Byggahus.se

Mycket kondens från vattenrör

1. M
    Medlem · 14 inlägg

MickeG

Medlem
    Har problem med att mycket kondensvatten droppar från mina kallvattenrör i fritidshuset. De är dragna inne i kökskåpsstommarna bl a och det gör att det bildas mycket vatten som går hårt åt stommarna. In-vattnet är väldigt kallt.
    Skulle det hjälpa att trä på isolering på rören?

Har installerat bergvärme hemma i villan, där har man lindat rören med någon tejp. Skulle det kanske lösa problemet?

Har även problem med mycket kondens från toastolen. Får lägga handdukar på golvet annars blir det pölar. Någon som har något bra tips för det också?

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Mycket kondens från vattenrör

Ja Du får ta och isolera rören, finns färdiga skumplasrör att trä på.
    Övrig kondens tyder på dålig ventilation. Låt alla dörrar inne, vara öppna, och se till att ventilerna fungerar= kanske för små och för få. Kanske bättre att tappa systemet på vatten under vintern, om ni inte vistas där.

3. M
    Medlem · 14 inlägg

MickeG

Medlem

Tack för svar.
    Jo, ventilationen är nog "så där" men kommer att bli bättre när jag har renoverat färdigt fasaden mm mm mm... Har köpt en luftvärmepump och ventiler som ska upp i sommar så till nästa vintersäsong hoppas jag det blir bättre. Nu tappar vi vattnet och låter stugan stå utan uppvärmning när vi inte är där så det är ju stora tempskillnader.
    Men problemet med toastolen har jag även på sommaren när alla dörrar står öppna så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Doppvärmare i behållaren kanske ;D

4. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Jag såg nånstans att man hade kopplat på en blandare på inkommande vatten till muggstolen, så man fyllde cisternen med ljummet vatten..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.