Byggahus.se

Myresjöhus?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Erfarenheter av att bygga med Myresjöhus, åsikter om dem, bra som dåliga, bilder på byggda hus, prisuppgifter - allt - mottages tacksamt!

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: Myresjöhus?

Hej

Vi håller på att bygga ett Myresjöhus strax utanför Linköping och allt är kanon o funkar utmärkt.
    Vi bygger ett Lagmansgården men det har utgått ur deras katalog nu
    Hör gärna av dig via mail så kan du få lite bilder o mer info om du vill

3. HM
    Medlem Nivå 4

Vi bygger med Myresjöhus i Stockholm. Huset är levererat/stomrest och nu jobbar snickarna på. Inflyttning sista mars.
    Vi är helnöjda med kvaliteten och vi verkar ha riktigt bra snickare!

Däremot har vi haft en hel del strul kring priser, avtal, processen, byggledare m.m. m.m.
    Som det ser ut nu skulle jag inte rekommendera Myresjöhus, men vi håller på och diskuterar alla våra problem med dem och om de kan reda ut allt detta smidigt nu så kanske jag ändrar mig... :-/

Det är nog samma råd som gäller alla hustillverkare: var noggrann, få alla löften bekräftade skriftligt - fråga om ALLT innan ni skriver kontrakt! Det är innan ni skriver kontrakt ni har förhandlingsläge och kan ifrågasätta och jämföra.

4. S
    Medlem Nivå 1

Hej HM! Låter trist det där, hoppas det blir bra tillslut. Så mycket för nollfelsvisionen, eller? :-/ Har ni köpt sk inflyttningsfärdigt? Det verkar ju som att i princip alla producenter strular till det nån gång, så man får väl va på sin vakt. Vi har inte kommit så långt ännu, men är lite sugna på Sonat, men skulle då vilja göra om en hel del, så vi får väl se vad det blir. Lycka till med bygget!

5. M
    Medlem Nivå 1

Vi har snart inflyttning 20/1
    Allt har funkat med alla hantverkare och myresjöhus kontor och byggledare.

6. Olmen
    Medlem Nivå 8

Vi har precis skrivit på första kontraktet med MH Stockholm. Än så länge är allt ok. Sitter och väntar på bygglov, hoppas att det kommer nu i veckan.

Har en bekant som byggt med MH Sthlm för 3 år sedan, han hade bara positivt att säga.

7. K
    Medlem Nivå 2

Bygger ett MH-hus i Kristianstad har bara gotta att säga om dom allt har gått på räls.
    Första kontakt i juni 2006 och grunden skulle påbörjats i början av november.
    Byggstarten försenad p.g.a grannar överklagat bygglovet men enligt kommunen inga problem, kommor att få bygglovet.

8. S
    Medlem Nivå 1

Mycket intressant att höra om era erfarenheter! Och inspirerande, vi vill oxå börja bygga... :) Hur är utgångsstandarden, tycker ni, "behöver" man göra många tillval och går det bra att byta ut material etc?

9. N
    Medlem Nivå 3

Hejsan

Vi har bott i en månad i vårt Myresjöhus! Det blev en nolla i besiktningsprotokollet!!!
    Sen hittade vi nåt småfel, inga problem att fixa det.
    Vi är nöjda med Myresjöhus, kändes tryggt och bra kommunikation ändå, även om man tycker de kunde ha tryckt upp en lathund med de 100 vanligaste frågorna kring byggprocessen så man slapp fråga hela tiden!

Nora

10. Olmen
    Medlem Nivå 8

Vi kommer att börja bygga någon gång på vårkanten (längtar).

Själva har vi inte gjort så många tillval, vi tycker att utgångsstandarden är helt ok.
    De tillval vi har är:

- Klädkammare under trappan.
    - Frontespis
    - Centraldammsugare
    - Fönsterspröjs
    - Fyra halvrunda fönster i gavlarna (Helt onödigt men mycket snyggt)
    - "Bardisk" i köket och frihängande fläkt.
    - Vattenburen golvvärme i bpl samt vattenradiatorer på öpl

Kommer inte ihåg just nu om det var något mer

Sedan har vi ändrat Mästergårdens planlösning till Kärnvillans istället. Kärnvillan finns inte kvar i katalogen men MH har kvar ritningarna så det går att ordna.

Än så länge flyter allt på. Vi skall träffa köksarkitekten på måndag.
    I går ringde de från en inredningsfirma och bokade en tid för konsultation. Det "ingår" i priset.

Jag känner mig trygg med MH hittills, de fixar allt ;)
    Hoppas att det håller i sig hela vägen.

Har börjat att skriva en blogg lite smått. Kommer att lägga upp ritningarna när jag scannat in dem (har ingen själv) samt bilder på hus och tomt såklart!

11. K
    Medlem Nivå 2

Vi har valt duett på 120m² som vi ändrat, mycket tillval (ca 1 milj) 2,8 milj för huset
    på totalentreprenad då har vi fått huset som vill ha utan några problem.

12. D
    Medlem Nivå 1

Har precis byggt Myresjöhus. Nyckelfärdigt!
    Har haft mkt krångel under byggtiden med fel, fusk, klåp från
    hantverkarnas sida. Myresjösäljaren/byggledaren har hela tiden försökt men man har knappast nått fram till en i slutändan nöjd kund.
    Det hänger som alltid vid nybyggnationer på hantverkarnas vilja och proffession.
    Man förväntar sig kanske att de skall vara professionella i sitt yrke, då man själv är det, men det går alltför många trötta hantverkare omkring i detta land. Vet inte om det är så generellt men de grannar jag pratat med upplever precis samma sak fast man har helt olika entreprenörer. Vissa saker skulle man göra bättre själv som lekman och det är väl framför allt noggrannheten jag tänker på. Jag vet inte hur många gånger jag var på hantverkarna under sista färdigställandet/finishen och frågade om de skulle ha gjort samma sak om de hade gjort motsvarande hemma hos dem själva..
    Så summa sumarum:
    Hantverkarnas förmåga gör nog i slutändan den största skillnaden, inte så stor grad hustillverkarn.
    Man funderar ibland hur vissa hantverkare lyckats bli så pass oprofessionella?
    Är det så att de mest skoltrötta alla blev snickare vilket har lett till en bransch med många trötta individer som åstakommer mkt klåp.
    Nej fram för en kvalitetscertifiering av hantverkare.
    Nästa gång gör jag allt själv :)

13. G
    Medlem Nivå 1

Var har ni byggt i Sverige?

14. HM
    Medlem Nivå 4

Jag tycker att standarden på innerväggar är låg. Det är bara gips (i och för sig något de kallar armerad gips) och ingen isolering.
    Vi har valt till OSB-skivor bakom gipsen + isolering i alla innerväggar.

Vi har även valt till annat som
    - stegljudsisolering
    - extra/andra ÖPPNINGSBARA fönster m spröjs
    - centraldammsugare
    - extra i köket (där kan det bli dyrt, det som ingår räcker inte långt)
    - vi har fått betala 11 000 extra för att de INTE ska grundmåla fasaden och för att få ohyvlad panel (för att kunna måla med slamfärg)
    - vi kommer nog att välja till målat i stället för tapeter (det är de allra billigaste tapeterna som ingår, där kan det bli en del extra kostnader)
    - golvvärme

Det har gått bra att välja till och välja bort det mesta, men när det gäller kök till exempel blev det smått absurt - avdraget för köket är ganska lågt och de gör inget avdrag för arbetskostnaden, men allt arbete får man göra själv om man väljer annan köksleverantör. Man får alltså betala för arbetet men göra det själv eller betala egna hantverkare "en gång till". Känns inte rimligt. Så vi kände oss tvugna att välja HTH som de samarbetar med.

15. S
    Medlem Nivå 1

Kul (?!) att höra om era erfarenheter [smiley=cheesy.gif]. Vi har som sagt inte kommit så långt med våra planer, och Myresjö är en av flera kandidater förstås. Är det någon som kan/vill dela med sig av kvadratmeterpriser, behöver inte vara på det egna bygget !, eller har några färska priser från MH? Intressant att vet ungefär var de ligger. Priser utan grund, blir väl enklast.

Tack på förhand!