Hej
Vi håller på renoverar en 20-tals villa. I köket fanns det en konstruktion av tegel på ena sidan av murstocken. Markerade rött på bilden. Glömde ta bild innan jag började. Det verkade inte fylla någon funktion då började jag demontera den.

Då upptäckte jag att rökkanalen är inte rak. Den blåa pilen visar rökkanalen. Vi är på första våning men det är bara garage under och ingen eldstad.

någon som vet vad det är för någonting och om det går att bara murar över hålet igen?

Egentligen ville vi ta bort all tegel och ställa kylskåpet precis intill murstocken.

• Delvis demonterad tegelkonstruktion i kök markerad med röda linjer, blå pil visar rökkanalens riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterad tegelkonstruktion vid murstock i 20-tals villa, visande en icke rak rökkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara någon sorts crkulationskanal. Antingen för att få ut mer värme ur vedspisen som stod där förr eller för att få mer värme ur någon annan eldstad?
Annars är det kanske bara rester av inmurningen för vedspisen.

Jag är inte så säker på att det är en bra ide att ställa kylskåpet dikt mot en varm skorstensmur. Risken är att kylsystemet måste arbeta hårt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
surris
Det har inte stått en oljepanna i garaget/våningen under?

Claes Sörmland
Något har eldats i källaren och röken gått i den blåmarkerade rökkanalen. Jag gissar på tvättstuga i källaren med vedeldning till en början eller senare kanske en oljepanna. Nu kanske en friskluftkanal om det inte är en blindgång.

Om gången inte går hela vägen ned till källaren så är det nog bara bottnen på rökgången till de gamla vedspisen. Det satt vanligen en sotlucka längst ned i den under vedspisen.

Ja du kan laga genom murning. Du murar helst med kalkbruk (=originallösningen) och ser till att fylla alla fogar ordentligt. Stryk gärna också fogarna för att garantera att de är fyllda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.