Byggahus.se

Mygel i tomtkö

1. F
    Medlem · 61 inlägg

Festlund

Medlem
    Hej!

Jag och sambon har insett att om vi ska få det som vi vill med hus så behöver vi bygga själva. Därför har vi kontaktat några kommuner vi vill bosätta oss i på längre sikt (än nuvarande) och ställt oss i kö på intressanta tomter.

Reglerna i den kommunala kön är 6 månader reservation och inom denna tid måste du presentera ett godkänt bygglov för att få köpa loss tomten. Har du inget bygglov så går tomten vidare till nästa person i kön, om ingen står på kö kan du boka ytterligare en 6 månaders period.

Till saken hör då att när vi skulle ställa oss i kö har vi fått från handläggaren att ”dom är i princip sålda”, ”bygglov är på g” och ”tomterna har bygglov så dom kommer säljas” men fick till slut igenom att vi skulle ställas på kö. Bara för att det finns ett bygglov så är det ju inte säkert att personen ifråga väljer att bygga.

Tiden för ena tomten gick ut i mitten av augusti och personen där hade inte ens haft möte med husleverantörer som ev. ska bygga när tiden gått ut så vi kände oss säkra på att vi står på tur.

Nu hävdar handläggaren att personen före ”är så långt i planeringen” så dom kommer bortse från köreglerna och hänvisar till att ”ett bygglov kommer snart skickas in och godkännas”.

Vi känner oss otroligt snopna och väldigt irriterade såklart, är det bara att gilla läget eller finns det någonting man kan göra åt saken? Handläggaren hävdar bestämt att dom kommer göra såhär och bortse från reglerna.

• Laddar…
  2. M
    Medlem · 1 846 inlägg
    Gäller dessa regler i alla kommuner ni kontaktat? I min är det inte så, när du köpt tomten är den din, men det är i och för sig en kommun med lågt bebyggelsetryck. I en annan kommun sa avtalet att köpet skulle gå tillbaka om inte bygget påbörjats inom en tvåårsperiod (för att undvika tomtköp i ren spekulation).

Om det är rätt eller fel av kommunerna med dessa avtal har jag tyvärr ingen kunskap om.

3. F
    Medlem · 61 inlägg

Festlund

Medlem
    I dom andra kommunerna så har det inte funnits något intressant objekt utan vi har bara signat upp oss i kö för att få uppdateringar om områden och nya tomter. Det är först i denna kommun vi har hittat tomter vi är intresserad utav som dessa regler blev sagda till oss i början när vi kollade på tomterna.

4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 021 inlägg

yonna

Medlem
    Jag förstår inte hur man ska hinna rita/beställa hus inkl bygglov på 6 månader!

5. M
    Medlem · 1 846 inlägg
    Det förstår inte jag heller, och det vet nog handläggaren också. Därav tidsfristen. Handläggaren har säkert haft dialog med tilltänkta köparen för att kolla hur de ligger i projektet och om fortsatt intresse finns. Rätt eller fel gjort vet jag som sagt inte.

6. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 860 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    I lomma kommun togs tomtkön bort, snopet för de som i flera år betalt för en plats. I grannkommunen förmedlas i princip inga tomter via kön utan de går direkt till större aktörer. Bättre att inte ha någon kö alls då...

7. F
    Medlem · 61 inlägg

Festlund

Medlem
    Det jag vill få rätsida på är om man på något sätt har något att hämta i detta?

Jag förstår att saker och ting tar tid och hade accepterat om jag fått svaret att dom gärna ser att aktuell intressent får testa tills bygglovet blir nekat eller godkänt. Helt okej med mig.

Det som inte känns okej är när man försöker ställa sig i en tomtkö som enligt dom har klara regler och sen får lögner serverade rakt i ansiktet som man bara ska köpa. Och när dom konfronteras så ”bara är det så, det har vi pratat med byggnadsnämnden om och vi är överens.”

Känns inte rätt helt enkelt.

8. D
    Besserwisser · E · 15 460 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Har du de klara reglerna tillgängliga? Är de så klara som du skriver borde de vara skyldiga att följa dem.

9. F
    Medlem · 61 inlägg

Festlund

Medlem
    Jag har fått dom skriftligen i ett Mail från handläggaren men nu när vi begärde att dom skulle följa dom så har handläggaren ”diskuterat” med byggnadskontoret och kommit fram till att dom ska invänta att tidigare intressent ska skicka in ett bygglov. Personen ifråga har inte ens skickat in ett slutgiltigt bygglov men eftersom dom har valt ett hus dom vill bygga så får dom mer tid.

För mig luktar det svågerpolitik och mygel men antar att det bara är att svära lite och bygga i en annan kommun som vill ha nya invånare istället. Trist läge då tomterna var suveräna för oss!

10. J
    Medlem · Kalmar · 1 190 inlägg

johd01

Medlem
    Hur lyder reglerna exakt? Det känns ju nästan som de egentligen helst ser att man "börjat processen" med husbyggandet inom sex månader.

Men ja, är det en mindre kommun så är det självklart svågerpolitik. I vår kommun är det inte ens dolt mygel, man får uttalat för sig att bygglov, diverse ansökningar kan gå snabbare om man "känner någon". ..

• Laddar…
  11. F
    Medlem · 61 inlägg

Festlund

Medlem
    Citerar direkt ut mailet när vi skulle boka upp oss på en tomt där. Är en del andra regler med ang. priset, V/A samt annan information men ang. kösystemet så är det dessa simpla regler som gäller. Tills man känner handläggaren bra nog tydligen.

”Man kan boka/reservera en tomt i 6 månader, är det ingen kö på denna tomt så kan man boka i ytterligare 6 mån om man inte hunnit bestämma sig eller inte fått bygglov mm.”

• Laddar…
  12. D
    Besserwisser · E · 15 460 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det står ju inte uttryckligen att man måste ha bygglov.

• Laddar…
  13. F
    Medlem · 61 inlägg

Festlund

Medlem
    Stämmer, vi har däremot fått just den detaljen påpekad både av handläggaren och av byggnämnden. Du får inte köpa tomt utan ett godkänt bygglov och om du köper tomten så måste du börja bygga enligt bygglovets regler annars blir du tvungen att sälja tomten igen.

14. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 860 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    nja. Jag tror dig men. Alltså om det inte uttryckligen står i reglerna så kan de säga vad de vill. Det är reglementet som gäller. Det har varit ett politiskt fastställt /beslutat ärende en gång i tiden

se till att ta del av det i sin helhet.

15. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 536 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Ett samtal med ordförande i ansvarig nämnd är rätt väg att gå om du inte får svar från tjänstemännen och får du inte ett tillfredställande svar så dra dig inte för JO anmäla om det finns grund för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.