Byggahus.se

Musik-flera rum-flera högtalare

1. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Kanske detta har behandlats tidigare men jag frågar ändå.

Så här ser det ut hos mig. Har tre rum där jag tänker montera upp fina vägghögtalare som jag redan har. Två av rummen skall ha två högtalare vardera, medan det tredje rummet skall ha fyra högtalare. Jag har inga krav att kunna spela olika musik i de olika rummen. Har för avsikt att spela CD-skivor eller radio och det gör inget om det spelas samma musik i alla rummen samtidigt.

Vad behöver jag skaffa förutom en CD-spelare? Kan jag köpa en helt vanlig stereo avsedd för två högtalare och splitta upp detta på något vis eller behöver jag skaffa mig någon form av flerkanalsförstärkare?

Känner till Sonos men jag har ju redan högtalarna och trådarna är dragna.

Ge mig gärna en dummie-förklaring! :surprised:

2. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    En impedanskorrigerande högtalarväxel/zonmixer i kombination med en hyfsat kraftig förstärkare fixar biffen.

Kolla med högtalartillverkaren eller säljaren hur mycket effekt som krävs för att högtalaren ska kunna spela ordentligt, och lägg ihop detta så vet du hur mycket effekt förstärkaren ska klara i kontinuerlig belastning.

Zonmixern gör att du kan ha flera par av högtalare på samma förstärkare, och dessutom slå av/på och kontrollera volymen.

3. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Tackar ödmjukast! I högtalarmanualen står det "Power handling: 20W-100W into 8Ω on unclipped programme". Detta som du hänvisar till hur mycket effekt som krävs?

Finns det dåliga högtalarväxlar som man skall undvika? Någon du kan rekommendera? Behöver alltså till 8 högtalare (4 par).

Mina högtalare är Bowers & Wilkins M-1.

4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag vet inte riktigt vad Power handling innebär, enklast borde vara att kolla med Hifiklubben eller B&W. Men om vi antar att det stämmer så borde du satsa på en förstärkare som kan leverera kanske 120W RMS vid 8Ω för att inte riskera att ge högtalarna för lite effekt. Då finns det ju risk att ljudet blir dåligt och att man i värsta fall spelar sönder dem.

M-1:surprised:rna är okej högtalare men behöver nog en subwoofer för att det ska låta bra. Det lär duga till radio, dock, om du inte har lust att bygga in subwoofers.

5. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Jo är medveten om att jag kanske måste komplettera med en subwoffer, i alla fall i det större rummet där jag tänkte montera upp 4 st.

Vad står RMS för? Menar du en förstärkare på 2x120W?

Jag kan verkligen inget om detta så du får gärna förklara väldigt ingående.

6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    RMS = hur mycket effekt förstärkaren kan leverera kontinuerligt. Ofta tror jag att peak-effekt anges på förstärkare, men så mycket effekt kan förstärkaren enbart leverera under en kort tid och ofta enbart på en kanal samtidigt. Du behöver nog en förstärkare som kan leverera 120W per kanal kontinuerligt under längre tid.

En Yamaha A-S201 är den billigaste stereoförstärkare jag kan hitta som uppfyller kravet på 120W RMS vid 8 Ohm. Köper du en äldre hembioförstärkare så kan du nog komma undan mycket billigare. Ett PA-slutsteg kan du nog få billigare än så också.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Typ en sån här och en sån här tror jag skulle funka. Sedan behöver du någon ljudkälla också.

8. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Ok nu börjar det snurra rejält här.

Trodde inte att det var så värst bra att använda en hemmabioförstärkare till musik.

Trodde först att jag skulle kunna komma undan med en cd-spelare, förstärkare med inbyggd radio samt en högtalarväxel.

Nu nämner du även PA-slutsteg, är detta något som jag också bör skaffa?

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Stereoförstärkare eller hemmabioförstärkare spelar ingen roll. Skillnaderna är marginella. Fördelen med hemmabiogrejor är att de är väldigt billiga på blocket om de är några år gamla. Teknikutvecklingen går fort.

Det går också bra med den utrustning du beskriver.

PA-grejorna jag länkade till är ett alternativt sätt att göra det på. Ett slutsteg är en förstärkare, fast utan radio och andra finesser.

Jag tog en titt på Yamahan jag länkade till och den verkar lite klen, kan inte ge 120W per kanal kontinuerligt. Överlag tror jag att det kan bli lurigt att hitta en vettigt prissatt stereo som klarar det. Då kan det bli billigare med en enkel stereo + slutsteg. Det är ett effekttungt system du bygger, det kräver mer effekt än de flesta system folk har hemma.

10. M
    Medlem Nivå 2
    Yamaha är inne i genarationsbyte, vilket gör att 2014 års modeller säljs ute till vettiga priser. Om du har trådlöst nätverk hemma kan du ansluta recievern till detta, antingen med en wifi dongel, eller med sladd till routern, då kan du styra allt med Yamahas mobil app.
    De recievrar jag närmast tänker på är RX-A2030 respektive RX-A3030.
    Låter riktigt bra både som 2-kanals och som hemmabio förstärkare.
    3030 är väl den mest prisvärda för tillfället, multizon funktionen fungerar suveränt bra, och kraften räcker garanterat till.

11. pelpet
    Medlem · Nivå 21
  12. M
    Medlem Nivå 2
    Körde själv ett trezons system med en RX-A 2030, vilket fungerade jättehoppsanbra. Inte så att den drev högtalare till nattklubbsnivå i alla zoner, men tror inte att det är tanken heller. För övrigt har dessa recievers även lågnivå utgångar för den kompromisslöse som vill ansluta separata slutsteg till en eller flera zoner i framtiden.
    De flesta handlare har öppet köp av idag, så man kan ju de facto prova.

13. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ja det är ju sant, med lågnivåutgångarna så kan man alltid hänga på ett slutsteg senare om det blir för klent.

Jag ser att 3030 ligger på 11 papp nu. En fin stärkare, men TS får avgöra hur mycket hen vill spendera.

Mitt billigaste och enklaste förslag till systemlösning är högtalarväxeln och slutsteget ovan, samt en begagnad hifi-radio (har en till salu billigt) och en hifi-cd-spelar och en vanlig rca-växel. Då får man det efterfrågade för under 4000 kr.

Jag hade dock inte satsat på en sådan lösning idag, när man spelar musik med spotify och internetradio som ger både bättre utbud och ljudkvalitet än FM-radio. Hellre en streamer med CD kopplad till slutsteget.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hej å hå.
    Nu måste jag ta och försöka reda ut några saker ifrån grunderna här. :)

Vi börjar med högtalarna:
    http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Theatre_Solutions/Mini_Theatre/M-1.html#productSpec

Här ser vi några saker. Små talare med 4" baselement, och trögdrivna med endast 85dB/2.83V/meter (typ 85dB/W vid 8ohm).
    Sen har dom en nominell impedans på 8 ohm, men som går ner till 4 ohm ibland.
    Och slutligen rekommenderar B&W en förstärkareffekt på 20-100W.

Så långt inga konstigheter.
    Säkert inga dåliga högtalare (har inte lyssnat på dom själv), den låga verkningsgraden beror med alla sannolikhet av att dom istället har prioriterat att få ut lite bra bas ur högtalarna.

Jag har själv ett par pioneer S-CN301-LR som designern har gjort just detta val med, förbluffande mycket och bra bas, men taskig känslighet. Inget fel med det, bara ett designval, helt rätt ibland, fel ibland.

Och både jag och TS (Snurre) kan givetvis driva våra högtalare med valfri effekt på förstärkare, både 0,1W och 1000W funkar. Men i första fallet låter det inte så högt, och i andra fallet kan man inte lägga volymkontrollen i max. Men även 0,1 W skulle funka. Ger en ljudvolym på ca 76dB på en meters avstånd. Funkar fint om man har högtalarna på matbordet bredvid sig och lyssnar i ett relativt tyst rum.

I nästa inlägg ska jag lägga ut texten lite om dB, känslighet och sånt.

Redigerat 24 feb 2015 10:02
  15. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ska man gå på vad DLS säger så funkar det inte med 0,1W eftersom det skapar distortion som kan spela sönder högtalarna.