Byggahus.se

Mycket fukt och lukt - Spanien

1. D
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Har en semesterbostad i Spanien och min fråga avser denna. Jag hyr ut ibland och gäster klagar på att luktar dåligt och är väldigt fuktigt. Det stämmer också, har man ibland varit borta en längre tid är det mögel på kuddarna och väggarna vilket inte är ovanligt där.

Så nu till frågan, hur löser jag bäst problemet? Jag tänkte börja med övervåningen som är värst. Balkongdörren och fönster är extremt otäta och i badrummet på samma våning är ett fönster konstant öppet som en sorts ventilering. Eftersom det är kallt på vintrarna blir det också väldigt fuktigt. Borde jag byta ut dörrar och fönster på våning till nya, täta och sätta i ventiler istället samt utöka med element då det är rätt kallt? Eller räcker det att få upp värmen inomhus?

2. P
    Medlem · Nivå 7
    Finns det någon frånluft? Man ska inte bara släppa in luft, den måste ju ut någonstans. Verkar i ditt fall om den totala luftomsättningen är för dålig.

3. D
    Medlem Nivå 8
    Vi har nyligen renoverat badrummet på nedervåningen och där finns en fläkt som endast är på när lampan är på. I andra fall finns ingen frånluft (ja köksfläkten då). Vi kan ju installera en fläkt i badrummet uppe, en helautomatisk i så fall. Borde vi ändå byta dörrar/fönster? Tänker att det kommer massa fuktig luft utifrån in i bostaden och stannar där.

4. S
    Medlem Nivå 9
    Installera en avfuktare som du inte behöver tömma någon behållare på? Tex en sorptionsavfuktare.

5. Spiro88
    Husägare Nivå 2
    För att sänka fuktigheten måste luften ventileras ut och ersättas med torrare luft alternativt så måste temperaturen i lägenheten ökas så RF sjunker. Koppla så fläkten går konstant samt höj temperaturen. Borde göra under.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 10
    • Laddar…