Byggahus.se

Mycket svårt case av kalk/beläggningavlagringar duschkabin

1. V
    Medlem · Västra götaland · 631 inlägg

Volatyle

Medlem
    OK, jag är medveten om att det redan finns ett tjog med liknande trådar, men inget av de råd jag hitintills läst har rått på vårt badrum.

En bild säger mer än tusen ord. Så här ser det ut efter ett par års av misshandel ;). Huset är byggt 2013 men man kan tro att badrummet är 60 år pga eftersläpande grovstädning.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170625_141824.jpg

Vi har provat kalkosan, avkalk, kalkbort, cilit bang, ättika, vinäger. Visst blir det "något" bättre, men det är fortfarande något som sitter 'permanent'. Ska jag vara ärlig är jag osäker på om det ens är kalk? Vi har egen brunn (djupborrad) dock jättefint vatten enligt senaste vattenprov, men det här kan ju vara beläggning från vad som helst. Gissningsvis en kombination av kalk, olika kemikalier + möjligen järn?

Så, vad ska vi prova om inget av de "vanliga" knepen gäller? Någon här som har stått inför samma utmaning?
    Man skulle ju vilja få nåt som kan ligga över natten, men det är samtidigt svårt på vertikala ytor då det ändå bara rinner av hela tiden.

Mycket tacksam för värdefull input - vore trevligt med ett rent badrum igen!

Vol

2. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 2 145 inlägg

Tokslut

Medlem
    Jag hade installerat avkalknings anläggning

• Laddar…
  3. V

Volatyle

Medlem
    Ja, det kanske får bli så. Det är dock den långa lösningen, en avkalkningsanläggning löser inte problemet med badrummet jag har nu.

Vol

4. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 363 inlägg

krillek

Medlem
    "Problemet" med kalkbort och andra medel är ju att det rinner av innan det hinner verka ordentligt. Jag skulle prova att ta bort en dörr och låta en kalkbortlösning (1+5 vatten) verka under en längre tid - och då pratar vi timmar...

• Laddar…
  5. V

Volatyle

Medlem
    Och vad skulle det vara i en "kalkbortlösning"? Montera bort känns jäkligt meckigt - funderar på om man kan åstadkomma samma sak genom att blöta ner dukar med denna lösning och "hänga" över så det får ligga fuktat hela tiden och ej rinner av.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 389 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Du är rätt ute. Länge kontakttid med syran funkar.

Köp rejäla mängder med citronsyra. Lös i varmt vatten. Blanda i lite vetemjöl vispa och sjud tills du får en redning/gröt. Blanda i lite Yes eller annat handdiskmedel. Denna gröt kan sedan penslas på väggarna.

Se till att fukta hela rummet, både väggar som golv med duschen. Proppa/tejpa ventilationen så att det inte torkar. Pensla på citronsyran och låt stå över natt. Skölj/skrubba med diskmedel nästa dag.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Dalarna · 3 231 inlägg

SueCia

Medlem
    Efter att ha kämpat mot extremt envisa kalkavlagringar så har jag insett att det är rakblad och inget annat som gäller.

8. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 363 inlägg

krillek

Medlem
    Ehhh... 1 del kalkbort och 5 delar vatten :D
    Du skrev ju i första inlägget att du använt kalkbort så det tog jag för givet.

En anna fråga är om man kan förebygga/göra det enklare att få bort - utöver avhärdare till vattnet då förstå!?

9. V

Volatyle

Medlem
    Det finns ingen "snäll" mojäng att fästa på skruvdragaren man kan köra med? Provade scotch Brite idag med ättika (tips från youtube på de mest envisa fläckarna) det gick även det åt helvete... :(

Det enda som hitintills hjälpt är en en bit av toapapper nerblött i cilit bang som fick dra några timmar. Det blir dock extremt tidskrävande och kommer krävs oändliga mängder cilit bang innan jag tar mig igenom en hel duschkabin.

Vol

10. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 367 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Borde gå att blanda i tapetklister i kalklösningen så det hänger kvar, sen är det bara spola bort.

11. V

Volatyle

Medlem
    Ett sånt där rakblad för stekhällen funkar, om jag gnuggar på samma ställe i typ någon minut så får jag en yta av 2*2cm som är helt rent. Givetvis inget roligt att göra det över hela kabinen heller.

Funderar dock, om friktion av ett rakblad löser detta - borde det ändå inte finnas någon platta/filt att fästa på en skruvdragare och på så sätt köra igenom hela duschkabinen?

Vol

12. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 846 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Letar också en lösning, känns som om ja provat allt, så följer tråden med intresse

13. V

Volatyle

Medlem
    Intrycket är efter att ha googlat och även läst amerikanska forum att det finns lika många olika lösningar som det finns smutsiga duschkabiner :). Det blir också ganska tydligt när man läser svaren att det inte finns EN lösning som funkar för alla. För vissa verkar vinäger funka, för andra citronsyra, för vissa funkar detta inte alls dock. Jag är en av dem.

Men som sagt, jag kan konstatera att vass friktion ändå får bort det. Alltså ett rakblad.. Jag skulle dock vilja hitta en rondell eller något till borrmaskinen som gör exakt det fast fortare.

Vol

14. K
    Bannad · Stockholm · 163 inlägg

Kojak

Bannad
    Säker på att det inte är frostat glas?

15. V

Volatyle

Medlem
    Ja :). Har sett det nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.