Byggahus.se

Mycket lågbudget multiroom-lösning

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Idag har jag en dualroom-lösning hemma. Datorn med PC-högtalare kopplade och hemmabioanläggningen kopplad till datorm digitalt. Genom att använda (recording device) stereo mix i windows 7 kan jag få ut samma ljud till båda samtidigt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    multiroom_noew.png

Nu funderar jag på att utöka till en improviserad multiroom-lösning baserad på billiga högtalare, en femvägssplitter från belkin, vanlig stereokabel med 3,5 mm-pluggar och återbruk av en bunt förlängningssladd för stereo med 3,5 mm plugg. Utomhushögtalare tillkommer sedan. Skisserna visar nuvarande lösning och tänkt lösning.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    multiroom_later.png

Min fundering är om det här är en bra eller dålig idé. Att ljudet inte kommer att bli särskilt bra med så här billiga högtalare är jag medveten om, och kanske väljer jag dyrare högtalare. Men hela upplägger med PC-högtalare, vanlig stereokabel och passiv splitter - fungerar det? Eller får man en väldigt försvagad signal och/eller dåligt ljud? Eller olika lagg mellan de olika högtalarna så att helheten bara låter illa?

2. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Den största risken är nog att det blir diverse surrande och brummande när man kopplar ihop olia apparater med såpass långa ledningar.

3. pelpet

pelpet

Medlem
    Surrande och brummand är ju måttligt kul. Tänkte inte på det men sätter man upp en 50 meters oskyddad stjärnantenn lär man få en del brus. Kanske man ska överväga att använda trådlösa högtalare istället? Då slipper man det problemet.

Sen funderar jag på hur ljudsynken ska fungera i ett multiroom-system. Jag har inte riktigt koll på ämnet. Ska musiken vara perfekt synkad mellan olika rum, så att det låter bra även om man står precis mellan två ljudzoner.

4. pelpet

pelpet

Medlem
    Lite lyft på egen tråd igen.
    Jag har funderat vidare på hur man ska göra en multiroomsystem men har inte kommit på något bra ännu. Tittar på sonos, fullständig hifi-reciever, airplay mm men har tyvärr inte koll på det basala.

Hur ska multiroom fungera egentligen? Ska ljudet upplevas perfekt synkroniserat när man rör sig mellan olika rum, eller ska man höra att ljudet är i ofas? För ofas blir det om jag spelar musik på mina två befintliga högtalare just nu (S-200 och Z-5500).

Går det över huvud taget att få ihop en bra/perfekt synkad multiroom-anläggning med flera olika recievers som ska avkoda en signal - för visst blir det en delay. Dvs om jag skulle behålla min Z5500 och lägga till en airplayhögtalare i köket och köra airfoil på PC och sätta upp en airport express och någon form av aktiv högtalare - får jag osynk då (känns dumt att satsa 2000:- bara för att testa).

5. possum77
    Medlem · 12150 · 505 inlägg

possum77

Medlem
    Jag har ett Jamo-system med en 5-6 år på nacken och där är ljudet perfekt synkat. Står man i hallen och har i gång ljudet i sovrum och kök så år det prefekt synk mellan alla tre rummen. Annars skulle man nog bli galen ;)

6. F
    Husägare · Skåne · 1 044 inlägg

fredrik.johansson

Husägare
    Här gissar jag att en felkälla är dina olika kopplingar, toslink till den ena och analogt till den andra. Jag har mycket svårt att tro att man kan uppfatta tidskillnaden det blir bara pga olika kabellängd.
    Däremot kan det säkert lätt bli hörbar fördröjning i d/a-omvandlingen, antingen i ljudkortet eller i högtalarna.

I ett normalstort hus borde man knappt märka skillnaden i ljudfördröjning när det spelas i andra änden av huset. Börjar det handla om 30-40 m så kanske.
    Så min gissning är att det skall vara i synk, något annat vore orimligt, men säkert ett reellt och svårbemästrat problem vid ex. större konserter med högtalare på flera ställen i publiken.

• Laddar…
  7. pelpet

pelpet

Medlem
    Jag skulle tro att det handlar om en fördröjning i Z5500-enheten. Vi har haft en annan anläggning tidigare där fördröjningen var tydligt hörbar.

Det verkar som slutsatsen blir att om man ska ha en multiroom-anläggning så ska man helt enkelt köpa en multiroom-anläggning och inget eget hopkok. Dvs antingen en sonos eller någon form av slutsteg eller reciever som matar flera högtalargrupper, kanske något i stil med det som stefancrs bygger i den här tråden. Ett tolvkanalers slutsteg som verkar gå att köpa till rimlig peng (4200:- plus frakt) från tyskland. Möjligen kan det funka med en bunt airplay-högtalare.

8. D
    Medlem · Kronoberg · 1 141 inlägg

dhanjel

Medlem
    Jag kör airplay och en multikanalsförstärkare, 6 rum. Kan inte märka någon fördröjning mellan zonerna.
    (Den förstärkaren pelpet länkar till har jag)

9. K
    Medlem · Vasa · 156 inlägg

Kicken

Medlem
    dhanjel: om du har en multikanalsförsärkare till alla rum så kan det ju inte bli någon fördröjning?! eller förstår jag fel?

10. D
    Medlem · Kronoberg · 1 141 inlägg

dhanjel

Medlem
    Jag har fortfarande 6 st Airport Express som står för ljudströmmen till varje zon.
    Dvs jag har inte
    1 insignal -> 1 förstärkare -> 6 högtalare
    Utna
    6 insignaler -> 1 förstärkare -> 6 högtalare

(Vill man bara lyssna på en källa i alla rum så kan man ju givetvis koppla det med)

11. pelpet

pelpet

Medlem
    Du har eliminerat problemet genom att ha sex identiska avkodare i form av airport expresser. Det jag funderade på är hur airplay fungerar då man har en bunt olika airplay-högtalare. Det här visar dock att airplay synkar utmärkt mellan likadana enheter.

12. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 305 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Det beror helt enkelt på att Airplay-protokollet även innehåller tids- och styrkoder. Ljud, tid och styr går i varsin parallell ström till målet, Det märks mest när man höjer och sänker volymen som sker omedelbart. Ljudströmmen är dock 2-3 sekunder fördröjd.

13. D
    Medlem · Västra Götaland · 22 inlägg

dr_house

Medlem
    Själv håller jag på att labba fram ett system med:

Server:
    - Logitech Media Server (LMS) på min NAS
    - plugin för Spotify
    - mp3 filer
    - internet radio
    - plus en massa andra plugins...

Spelare:
    - RaspberryPi med "piCorePlayer" kopplad till aktiva högtalare via 3,5mm plugg
    - Android tablet med "Squeeze player" kopplad till aktiva högtalare
    - original Squeezebox

Allt detta styrs med en app till iOS, Android eller webläsare. Spela olika källor i olika rum eller synkade med samma ström.

14. pelpet

pelpet

Medlem
    Nu är jag tillbaks på en variant av ursprungsidén.

Borde man inte kunna eliminera surret om man byter till ordentligt skärmat kablage? De vanliga stereokablarna jag har är troligen måttligt skärmade, men om jag skulle byta till schysst koaxialkabel, f-kontakter och F-kontakt till RCA-adapter så borde jag kunna bygga ett spridningsnät i hela huset för under 2000 inklusive en splitter.

Har jag ett sånt nät så kan jag använda aktiva högtalare i samtliga rum, och behöver därmed inte investera i någon dyr central utrustning. Aktiva högtalare av bra kvalitet finns det många av, och man har dessutom möjlighet att använda i princip vad som helst som har en aux-ingång.

Det handlar inte om några enorma kabellängder utan kanske 25 meter som längst.

15. G
    Medlem · Västra götaland · 65 inlägg

gubbaluringa

Medlem
    Googla efter Squeezeplug till Raspberry Pi. Extremt enkelt att installera och verkar passa in på vad du behöver. Här är en instruktionsvideo, där de även i början av videon går igenom lite vad systemet klarar av:
    http://www.youtube.com/watch?v=wIlj_4mFQwg

Jag har min Raspberry kopplad direkt till min router där jag kopplat in två NASar. På Raspberryn kör jag sedan squeezeplug och en LMS server. Ute i vardagsrummet har jag en Logitech Squeezebox Touch, men jag tänkte nu komplettera och bygga ut det hela med några till Raspberrys och aktiva högtalare runt om i huset.

Du får en komplett lösning för några hundra spänn per rum bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.