Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Mussäkra/isolera vind

1. kribbe1987
    Medlem · 1 inlägg

kribbe1987

Medlem
    Hej
    Jag har ett vindsutrymme som jag skulle vilja i första hand mussäkra och i andra hand isolera för bättre värme i huset.
    Utrymmet används för att ställa undan grejor som inte alltid används och skulle behöva bli 'tätt" så att inte möss kan tugga på sakerna

Vad jag har hittat genom googling och kollat på olika isolerfirmors sidor så har jag en halv bild på hur jag kan gå tillväga.
    Det som jag reagerar på mest dock är att det att när man bygger en rak vägg på vinden (så att där blir en kattvind vid sista biten) är att lagerna i väggen blir från inneifrån huset sett:
    Nån form av skiva typ osb, läkt, plast, isolering......och sen inget mer.
    Jag skulle vilja ha nån form av träskiva eller nåt på andra sidan om isoleringen med för att säkra mot att möss (och förra året råttor) tuggar och bygger bo i isoleringen.

Så på det långa introt. kan jag sätta typ en osb eller asfaltbord på kattvindssidan av isoleringen för att skydda den eller blir det risk för att man stänger in fukt på nåt viss?

2. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 868 inlägg

Oldboy

Medlem
    Japp. Samma här. Man baxnar över den hjärndöda "lösningen".

Det går inte att lämna en endaste liten öppning/glipa någonstans om man inte vill ha isoleringen pulveriserad av gnagare.
    Asfaboard är nog inte tillräckligt tufft. OSB kanske funkar, men absolut inga svagheter i form av skarvar eller tomma skruv/spikhål för då gnags det upp till ett hål.
    Själv håller jag på att spika råspont på en vind som ska isoleras. Jag tom spikar på brädlappar på utsidan över kvisthål där kvisten ramlat bort...
    Bor på landet på en hästgård så gnagartrycket är ofantligt. Finns det en svaghet så är det bara en tidsfråga (kort) innan den upptäckts och utnyttjats.

3. K
    Medlem · Falun · 1 138 inlägg

KungAnka

Medlem
    Jag har bara rivit och hållet på i ett plankhus och man behöver ju inte vara Einstein för att känna igen ett sånt. Som sagts tidigare kan det vara svårt att avgöra vad som är bärande och inte i ett plankhus eftersom alla väggar innehåller nog med trä för att vara bärande. Om du har planer på att riva ner innertaket så gör det med en gång, eventuellt syns det där vad som är bärande, det gör det i alla fall i mitt hus. Men det kan såklart även gå att klura ut på andra sätt, det fixar en gammal snickare eller ännu hellre en dito konstruktör.

4. L
    Medlem · 86 inlägg

leifherlin

Medlem
    Har hört att mössen inte gör gångar i linisolering. Tyvärr är den lite dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.