Hej,

Byggde en trapp i tryckimpregnerat trä förra året.
Jag är rädd att jag har missat något väsentligt. Jag trodde att impregnerat kunde stå ett par år utan att behandlas men nu har minst ett vangstycke murket trä i sig, svart fläck som är mjuk. Jag har funderat lite undervägs om det inte är stor risk för röta med tanke på att det är så mycket ändträ, men har inte kommit till att undersöka saken. Vangstyckena köptes in sommaren 2019 men användes inte direkt, stod några månader för att torka och sen hade jag dem i garaget över vintern för att tas fram till förra våren då jag satte upp dem.

Jag misstänker att vangstycken bör behandlas omedelbart när det sätts upp? Med typ olja en er oljebaserad grundfärg? Funkar lasyr? Har trallgolvet laserat och planen var att trappen skulle ha samma men kanske inte funkar.

Kan det vara så att det inte är utebliven behandling utan kass kvalité i virket som gör att det har murknat? Köpte på jem o fix, det kan väl vara lite chansning kanske

Nu tänker jag att jag får försöka reda ut vad som är dåligt, ta bort det som är dåligt om möjligt och lusa i bitar. Mina kunskaper inom snickeri är närmast obefintliga. Eller är det lika bra att köpa nya vangstycken med en gång, de kanske garanterat är dåliga om de stått utan behandling? Inte stora vangycken så blir väl en 800 kr eller så.

Jag har testat med min nagel i Vangstyckena för att se om det är dåligt trä, det ger märken som sitter i ett tag även där det inte är svart. En snickare nämnde ett sånt trick men jag vet ju inte om jag gör rätt....

Kan ta en bild om det hjälper. Är ej på plats just nu bara.

S Sigward skrev:
Hej,

Jag är rädd att jag har missat något väsentligt. Jag trodde att impregnerat kunde stå ett par år utan att behandlas men nu har minst ett vangstycke murket trä i sig, svart fläck som är mjuk. Jag har funderat lite undervägs om det inte är stor risk för röta med tanke på att det är så mycket ändträ, men har inte kommit till att undersöka saken. Vangstyckena köptes in sommaren 2019 men användes inte direkt, stod några månader för att torka och sen hade jag dem i garaget över vintern för att tas fram till förra våren då jag satte upp dem.

Jag misstänker att vangstycken bör behandlas omedelbart när det sätts upp? Med typ olja en er oljebaserad grundfärg? Funkar lasyr? Har trallgolvet laserat och planen var att trappen skulle ha samma men kanske inte funkar.

Kan det vara så att det inte är utebliven behandling utan kass kvalité i virket som gör att det har murknat? Köpte på jem o fix, det kan väl vara lite chansning kanske

Nu tänker jag att jag får försöka reda ut vad som är dåligt, ta bort det som är dåligt om möjligt och lusa i bitar. Mina kunskaper inom snickeri är närmast obefintliga. Eller är det lika bra att köpa nya vangstycken med en gång, de kanske garanterat är dåliga om de stått utan behandling? Inte stora vangycken så blir väl en 800 kr eller så.

Jag har testat med min nagel i Vangstyckena för att se om det är dåligt trä, det ger märken som sitter i ett tag även där det inte är svart. En snickare nämnde ett sånt trick men jag vet ju inte om jag gör rätt....

Ja en blid vore säkert bra för att du ska få ett bra svar.
Normalt ska tryckimpregnerat stå iaf 15 år utan att ruttna. ( håller sig kanske inte snyggt så länge, men det är en smaksak.)

Tomture61
S Sigward skrev:
Hej,

Jem o fix 239:- för 5 stegs
Byggmax 489:- 5 stegs
Vad beror prisskillnaden på :thinking:

Roslagsmahogny (tjära + linolja) kan funka som ett bra skydd också .

För att undersöka om virket är ruttet , använd en morakniv . Är virket ok så går knivspetsen enbart in ngr mm .

larsbj larsbj skrev:
Ja en blid vore säkert bra för att du ska få ett bra svar.
Normalt ska tryckimpregnerat stå iaf 15 år utan att ruttna. ( håller sig kanske inte snyggt så länge, men det är en smaksak.)
Här är några bilder. Nu regnade det kraftigt igår, vet inte om det mjukar upp träet så det inte blir rättvisande o testa eller om det ska vara hårt ändå? Men jag kunde trycka in en syl 15-20 mm även i träet på ett av de andra vangstyckena som inte hade den synligt murkna fläcken. Vill inte testa mer innan jag vet om det blir felvisande med tanke på gårdagens regn.
Kanske konstruktionen inte håller för väta alls? Ska man bygga annorlunda? Eller kan jag bygga om likadant men med bättre virke?

• Trätrappa utomhus med tecken på väderpåverkan och möjlig fuktskada, står mot grus och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävang med en mörk fläck som ser ut att vara murken på en byggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Närbild av en syl som hålls av en hand, med suddig bakgrund av utomhusmiljö.
    Skapa konto
Tomture61
S Sigward skrev:
Här är några bilder. Nu regnade det kraftigt igår, vet inte om det mjukar upp träet så det inte blir rättvisande o testa eller om det ska vara hårt ändå? Men jag kunde trycka in en syl 15-20 mm även i träet på ett av de andra vangstyckena som inte hade den synligt murkna fläcken. Vill inte testa mer innan jag vet om det blir felvisande med tanke på gårdagens regn.
Kanske konstruktionen inte håller för väta alls? Ska man bygga annorlunda? Eller kan jag bygga om likadant men med bättre virke?
Du köpte nog balsaträ :D

Så brett mellan årsringarna blir inte långlivat.

Fotografen Fotografen skrev:
Så brett mellan årsringarna blir inte långlivat.
Ok, dålig kvalité på virket då med andra ord. Hade antagligen hållit mycket längre med smalare årsringar?
Inget med konstruktionen i sig som ser felaktigt ut? Det är inget vatten som rinner ned från tak eller så utan "bara" det som rinner från stegen.

S Sigward skrev:
Ok, dålig kvalité på virket då med andra ord. Hade antagligen hållit mycket längre med smalare årsringar?
Inget med konstruktionen i sig som ser felaktigt ut? Det är inget vatten som rinner ned från tak eller så utan "bara" det som rinner från stegen.
Är inte det där ett hål frå tillverkningen?
Ja tror inte det är röta.
Att det är svart beror nog på att det finns metall där inne.
Tanken är nog att det ska vara sättsteg så att den änden inte syns.

larsbj larsbj skrev:
Är inte det där ett hål frå tillverkningen?
Ja tror inte det är röta.
Att det är svart beror nog på att det finns metall där inne.
Tanken är nog att det ska vara sättsteg så att den änden inte syns.
Nja, hålet som du menar är nog efter att jag tryckte in sylen. Det är helt mjukt där och sipprade ut lite vatten. Kunde trycka in fingret lite grann igår.
Ja, jag tänker eventuellt det jag också, men är det så med sådana här vangstycken överlag, att man ska ha sättsteg? Det blir förstås mindre utsatt där vid ändträet om en trallbräda ligger för, men kan ju fortfarande sippra ned i springa mellan om man inte fogar eller så tänker jag? Jag tänkte också lite på att det kanske torkar ut långsammare med sättsteg, men den teorin är nog felaktig.

Tomture61
S Sigward skrev:
Nja, hålet som du menar är nog efter att jag tryckte in sylen. Det är helt mjukt där och sipprade ut lite vatten. Kunde trycka in fingret lite grann igår.
Ja, jag tänker eventuellt det jag också, men är det så med sådana här vangstycken överlag, att man ska ha sättsteg? Det blir förstås mindre utsatt där vid ändträet om en trallbräda ligger för, men kan ju fortfarande sippra ned i springa mellan om man inte fogar eller så tänker jag? Jag tänkte också lite på att det kanske torkar ut långsammare med sättsteg, men den teorin är nog felaktig.
Handla nytt men undvik billigt trä .
Ställ också nederdelen av vagnstyckena på betongplattor , med syllpapp emellan .

• Gilla
Sigward
  • Laddar…
Ser ut som du fått tag på riktigt risigt virke. Är det så mjukt som du säger hade jag köpt nytt av bättre kvalitet och byggt nytt.

Har du kvitto kvar kan det kanske vara värt att försöka reklamera?

• Gilla
Sigward
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Handla nytt men undvik billigt trä .
Ställ också nederdelen av vagnstyckena på betongplattor , med syllpapp emellan .
Ok, låter vettigt.
De står idag på marksten med syllpapp mellan, men nivån är något under marknivå i övrigt runtom, jag får väl kolla om där ligger vatten. Kanske det är ett bidragande problem också.

T TrädgårdsBjörnen skrev:
Ser ut som du fått tag på riktigt risigt virke. Är det så mjukt som du säger hade jag köpt nytt av bättre kvalitet och byggt nytt.

Har du kvitto kvar kan det kanske vara värt att försöka reklamera?
Yes, verkar så. Har möjligen kvittot men känns tveksamt med Jem o fix, men kanske kan kolla.

Kanske det är hur jag gjort med marken runtom som är ett bidragande problem, ville helst undvika att såga vangstyckena så sänkte marknivån något. Packad jord, sen stenmjöl och sen marksten på. Lade sen natursten runt för att det skulle se snyggare ut Sen syllpapp, men är ju mycket fukt som kommit in på sidorna. Tänkte att det skulle nog funka men känns lite som ett möjligt generalfel...

• Kant av ett vangstycke med synliga skruvrader och ett område med packad jord, stenmjöl och marksten nära naturstensbeläggning.
    Skapa konto
  • Trätrappa med vangstycken, omgiven av marksten och natursten, med fuktindikationer på sidan.
    Skapa konto
Tycker det ser konstigt ut efter så kort tid, även om de är till viss del under mark.

Jag byggde en trapp för 2 år sedan och även den ligger delvis under mark och den är inte ens nästan rutten någonstans. Sikta på NTR/A virke i nästa vangstycken. Då lär de hålla ett bra tag.

• Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.