Mitt nyinköpta tegelhus byggt 59 har en Skorsten med 7 rörkanaler, Det finns en kamin på insidan i vardagsrummet men murstocken fortsätter på utsidan vardagsrummet och det finns en eldstad på utsidan mot trädgården. Jag antar att det i dagsläget inte är möjligt att elda utan kamin och sotning men jag är nyfiken på varför man satte en eldstad på utsidan huset. vad är syftet?

Myseldning och korvgrillning på sommarkvällar?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Joakim97 skrev:
Mitt nyinköpta tegelhus byggt 59 har en Skorsten med 7 rörkanaler, Det finns en kamin på insidan i vardagsrummet men murstocken fortsätter på utsidan vardagsrummet och det finns en eldstad på utsidan mot trädgården. Jag antar att det i dagsläget inte är möjligt att elda utan kamin och sotning men jag är nyfiken på varför man satte en eldstad på utsidan huset. vad är syftet?
Mycket vanligt förr, med att komplitera ett hus med öppen spis eller annat. Stora problem med att få till en skorsten på ett bra sätt. Lättast var att ställa den på utsidan och en gavel. Bara skit egentligen men vad göra, den kan inte generera någon värme till huset utan kråkorna får varmt om fötterna. Bäst med som sägs
"""" kyrkan ska stå mitt i byn """ ( helst då mitt i huset ) och då värms skorsten upp och ger värme till huset. Många som gjorde så och fick till en uteplats med öppen spis samtidigt. Helst ska du sätta för ute och med att elda inne så kommer rökpipan att bli lite varmare, så det inte blir en riktig kallpropp i pipan och svårt att få drag, vid upptändning inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.