Byggahus.se

Mursten är den bra?

1. J
    Medlem · 224 inlägg

Johan41

Medlem
    Hej, ska bygga en stödmur..
    Jag har kollat in denna mursten från byggmax. Murblock grafit. Byggmax har inga exempelbilder på hur en sådan mur kan se ut. Finns det någon här som använt denna sten till sin mur och vill dela med dig av bild på hur det ser ut? Det hade jag uppskattat.

2. Bergkamp
    Husägare · Halland · 23 inlägg

Bergkamp

Husägare
  3. J
    Medlem · 224 inlägg

Johan41

Medlem
    Ser riktigt snyggt ut!(y) Har du byggt den helt själv? Tycker du stenen är ”lättarbetad”

4. Bergkamp

Bergkamp

Husägare
    Tack! Ja, jag grävde ut några decimeter under och en halv meter bakom muren och lade dräneringsrör och fyllde upp med 16/32 vill jag minnas. Det knepiga är att få understa raden sten så jämn och plan som möjligt. Minnet är kort men jag tror jag hade ett lager 0/8 under. Ojämnheter där förstärks i lagren ovanför, därför jag inte lägger in någon närbild. :D

Sen är det bara att bygga. Jag valde att limma stenarna.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 224 inlägg

Johan41

Medlem
    Grejen är att jag har en annan stenmur precis bakom 3meter. Den består sv andra stenar. Så jag funderar också på om de blir snyggt att ha två olika murar brevid varandra som är av olika sten? Kommer de se helt konstigt ut eller kan de kanske funka?

6. Bergkamp

Bergkamp

Husägare
    Svårt att ha en åsikt utan att veta vad det är för sten i den andra muren och oavsett så är ju tycke och smak olika. Huvudsaken att man själv är nöjd. Jag var lite orolig för hur muren och trappan skulle matcha men jag blev nöjd med resultatet.

7. J
    Medlem · 224 inlägg

Johan41

Medlem
    Tycker du ska vara helnöjd! Ser riktigt fint ut.

8. Le akim
    Medlem · 1 inlägg

Le akim

Medlem
    Säkert försent men såhär blev den jag byggde. Tyvärr massor med skador på vissa stenar på vissa pallar. Lastas och lossas säkert oförsiktigt. Dom hävdar att det inte kommer synas med tiden men det känns tråkigt att betala fullpris och sen bygga med flisade/kantstötta stenar. Så jag lämnade tillbaka alla som jag inte själv från början valt och handplockat och bytte mot felfria stenar så alla mina var som jag såg det felfria när jag var klar. Men ett jäkla jobb att sortera och lämna tillbaka och hämta nya. Första muren jag byggt men inga konstigheter om DU tycker det ser bra ut. Använde inget riktsnöre, körde bara olika långa vattenpass och anpassade mig efter vägkanten och diket som jag grävt som kanske inte alltid var sådär jättedjupt i djupled. Kollade till den häromdagen, såg ut som den klarat första vintern. Och en påbackning har jag justerat.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.