Byggahus.se

Musvärmare

1. S
    Medlem · 21 inlägg

Svenstorp

Medlem
    Hej!

Jag har inte tidigare haft någon värme på under vintern men tycker att huset nog skulle må bra av det, mindre fukt och mindre skadeinsekter. Dock har jag en fråga om möss.

Vi har inte haft möss inne men undrar om mössen är mer benägna att ta sig in i huset om man har värme på under vintern. Någon som har erfarenhet?

/Sven

2. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  3. J
    Medlem · Stockholm · 263 inlägg

Jeppson

Medlem

Re: Musvärmare

Vi har haft problem med möss i huset under vintern, då höll vi ungefär 6 - 8°C inomhus.
    Efter att ha lokaliserat några ingångshål så täppte vi dessa med aluminiumfolie, det är tydligen mössen "allerigska" emot, iallafall enligt morsan. Nu har jag denna vinter iofs slagit av värmen i huset, är inte värt att ha den på i ett halvdåligt isolerat hus (Gävle).

Har tittat till huset nyligen och inte sett nån tillskymmelse av möss........ännu.

//Jeppson

4. H
    Medlem · 228 inlägg

Min farbror fick problem med möss i fjällstugan sedan de glömt stänga av värmen vid ett tillfälle. Utan värme var det inga problem.

5. T
    Medlem · 10 inlägg

Takten

Medlem

Har haft värme(ca 5-10grader) under 20 vintrar och har aldrig haft problem med möss eller andra gnagare. :)

6. bebben
    Medlem · 385 inlägg

bebben

Medlem

I vår gamla stuga spelade det ingen som helst roll (ur mössens synvinkel) ifall vi hade på värmen eller inte, dom åt sig in i huset ändå!
    Däremot så hade värmen betydelse när det gäller fåglar och skorstenen... med värmen påslagen ville dom gärna ned i den med följden att dom fastnade i spjället :p
    Småfåglar är väl okej, men när det en vår var ett halvruttet uggle-lik som damp ned när man öppnade spjället då kunde jag hålla mig för skratt :surprised:

7. I
    Medlem · 167 inlägg

inkognito

Medlem

Det blev en rejäl måltid det =)

8. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem

Enligt min uppfattning är det tillgången på mat i stugan som gör att musarna :p trivs. Våra mössar :p hade käkat 2 paket coscos och öppnat 3 paket kaffe i vinter :-? Sen hade dom ochså ätit ca 30 st plastkassar :surprised:

9. J
    Medlem · 247 inlägg

Jorg

Medlem

Tillång på mat har inget att göra med om man får in möss eller inte. Jag vet detta av erfarenhet, eftersom vår stuga aldrig har haft besök av möss under vintern. Trots att köksskåpen varit fyllda med både ris, pasta, kex och knäckebröd.

Det gäller helt enkelt att täppa till alla eventuella hål där möss kan tänkas ta sig in.

10. H
    Medlem · 228 inlägg

De flesta möss lär föredra ett uppvärmt hus, med mat, som är lätt att ta sig in i.

Möss har tydligen ett utmärkt luktsinne. I min gamla bil tog sig en mus in och gnagde sig in genom bakväggen på handskfacket (av kartong). Varför? Jo, där fanns en bortglömd chokladbit som den kalasade på.
    /Hans

11. B
    Medlem · 35 inlägg

bjorwen

Medlem

enris enris enris och ännu mera enris. Jag var en av dom absolut största tvivlarna ( heter det så..?) på detta gamla husmors knep, Men efter att ha provar själv på ett "musssäkert" ställe, Så kan jag säga att det funkar.

Lägg enris runt huset, och lägg lite enris här och var på golvet inne i huset, inte bara att det håller möss,råttor borta så luktar det gott också

12. E
    Medlem · 40 inlägg

evakat

Medlem

Hej
    Hittade detta om ättika kanske värt att prova
    [smiley=happy.gif]
    Vad som är viktigt att veta är att djur inte gillar lukten – ättikan används för att t.ex. hindra katter från att vistas på vissa ställen (verandor t.ex.) och för att hindra hundar från att kissa på icke önskvärda ställen. Det har även använts för att hindra hästar från att gnaga på stallväggar/träkrubbor.
    http://www.perstorpattika.com/Fragor ,-a-, Svar.aspx
    Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.