Byggahus.se

Myglande mäklare?

1. O
    Medlem · 5 inlägg

oraklet

Medlem
    Hej,
    Vi gav oss in i budgivningen på ett hus i en attraktiv kommun i Skåne, där vi vann budgivningen, men säljaren valde endån att sälja till en av de andra budgivarna. Det visade sig att säljaren och köparen kännde till varandra, och hade förmodligen redan innan budgivningen bestämmt sig att sälja till just den köparen, trots att vi bjöd högre..

Får man lov att göra så? Alltså att "testa" marknadsvärdet på folk, och sen bara strunta i det högsta budet och sälja till nån annan endå?

Det står ju trots allt i prospektet "Pris : X.XXX.XXX kr eller högstbjudande"..

Känner oss blåsta.. Kan man överklaga? Gnälla?

Tacksam för svar!

2. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Re: Myglande mäklare?

Skulle det ej vara tillåtet att sälja sin egendom till den som man själv anser skall vara köpare ? Oavsett vilket bud som än ligger ?.

Att du blir besviken och att tillvägagångssättet är för dj-vligt är en sak som vi kan vara eniga om, men rätten att sälja sin egendom till den som man själv väljer kvarstår ju dock.

Fastighetsmarknaden är ju som den är idag och det är inte sista gången ni kommer att gå på en blåsning tyvärr :-X

3. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

En viktig sak jag verkligen skulle vilja poängtera, är att det inte är mäklaren som bestämmer vem säljaren ska sälja till!

Ofta kastas det sk*t på bostadsmäklare från okunnig allmänhet som tror att mäklarna MYGLAR(?!), när de i själva verket följer lagar och regler till punkt och pricka. Visst finns det mer eller mindre duktiga mäklare, men så är det ju inom alla yrkeskategorier, men det betyder inte att man bryter mot lagen.

Förstår och beklagar er sits, det är inte roligt att förlora en budgivning, särskilt inte när man faktiskt lagt högsta bud. Dock verkar det långsökt att affären skulle ha varit uppgjord i förväg (vilket i och för sig är irrelevant).

Det är bara att ta nya tag, lycka till!  :)

4. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Det som förvånar mig mest är att man så sällan hör folk misstänka mäklaren och/eller säljaren för falsk budgivning. Denna process baseras nämligen på total tillit istället för tillstymmelse till insyn.

Köparna har i praktiken inte minsta chans att kolla att ett motbud verkligen kommer från en annan spekulant. Vad hindrar säljarsidan från att helt sonika fabricera bud som egentligen inte finns!?

När mäklaren (eller kanske säljarens bullvan) slutligen upptäcker att man nått tålamodets gräns. till och med för den mest ivriga spekulanten, får denne ett telefonsamtal i efterskott:

- Grattis hörru! Dom som bjöd högst fick inga lån i banken ...

5. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Hänger ju lite på vilken mäklare man väljer - Föreningssparbankens mäklare har ju budkontroll - dvs du kan som budgivare vända dig till en oberoende kontrollant som i efterhand eller under budgivning går in och kontrollerar att allt är schysst - du får iofs inget veta - annat än "Det är schysst" eller "Det är inte schysst" - men det är en början. Dom kontrollerar att alla budgivare har lånelöfte och existerar....

Vore ju trevligt om alla mäklare hade sådan kontrollfunktion. - Särskilt om man kunde få in det utan lagstiftning :)

Alternativt, idag med internet och allt, så skulle man väl kunna registrera sig som budgivare och vara kontrollerad av nån oberoende funktion som alla mäklare använde sig av (e-bud eller nåt ;-) )

/Angelven

6. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Men, snälla billy_baver... Säg inte att du av alla hör till de som tror att bostadsmäklare är ute efter att mygla!  :(   Idag krävs det 80 poäng på universitet för att få registrera sig som mäklare. Med din inställning verkar du tro att mäklarkåren är en bunt oseriösa människor som bara är ute efter snabba affärer. Trist.

Visst, det finns fortfarande kvar några stycken av den äldre generationen som fick en betydligt kortare utbildning och som kanske kan platsa på beskrivningen som "krängande bilsäljare" (ja, även yngre förstås, fast de har en fin utbildning...). Men det är som jag skrev tidigare, det finns mer eller mindre duktiga mäklare, men det betyder inte att man bryter mot lagar och regler.

Mäklarbranchen är mycket hårt kontrollerad (vilket bara är bra, förstås), du kan bli avstängd för minsta lilla misstag (är du jurist eller advokat kan du göra grova fel utan att det händer så mycket, dessutom får ingen reda på det...) Det rapporteras öppet vilka som fått varningar och/eller blivit avstängda, är det kanske det som ger intrycket av att det är en "skum" branch? Säkert också i kombination med folks okunnighet om vad som faktiskt gäller när man köper/säljer en fastighet. Är man då en duktig mäklare informerar man alla sina kunder och ser till att de också förstått, men det är inte så lätt alla gånger. Dessutom finns det många som bara hör och förstår vad vill höra eller förstå... Som jag brukar säga; kunden har alltid rätt, även om h*n har fel! Det säger allt tycker jag... Är man kund tycker man ofta att man har rätt, och då är det ingen idé för säljaren att försöka övertyga om något annat. Nu gled vi lite på ämnet, men detta för att belysa situationen något.

Det är flera mäklare som kör öppna budgivningar, t.o.m på nätet idag. Men tyvärr ser lagen ut sådan att du har rätt att vara anonym som budgivare. Men precis som någon annan skrivit så kan du utnyttja en s.k budkontroll. Och du kan också när som helst backa på ett lagt bud innan du skrivit på (liksom säljaren). Om man tycker detta är bra regler eller ej går att diskutera. I andra länder ser det ibland annorlunda ut. I vilket fall så är det inte mäklarna som hittat på dessa regler, de försöker bara förtvivlat följa dessa snåriga regler och utöva dem med människor som ska göra sitt livs största affär, tala om "farlig" kombination...! ;)

7. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Nej, du har alldeles rätt: Jag säger inte alls att "mäklare är ute efter att mygla". Vad jag säger är bara att anonym budgivning inbjuder till förtroendekriser.

Som du själv påpekar har mäklaren sin auktorisation att försvara. Men det har varken köpande eller säljande kunder. En köpare som slingrar sig ur ett bud kan vålla stor skada. Ändå drabbas han inte värre än den säljare som låter bulvaner ringa in överbud till en ovetande mäklare.

8. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Ett sätt att komma runt det hela är med "Holländsk auktion" (tror det heter så). Det går till så att man sätter ett för högt utropspris. Sedan sänker man varje dag med en lämplig summa tills någon lägger ett bud. Då vet dom att ingen annan ville lägga mera och dom har lagt det dom var villiga att lägga.

Lite granna som sån där rea där man får mera rabatt ju längre man vågar vänta :)

Fördelar:
    Köparen vet att det inte budtrissats - inga bud har lagts.
    Säljaren vet att de fått maximalt, ingen lade ett bud tidigare.

Nackdelar
    Köparen får inte lägsta möjliga pris - men dom får ett pris dom var villiga att ge.

9. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Det spelar ingen roll om de har högskolepoäng. Mäklare är säljare som lever av provision därav deras handlande. Jag har aldrig träffat en mäklare som har ingett förtroende när jag har varit köpare, detta trots att mäklaren ska företräda både köpare o säljare.

10. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Det där tycker jag är en mycket tråkig inställning. Visst, som jag även skrev tidigare,  och nu upprepar jag mig för tredje gången; det finns mer eller mindre duktiga mäklare!

Det innebär att om man träffar på en som är dålig så har man dömt ut tio stycken... Så är det visserligen i alla brancher, titta bara på hur hantverkarna blir "utpekade" här på forumet och i samhället i stort. Där är det i och för sig mycket lättare för oseriösa personer att kalla sig för hantverkare, och det var väl det jag menade med att det visst spelar roll om man läst 80 poäng. Vilken klåpare som helst gör inte det... Men visst finns de, dock i mindre utsräckning än om man bara gick en kvällskurs.

Ja, visst är en mäklare en säljare! Men det innebär väl inte att man är ute efter att luras eller tjäna snabba pengar! Det är otroligt att du aldrig träffat en bra mäklare, men å andra sidan undrar jag hur många du kommit i kontakt med när du köpt bostad? Sedan undrar jag om du tror att det enda en seriös säljare bryr sig om är en fet provision? Svaret är nej! Det ger mycket mer om man vet att man hjälpt en människa att ta ett beslut som de kommer att glädjas åt länge. Det blir dessutom kunder som återkommer samt rekommenderar den säljaren till andra vilket är det bästa betyget någonsin.

Jag hoppas för din skull att du någon gång får träffa en riktigt duktig mäklare eller säljare, så att du kan se vad det innebär!  :)

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 512 inlägg

hempularen

Moderator

Jag vill inte påstå att ALLA mäklare myglar, men jag har erfrenhet av ganska många (bostadsrättsföreningen jag var orförande i hade ca 300 överlåtelser under min tid som orförande). Jag kunde konstatera att ingen av de mäklare som agerade i dom affärerna skötte sitt jobb. Där var alltifrån en total okunnighet till rena bedrägerier. Det var givetvis så att majoriteten av överlåtelserna gick bra (synbarligen), men om en enskild mäklare hade 10 av de 300 överlåtelserna så var det minst en affär där det fanns grava anmärkningar på mäklarens agerande (typ "okända" pantförskrivningar som dyker upp på överlåtelsedagen etc.). Sälja lägenhet som säljaren inte äger osv.

Där var en av mäklarna som stack ut som den absolut mest seriösa mäklare jag träffat, kunnig och gav ett mycket seriöst intryck. men så en dag uppdagade vi att han köpt en lägenhet själv via bulvan "av sig själv". Affären hade ägt rum flera år tidigare, så det gick inte att avgöra om han fått den under marknadspris. Men bara att han själv köper ett objekt utan att meddela sin uppdragsgivare att det är han själv som köper. Då försvann den sista gnutta respekt jag haft för den kåren.

12. F
    Medlem · 67 inlägg

Farbror_Melker

Medlem

Vi har letat hus i tre år.

Jag väntar fortfarande att träffa på en mäklare som sköter sitt jobb och inte ljuger, förvränger, favoriserar och är allmänt slemmig!

Antingen bor du i en grotta eller också har du osedvanligt bra mäklare på din ort. Oavsett vilket kan jag bara gratulera dig. Du får en upplevelse som jag aldrig kommer i närheten av.

(Du får ursäkta mina ordkräkningar Ibg, det är inget personligt mot dig! Men jag är sjukligt trött på alla mäklare!) >:(

13. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Vi har letat hus i tre år.

Jag väntar fortfarande att träffa på en mäklare som sköter sitt jobb och inte ljuger, förvränger, favoriserar och är allmänt slemmig!

Antingen bor du i en grotta eller också har du osedvanligt bra mäklare på din ort. Oavsett vilket kan jag bara gratulera dig. Du får en upplevelse som jag aldrig kommer i närheten av.

(Du får ursäkta mina ordkräkningar Ibg, det är inget personligt mot dig! Men jag är sjukligt trött på alla mäklare!) >:([/quote]

;D ;D Ja, den slemmige typen har ju även jag träffat på, faktiskt! Men jag antar att jag haft mest positiva erfarenheter, men det gäller även de hantverkare jag anlitat...  ;)

Ingen fara, jag tar det absolut inte personligt!

14. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

OJ, det var tråkiga erfarenheter. Ja, vad ska man säga. Jag förstår om du har den inställning du har... Dock tror jag att det i många fall handlar om bristande kunskap (och kanske erfarenhet), och inte rent mygel. Det är ingen ursäkt, men kanske en förklaring.

15. P
    Medlem · 81 inlägg

patka477

Medlem

Med tanke på krav på högskolepoäng etc. När jag köpte min bostadsrätt var den enda kontakt jag hade med mäklaren när vi var på banken och skrev lån etc. Alla andra kontakter innan dess, visning, budgivning, kontraktskrivning sköttes av en annan person på firman. Har i efterhand hört att han tydligen varit mäklare förut men blivit av med aukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.