3 289 läst · 1 svar
3k läst
1 svar
Myresjöhusmetoden
Vi byggde med Myresjöhus (M) Stockholm, 2017-18. Säljare TS, byggledare EJ. Det gick fel vid markarbetet. M grävde VA-anslutningen med nybyggnadskartan som underlag. Anslutningspunkten hamnade på en plats som Roslagsvatten inte godkände. Detta ledde till en omgrävning som kostade 37 875kr. Försökte få till en uppgörelse med EJ. Tvärnej. ”vi har gjort allt rätt” han hade ingen egen kunskap i detta, utan hänvisade till sin underentreprenör NCCT. Ansåg mig tvungen att betala, bygget måste ju gå vidare och jam måste behålla en någonlunda relation med M. Jag hade inte riktigt klart för mig varför det gick som det gick, utan ville ha en kommentar från Roslagsvatten. Fick följande svar ”Förbindelsepunkten till det allmänna VA-nätet är juridiskt bindande först när den är förmedlad till fastighetsägaren. Det blir den när en VA-anslutningskarta tagits fram och en faktura på anslutningsavgiften skickats ut. Det arbetet drar igång när man skickar in sin VA-anmälan till oss. Att bygga ut VA enligt nybyggnadskartan är en risk byggentreprenören tar. Av olika anledningar har vi ibland behov att flytta förbindelsepunkten efter det att nybyggnadskartan tagits fram. Vi har märkt att det, i den här överhettade bostadsmarknaden, lett till att vissa entreprenörer chansar (eller inte vet bättre) och bygger ut VA-anslutning enligt nybyggnadskartan”.
Det är precis det som har hänt här. Det fanns ingen VA-anmälan, det fanns ingen VA-anslutningskarta, ingen faktura hade skickats ut.
I fakturan för omgrävningen skriver M ” anslutningspunkt ej klar vid start av markarbete”. Ändå börjar man gräva och anser sig ha gjort rätt.
Efter att huset var färdigt meddelade jag TS min avsikt att göra en anmälan till ARN om M inte ersätter mig för omgrävningen. Ville inte göra en anmälan medan bygget pågick, för att inte reta M. Han skulle kontakta sin jurist och återkomma. Tiden gick. Det kom aldrig något besked, trots tre påminnelser och löften om att återkomma. Till sist gjorde jag en anmälan, den kom in tre dagar för sent, och togs inte upp. Anmälan ska göras inom ett år från det att motparten uppmärksammats på felet. Jag hade räknat med ett år från det jag meddelade TS, men det rätta var från att EJ fick reda på felgrävningen. TS visste vad han gjorde när han inte återkom med besked från juristen.
Mejiade chefen för OBOS, regionchefen, samt TS och berättade vad som hänt och vädjade till deras känsla för vad som är rätt och riktigt, samt rent spel. Önskade bli ersatt för omgrävningen.
Efter nio veckor, inget svar, mejlar en påminnelse till alla. Efter ytterligare fyra veckor får jag ett bud från TS, på halva summan. Jag ifrågasätter detta. Citat från hemsidan ” En egen byggledare med total överblick över byggnationen, tar ansvar för allt, från markarbetet till överlämnandet av nyckeln ”. Nu följer en tid av argumentation och ifrågasättande. ” Det finns olika synpunkter och anledningar till det inträffade”. Visst.
Meningslöst att hålla på längre. Jag godtar budet.
Nu tror vän av ordning att det är klart. Icke.
Pengarna kom efter tio veckor. Tio veckor av påminnelser och löften. ”Pengarna är på gång, du får besked imorgon, det är på gång”.
Myresjöhusmetoden: trötta ut, förhala.
Det är precis det som har hänt här. Det fanns ingen VA-anmälan, det fanns ingen VA-anslutningskarta, ingen faktura hade skickats ut.
I fakturan för omgrävningen skriver M ” anslutningspunkt ej klar vid start av markarbete”. Ändå börjar man gräva och anser sig ha gjort rätt.
Efter att huset var färdigt meddelade jag TS min avsikt att göra en anmälan till ARN om M inte ersätter mig för omgrävningen. Ville inte göra en anmälan medan bygget pågick, för att inte reta M. Han skulle kontakta sin jurist och återkomma. Tiden gick. Det kom aldrig något besked, trots tre påminnelser och löften om att återkomma. Till sist gjorde jag en anmälan, den kom in tre dagar för sent, och togs inte upp. Anmälan ska göras inom ett år från det att motparten uppmärksammats på felet. Jag hade räknat med ett år från det jag meddelade TS, men det rätta var från att EJ fick reda på felgrävningen. TS visste vad han gjorde när han inte återkom med besked från juristen.
Mejiade chefen för OBOS, regionchefen, samt TS och berättade vad som hänt och vädjade till deras känsla för vad som är rätt och riktigt, samt rent spel. Önskade bli ersatt för omgrävningen.
Efter nio veckor, inget svar, mejlar en påminnelse till alla. Efter ytterligare fyra veckor får jag ett bud från TS, på halva summan. Jag ifrågasätter detta. Citat från hemsidan ” En egen byggledare med total överblick över byggnationen, tar ansvar för allt, från markarbetet till överlämnandet av nyckeln ”. Nu följer en tid av argumentation och ifrågasättande. ” Det finns olika synpunkter och anledningar till det inträffade”. Visst.
Meningslöst att hålla på längre. Jag godtar budet.
Nu tror vän av ordning att det är klart. Icke.
Pengarna kom efter tio veckor. Tio veckor av påminnelser och löften. ”Pengarna är på gång, du får besked imorgon, det är på gång”.
Myresjöhusmetoden: trötta ut, förhala.
TS syftar på Thomas Singelman, EJ på Ermis Jengis
Klicka här för att svara