Det finns två problem med den svenska bostadsmarknaden, det första är att det är omöjligt att få tag i en hyresrätt. Det andra är att köpta bostäder är för dyra. Bostadspriserna har spårat ur och måste sänkas. Det behövs en bred politisk enighet om detta för att problemet skall kunna åtgärdas. Jag tror politikerna måste titta på hur andra länder gjort.

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
T
I nyliberalistiska system där Sverige utmärker sig som det kanske värsta, är politikerna obenägna att reglera marknader.
Marknaden är självreglerande sägs det. Och det är sant, lika självreglerande som en ballong som man inte slutar fylla med luft.
Sen får de skattebetalare som återstår i en krasch med massarbetslöshet ,och som redan fyllt bankernas räntekassor till bredden, betala kalaset.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
GammelMan99 och 7 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt!
  1. Hur mycket tjänar alltså en 28-åring?
  2. Vad kostar en bostadsrätt?
  3. Hur mycket i månadsavgift?
  4. Hur stor kontantinsats kan han/hon betala?
  5. Hur mycket får 28-åringen låna?

• Gilla
stenolof och 2 till
  • Laddar…
Jag läste också den där artikeln.

Det ÄR helt klart så att många yngre har väldigt svårt att komma in på bostadsmarknaden. Men här påstår de att även en ung människa med en bra lön, som lyckats spara ihop till den kontantinsats som behövs själv, ändå inte klarar bankernas krav på den privata budgeten. Och det har jag väldigt svårt att förstå.

Min son köpte en etta för några år sedan, utan större problem. Han hade inte möjlighet att köpa större, eller i innerstaden, men med ca 15 minuters pendling till city. Hade han valt 25 - 30 minuter med samma tunnelbana, så hade han klarat sig klart billigare. Han har för sin ålder relativt hög lön. Han kunde flytta in efter en vecka på sitt första jobb.

Min dotter tittar just nu på att köpa, hon kommer dock att flytta ihop med sin kille, som tar examen i vår, och ännu inte har klart med jobb, så där är det lite darrigare för lånelöfte. Hon tog examen i våras, men fick ta ett vikariat i ett halvår "på landet". Möjligt att vi som föräldrar behöver gå in som garant tills båda har fast jobb. Min dotter har nu en provanställning som kommer att övergå till fast om några månader, pojkvännen kan behöva ta ett vikariat ett tag först (vanligt i deras bransch). Men om man ser på deras ekonomi när båda blir kreditvärdiga, så bör de inte ha några större problem med att köpa något lagom stort, fast kanske inte i innerstaden. Men den ambitionen har de inte.

Jag har väldigt svårt att se att artikelns påstående om att även ungdomar med bra arbete, och besparingar till kontantinsatsen inte har råd med bostad skulle stämma.

Men det förringar ju inte problemet med att även ungdomar som inte får fast jobb direkt efter skolan, i en höglönebransch, behöver bo. DÄR har vi ett problem.

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Citerar lite från rapporten jag länkade.

”Beräkningar för beviljat lån har utförts av Skandias analytiker med en kalkylränta om 7,5 procent. Belåningsgrad är satt till 85 procent för samtliga platser. Levnadskostnader är beräknade utefter Konsumentverkets riktlinjer för en 28-årig person.”

”Data för inkomst har tagits fram från Statistiska Centralbyråns (SCB) databas efter kommun och region. För Stor-Göteborg har ett snitt för tillhö- rande kommuner, Göteborg, Stenungssund, Lilla Edet, Ale, Alingsås, Lerum, Tjörn, Kungälv, Öckerö, Partille, Härryda, Mölndal och Kungsbacka räknats ut. Genomsnittlig månadsavgift är hämtad från allabrf.se, Stor-Stockholm och Stor-Göteborg är framtaget av Svensk Mäklarstatiskt. Siffror för regional genomsnittlig storlek och pris för ettor har erhållits från Svensk Mäklarstatistik.”

Edit: Missade uppgifter om inkomst och avgifter.

Redigerat:
Sådär låg inkomst har ju nästan ingen som jobbar heltid. 22000kr före skatt verkar det ligga kring i rapporten (olika för olika kommuner).

N
Alla dessa propagandarapporter är ganska tröttsamma, speciellt när de ska försöka
att beskriva situationen i Stockholm.

Man använder de “unga” som offer nu när de inte kan skuldsätta sig upp över öronen!

Allt för ofta används ordet "bostadsbrist" för att beskriva situationen i Stockholm.
Det enda som är brist på i Stockholm är statliga subventionerade lägenheter innanför tullarna.

Om vi utgår från rapporten så står det att den genomsnittliga månadsinkomsten
i Stockholm är 23 692 kr. Då får man låna 1 662 500 kr enligt rapporten.

Vad får man för 1 662 500 här i Stockholm?

Enligt booli så finns det drykt 200 lägenheten med maxpriset på 1 662 500 kr, just nu.
Har man ett sparande så kan man självklart köpa dyrare lägenhet.

I prisintervallet 1 662 500 och 2 000 000 så finns det ytterligare 429 lägenhet till salu, i Stockholm just nu enligt booli. Det betyder att över 600 lägenheter till salu just nu!

Vad är problemet?

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Genomsnittlig inkomst på 23 700. Då är det många i den rapporten som arbetar deltid, är min gissning? Jag tror det varit samma sak i nästan alla tider - arbetar du inte heltid är det svårt att få köpa en lägenhet (speciellt i centralt läge, oavsett stad). Punkt.
Tror att snittet att komma ut på arbetsmarknaden i dag ligger på 28-29 år nånting. Man ska givetvis läsa gymnasium, ta ett år på resande fot, plugga vidare, göra nåt annat, plugga vidare och sedan börja arbeta "på riktigt"..!

Med detta inte sagt att det inte finns utmaningar. Men tror tyvärr för många har lite väl höga ambitioner..

A Anders_Nilsson skrev:
Det finns två problem med den svenska bostadsmarknaden, det första är att det är omöjligt att få tag i en hyresrätt. Det andra är att köpta bostäder är för dyra. Bostadspriserna har spårat ur och måste sänkas. Det behövs en bred politisk enighet om detta för att problemet skall kunna åtgärdas. Jag tror politikerna måste titta på hur andra länder gjort.
Håller tyvär inte med om saken. Visst bostäder har blivit dyrare med ungas vanor att konsumera i större utsträckning har också ökat markant.

De som vill köpa bostad har I regel redan andra former av lån. Bil, mobilen även möbler och i vissa fall kreditkort. Resor utomlands mm mm gör ju att kontant insatsen tar stryk

Att sedan snyfta till föräldrarna när man inte har insatsen där föräldrar får ta lån ger ju inte heller en bättre ekonomi i stort.

• Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
T
Kan man inte rätta munnen efter matsäcken och köpa utanför storstaden? Alla har inte råd att köpa sin första bostadsrätt i centrumkärnan. Även fast det är flashigt!

Redigerat:
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Det är en vanligt förekommande skröna om ungas ansvarslösa konsumtion. Mina barn har inga ”konsumtionsskulder”, så vitt jag vet har ingen av deras kompisar det heller. De har inga bilar, ingen röker.

Min dotter lyckades tom spara ihop ca 100 000 under sina studieår, obegripligt för mig. Visst finns det ungdomar som bränner det mesta av sin inkomst, men de står väääldigt långt från bostadsmarknaden.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
I nyliberalistiska system där Sverige utmärker sig som det kanske värsta, är politikerna obenägna att reglera marknader.
Allvarligt? Du är medveten om vad nyliberal betyder va? Och att vi har en prisreglerad bostadsmarknad i Sverige, ett kommunalt planmonopol och långtgående byggregler?

• Gilla
dallaninho och 5 till
  • Laddar…
nu äger jag redan en bostad, den var visserligen snorbillig, 305.000kr för 5 år sedan
men jag skulle vilja höja bolånet, har renoverat för en bit över 300.000kr och värdet är mer än fördubblat, andra hus har sålts för runt miljonen här.
Men det känns hopplöst så som bankerna räknar, min fru är student/tar hand om barn så vi har bara en inkomst, bankerna räknar på orimligt höga schablonbelopp på levnadskostnaderna,skulle ju ha råd att äta oxfilé varje dag så som dom räknar :(
dom räknar även med att kreditkorten är maxutnyttjade med 16% ränta, jag betalar alltid hela fakturan så räntan är ju 0%

däremot om jag söker blancolån då räknar dom inte med att jag ska försörja resten av familjen och jag kan då räkna med att jag bara betalar halva boendekostnaden och får då istället en glädjekalkyl

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.