Hej,

Vi köpte hus i Mars och har senaste veckan upptäckt en hel del myror inomhus. Ser hur dom marscherar in i huset längs med en öppning i grunden. Dom dyker även upp i badrummet på andravåningen där dom springer mellan dörrlisten och duschdörren. Jag ser hur dom kommer ut med något material och dumpar utanför duschdörren. Hur illa är detta? Behöver jag riva upp hela golvet i badrummet?

Det vita på bilden är myrrmedel jag lagt ut, det mer gråaktiga kommer dom ut med från under duschdörren.

Har en villaförsäkring, dock har dom helgstängt så går inte att ringa dom. Är nyfiken på om försäkringen täcker om jag måste riva upp hela golvet. Gissar att jag inte borde göra något förens jag fått kontakt med dom. Men blir stressad av att se detta.

• Myror vid duschdörrens botten, omgivna av vitt myrrmedel och grått material från under dörren på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myror tar sig in under duschdörren, vitt myrrmedel syns på kakelgolvet och grått material som myrorna burit ut ligger i hörnet.
    Skapa konto
  • Myror och spindel på grå grund med sprickor, myrorna marscherar ut från en öppning nära stengrunden.
    Skapa konto
Kommer myrorna alltså upp ur golvet på andra våning i badrummet? Låter i så fall inte så bra, innebär att det är hål i tätskiktet.

Om myrorna släpar fram spån ur väggen är det inte ett gott tecken, nej. I huset finns alltså fuktskadat trä som myrorna boar i. Men det är ingen direkt panik, du kan vänta till måndag med att kontakta försäkringsbolaget.

Jag upptäckte liknande spånhögar vid golvlisten i ett utbygge från 70-talet till mitt gammelhus, men det var förra året (eller var det t o m två år sedan?). Vi har också sett myrtrafik upp längs grunden. Golvet på lilla toaletten sviktar en aning. Planen är att i sommar, eller nästa år om vi inte hinner, riva så mycket som behövs. Vi hoppas att det räcker med utbygget, så vi inte behöver gå på huvudhuset också. Vi har ingen direkt förklaring till varför det är fuktskadat trä i utbygget, men det kommer väl visa sig. 70-talets stora paradgren "att fuskbygga" kanske?

Hade jag varit du hade jag börjat med (efter f-bolagskontakt) att riva på något mindre svåråterställt ställe än badrummet. Angränsande innervägg? Taket i rummet under badrummet? Ytterväggspanelen där myrorna går in från grunden?

• Gilla
Centano
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om myrorna släpar fram spån ur väggen är det inte ett gott tecken, nej. I huset finns alltså fuktskadat trä som myrorna boar i. Men det är ingen direkt panik, du kan vänta till måndag med att kontakta försäkringsbolaget.

Jag upptäckte liknande spånhögar vid golvlisten i ett utbygge från 70-talet till mitt gammelhus, men det var förra året (eller var det t o m två år sedan?). Vi har också sett myrtrafik upp längs grunden. Golvet på lilla toaletten sviktar en aning. Planen är att i sommar, eller nästa år om vi inte hinner, riva så mycket som behövs. Vi hoppas att det räcker med utbygget, så vi inte behöver gå på huvudhuset också. Vi har ingen direkt förklaring till varför det är fuktskadat trä i utbygget, men det kommer väl visa sig. 70-talets stora paradgren "att fuskbygga" kanske?

Hade jag varit du hade jag börjat med (efter f-bolagskontakt) att riva på något mindre svåråterställt ställe än badrummet. Angränsande innervägg? Taket i rummet under badrummet? Ytterväggspanelen där myrorna går in från grunden?
Tack för info. Jag får ringa försäkringsbolaget på måndag då. Huset lär inte ätas upp över helgen i alla fall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.