock mäta värme elementen. Kanske det finns något fel där.

10. D
    Medlem · Nivå 15
    Det var ju en induktionshäll. De har inte värmeelement.

Men det kanske har släppt och hänger snett.

• Laddar…
  11. T
    Husägare · Nivå 8
    Är inte detta ett tydligt och det första väldokumenterade fallet av Maxwells demon? :crysmile:

12. R
    Medlem · Nivå 8
    Då rinner ju smeten ut sickan...

• Laddar…
  13. U
    Medlem · Nivå 8
    Kanske fel av mig att kalla det värmeelement men öppna upp den och se om du kan se vad som hänt.
    Elementet måste känna av att det finns metall i närheten av det för att värma

14. D
    Medlem · Nivå 15
    Det gör det ju uppenbarligen efter som det blir värme.

15. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Prova att rotera stekpannan. Många induktionshällar har variabla zoner med flera induktorer. Det kanske är så att bara den ena aktiveras. Effekten blir då att pannan blir varm på ena halvan snabbare. En tjock gjutjärnspanna kommer jämna ut temperaturen en del men det blir fortfarande en varmare sida. Om det stämmer så kommer "det varma stället" vara samma hela tiden även om du roterar pannan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: