Hej!

Jag tvättade några fönster idag i en del av huset som inte används så ofta och upptäckte något som verkligen liknas avföring från möss på ett av fönstrens utsida.
Ni vet såna där svarta som liknar ris i formen, flera stycken.

Till saken hör att fönstret är på andra våningen och för att mössen ska kunna pricka fönstret så måste de befunnit sig under takutsprånget och bajsat ner mellan plankorna.
Annars måste dom ha klättrat på utsidan och skitit på fönstret… vilket jag har svårt att tro.

De djur jag kunnat se är dels getingar som verkar ha byggt något där ovanför fönstret (ja jag ska ta itu med det) och ett par småfåglar i våras som försvann in under takpannorna i anslutning till området.
Men det ser inte alls ut som fågelbajs.

Har någon varit med om något liknande?
Vad skulle ni gjort? Skulle ni avvaktat och se om det kommer tillbaka eller ta fram giftet och fällorna redan nu?

Unikt namn
Getingarna på vinden min skiter en hel del svarta små kluttar i varierande storlek under sin kupa. Så min gissning faller på det.

Möss är inte kända för att visa dödsförakt så de kan du utesluta, giftet behövs inte.

Den svenska sommaren är full av miljarder levande små individer av alla de slag som är i full fart med att fullfölja sin livsuppgift, nämligen att reproducera sig under den begränsade tid som står till buds.

Så att identifiera svarta pluppar på din fönsterbräda måste pga det enorma urvalet bli en gissning och då gissar jag på dessa små, flitiga varelser;

https://sv.wikipedia.org/wiki/Murarbin

Getingar eller bin säger ni. Ja, sett till läget så stämmer det, de håller till rakt ovanför fönstret.

Vi får väl se om det dyker upp nya kluttar för då är det så, men helt övertygad nu är jag inte.

Jag har kluttar på golvet innanför en altandörr, det är fladdermöss som bor innanför dörrfodret på utsidan.
Det är trevliga djur, så jag står ut.

/W

• Älska
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har kluttar på golvet innanför en altandörr, det är fladdermöss som bor innanför dörrfodret på utsidan.
Det är trevliga djur, så jag står ut.

/W
Ja, googlade på fladdermusspillning och det såg exakt ut så.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N
Högst sannolikt fladdermöss det handlar om. Hittar sådan spillning lite varstans den här tiden på året och vi har gott om fladdermöss här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.