76 677 läst · 354 svar
77k läst
354 svar
Musfälla vippbräda. Ska hinken vara tom på vätska?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Jag personligen föredrar att inte plåga djur, och har inte skrivit något inlägg i den här tråden där jag förespråkar sådant.Nissens skrev:
Vad du är ute efter är mera oklart. Du tycker att folk inte ska ha katter eller råttehundar, istället ska de dränka gnagarna i glykol? Eller inte döda några gnagare alls?
Hur tänker du dig att en kattägare (t ex) ska hindra katterna från att ta möss? Eller höns för den delen, höns fångar möss? Och grisar, de kan t o m ta stora råttor? Hur ska detta förhindras tycker du?
Medlem
· Västra götaland
· 110 inlägg
exakt och därför tycker jag det är rimligt att man har ihjäl möss, inte för nöjes skull men för att skydda sitt hus. Om man sen gör det med slagfälla eller vippbräda har mindre betydelse.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag personligen föredrar att inte plåga djur, och har inte skrivit något inlägg i den här tråden där jag förespråkar sådant.
Vad du är ute efter är mera oklart. Du tycker att folk inte ska ha katter eller råttehundar, istället ska de dränka gnagarna i glykol? Eller inte döda några gnagare alls?
Hur tänker du dig att en kattägare (t ex) ska hindra katterna från att ta möss? Eller höns för den delen, höns fångar möss? Och grisar, de kan t o m ta stora råttor? Hur ska detta förhindras tycker du?
Det jag pekar på är dubbelmoralen många har. Man ojar sig över djurplågeri i vissa sammanhang, men i andra sammanhang är det helt ok. För mig är ett djurplågeri inte mer acceptabelt än ett annat.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag personligen föredrar att inte plåga djur, och har inte skrivit något inlägg i den här tråden där jag förespråkar sådant.
Man får väl hålla katten inne eller under uppsyn på ett eller annat sätt. Alternativt stå för att man tycker att djurplågeri är ok, men tycker man det så skall man inte beklaga sig över andra heller.. att dränka ett djur är traumatiskt, men det är det för småfåglar och möss som katten plågar ihjäl också. Kattens metoder är sannolikt värst, så accepterar man det ena så är det ju konstigt om man inte accepterar det andra. Jag tycker att båda är oacceptabla.
Att tamgrisar är ute i naturen och jagar råttor har jag aldrig hört talas om, det måste vara ett lokalt problem...
För att avliva möss eller liknande finns många smärtfria metoder.
Skall hundar också få utlopp för sina drifter också då? Illrar?Staffan2000 skrev:
Nej, det finns innekatter som motbevisar det du försöker snacka bort. Stå för att du accepterar djurplågeri istället, och klanka då inte heller ner på dem som har liknande värderingar som du men kanske i ett annat sammanhang..
Så bra. En procentsats! Då är du insatt i ämnet.Nissens skrev:
Kan du ge några exempel där djur utrotat djur?
Staffan
Naturen är grym och inget vi människor vare sig kan eller ska lägga oss i, för då blir det mycket att göra.Nissens skrev:
Det jag pekar på är dubbelmoralen många har. Man ojar sig över djurplågeri i vissa sammanhang, men i andra sammanhang är det helt ok. För mig är ett djurplågeri inte mer acceptabelt än ett annat.
Man får väl hålla katten inne eller under uppsyn på ett eller annat sätt. Alternativt stå för att man tycker att djurplågeri är ok, men tycker man det så skall man inte beklaga sig över andra heller.. att dränka ett djur är traumatiskt, men det är det för småfåglar och möss som katten plågar ihjäl också. Kattens metoder är sannolikt värst, så accepterar man det ena så är det ju konstigt om man inte accepterar det andra. Jag tycker att båda är oacceptabla.
Att tamgrisar är ute i naturen och jagar råttor har jag aldrig hört talas om, det måste vara ett lokalt problem...
För att avliva möss eller liknande finns många smärtfria metoder.
Se exemplet här, för den som inte har "snöflingemage" då förstås...
Finns hur många exempel som helst typ denna, och då är det naturligtvis endast en bråkdel som spelats in, och mig veterligt endast de senaste decennierna
Och att sätta den mänskliga rasen över andra djur eller levande varelser är för mig den allra värsta sorten rasism!
Bara intressant.. brukar alltid tänka själv:M mephisto73 skrev:Det här med "rätt" är ett mänskligt begrepp.
Djur har dödat och ibland utrotat andra djurarter sedan livet uppstod; djur bryr sig inte om vad som är "rätt". Det är något vi får acceptera.
Sedan att vi bör förvalta naturen för att bevara mångfalden har både egenvärde och är dessutom moraliskt/etiskt tilltalande.
Djur och insekter kan leva på jorden utan människor, men människor kan inte leva på jorden utan djur och insekter..
(men bara en av dem förstör jorden för alla)
Djurplågeri oavsett om det är skadedjur eller ej. Likaså fällor med klister som säljs i vissa länder. Skadedjursbekämpning ingår i hemförsäkringen och är ofta gratis eller en liten självrisk på 100kr. Följ anvisningarna för att plasera ut fällorna använd nått kletigt typ jordnötssmör som bete. Lägg fällorna längst med väggar.M Martin Lj skrev:Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?
Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
Redigerat:
Jag tittade inte men kan föreställa mig. Det är skillnad på djur och människor, vi kan välja hur vi dödar djur och inte bara gå på instinkt. Därför kan vi välja ett skonsamt sätt.mikethebik skrev:
Naturen är grym och inget vi människor vare sig kan eller ska lägga oss i, för då blir det mycket att göra.
Se exemplet här, för den som inte har "snöflingemage" då förstås...
[media]
Finns hur många exempel som helst typ denna, och då är det naturligtvis endast en bråkdel som spelats in, och mig veterligt endast de senaste decennierna
Och att sätta den mänskliga rasen över andra djur eller levande varelser är för mig den allra värsta sorten rasism!
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Som @Karlia skriver så har vi människor ett val, vi kan välja hur vi dödar, eller rent av besluta oss för att inte döda. Det valet har inte ett rovdjur, att döda utan hänsyn till bytets välmående ligger i deras natur. Och som sagt bryr sig inte rovdjur om varken du eller jag accepterar deras dödande.Nissens skrev:
Det jag pekar på är dubbelmoralen många har. Man ojar sig över djurplågeri i vissa sammanhang, men i andra sammanhang är det helt ok. För mig är ett djurplågeri inte mer acceptabelt än ett annat.
...Kattens metoder är sannolikt värst, så accepterar man det ena så är det ju konstigt om man inte accepterar det andra. Jag tycker att båda är oacceptabla.
Och vad gäller tamgrisar, kan de mycket väl döda en mus eller råtta som tar sig in i svinstallet (eller utegården om det är ekologiska grisar). Detsamma gäller höns. Enligt min ringa erfarenhet har både höns och grisar i hela landet denna mördardrift.
Enligt jordbruksverkets tolkning är det inte tillåtet att låta tamdjur äta levande föda. Jag hittar inga undantag för katter som själva fångar sin mat. Ergo brott.Staffan2000 skrev:
Har man katten ute är det stor risk att den även vid fågelbordet fångar tex en talgoxe vilka inte är tillåtet att jaga över huvud taget. Ergo jaktbrott.
Hetsjakt med djur, alltså där bytet slås av ett annat djur, är inte heller tillåtet. Ergo jaktbrott.
Inget av detta är vad jag kan finna prövat i rätten, bevisläget lär ju bli marigt.
I ett fritidshus som inte besöks regelbundet där man ett musår kan fånga hundratals möss funkar det bara inte med godkända slagfällor som måste tömmas. Glykolhink är inte det mest humana sättet att avliva möss, men för mig en rimlig praktisk kompromiss.
Liksom katt är för dem som låter den hålla rent från skadedjur.
/Höghus
Redigerat:
Vem vet , efter jag sa fiskmås o klicka iväg messet.. kom jag på att vid vårt förra hus hade grannarna klagat på kaniner (vilda) och då kom de faktiskt oxå (Nån kommunjägare)!Nissens skrev:
Tydligen var vildkaniner stort problem (WHO Knew..)
Du fyller den till hälften med vatten med glykol i. Mössen drunknar och förgiftas av denna lösningen som har väldigt låg ytspänning. Det är tanken med den typen av fälla men klart du kan skippa vätskan o släppa dom hos grannen. Vi fick slut på musproblem sedan vi skaffade katt , möss gillar inte katt lukten.M Martin Lj skrev:Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?
Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?