Nu känner jag mig lite dum som frågar men vad är en "impendansmatchande högtalarväljare"? Är det en sådan där skön 80-talspryl med inbyggda effektmotstånd?
Alla högtalare har ju en impedans, oftast 8 Ohm. Om man kopplar högtalare parallellt så minskar impedansen enligt formeln 1/Z=1/z+1/z+1/z.. Detta innebär att om du parallellkopplar två högtalare med 8 Ohms impedans så faller impedansen till 4 Ohm. Om impedansen blir för låg kan man bränna sönder förstärkaren. En impedansmatchande högtalarväljare har elektronik som korrigerar detta då man kopplar in flera högtalare i väljaren.
Jag måste även slå ett slag för SONOS lösning med multirum. Än så länge har jag bara en Connect AMP i vardagsrummet kopplat till ett par halvstora golvhögtalare men det låter riktigt bra.
Sen är styrningen riktigt snygg med appen plus att du kan justera från vilken enhet som helst i huset som har appen, dvs startar du från surfplattan kan du stänga av el byta låt från mobilen om den råkar vara närmst.
Enda nackdelen med SONOS är avsaknaden av ingångar, finns ju bara en linjeingång så har du en gammal CD spelar att ansluta funkar ju det annars är du hänvisad till digitalt material alt strömmad media. Har du dock en bra samling på din dator som är uppkopplad mot samma närverk som SONOSen så kommer du ju åt detta via appen.. Så har du ett gäng CD skivor kan man ju lägga in dem på datorn istället och se glad ut..
Sonos amp är rätt dyr, ligger kring 4000 tror jag. Dessutom är förstärkaren nog lite klen för 4 par M-1. Jag tror att TS gamla förstärkare är ett bättre val.
Jo men bygger inte SONOS på ett trådlöst system? Jag har ju redan högtalare som är gjorda för tråd!
Inte connect amp som svaren säger ovan. Du kopplar vilka högtalare du vill till den. Nackdelen är ju då att du behöver flera stycken.. En i varje rum..
Vad gäller effekt så lämnar den 2x55w i 8 ohm.
Har för mig att killen på hifiklubben sa att det funkar med högtalare som lämnar minst 85dB vid 1W. Mina golvare ger 91dB och det funkar klockrent.
Jag tycker att Amp:en räcker rätt bra med en aktiv sub till. Tillräckligt för att alla i köket ska dansa i alla fall MEN, jag har högtalarna monterade i takhöjd och det gör såklart att de hamnar närmare öronen Jag har inte prövat med att parallellkoppla två M1r på varje kanal men jag har svårt att se att det inte ska fungera. Det är ganska modern teknik. Priset är som sagt högt och det gör att man letar en del på blocket.
pelpet! Du rekommenderade ju Yamaha A-S201. Verkar vara en vettig förstärkare. Skulle jag klara mig med en sådan plus en lämplig högtalarväxel?
Tack för upplysningen ljhnilsson! Nackdelen som du säger blir en i varje rum och då springer det iväg lite onödigt mycket tycker jag.
Ja en A-S201 och en högtalarväxel skulle fungera bra. Du kommer kunna spela rätt högt och om det inte finns tillräckligt med effekt för att driva alla rum till "partynivå" får du slå av några högtalare så att du får all effekt till de som du lyssnar aktivt på. Tänk bara på att alla förstärkare och högtalare mår dåligt av max volymsäventyr, men om vi ska vara ärliga så brukar det höras innan det blir skadligt för utrustningen och då kan man ju sänka volymen ...
Hur skulle man i så fall koppla det hela. Förklara gärna steg för steg från förstärkare-högtalarväxel-högtalare. Många har talat om serie/parallellkoppling, fördelar nackdelar med detta?
Tydligen vaknar detta intresse hos fler i familjen nu. Frugan vill gärna ha en Bang-Olufsen Beosound. Finns ju en del begagnat på blocket. Har dessa inbyggd förstärkare? Skulle det gå att ansluta en sådan till en Yamaha R-N500 och använda den som en ren CD-spelare i systemet? Eller är detta vansinne?
Själv hade jag föredragit en matchande Yamaha CD-spelare.
Om du tänker på old-schoolvarianten av Bang-Olufsens Beosound, med glasdörrar, så har den inte inbyggd förstärkare, utan ska användas med aktiva högtalare. Dessutom ytterligare stök då Bang-Olufsen kör med egna kablar och kontakter(Powerlink).
Ok, så teoretisk är det möjligt att använda Beosound cd-spelare som vilken annan cd-spelare som helst och koppla mot förstärkaren? Frånsett böket med att använda kabeladapters eller bygga om kontakten?
Ja det är den där glasdörrsvarianten som hon tycker är så fin.