Byggahus.se
Under min helrenovering av vår betongtrappa med ovanpåliggande skifferplattor har nu ett nytt problem upptäckts. Jag har bilat bort alla skifferplattor och ser då att det blöta murbruket och den fuktiga betongplattan legat an mot entrédörrens undersida. Antingen pratar jag här om dörrkarmen eller om det är syllen. Om det är syll så är den i så fall ganska klen. Hur som helst - här finns en rejäl fuktskada. Virket är poröst och det rinner vatten ur det om man sticker kniven i det.

Fuktskadan går hela vägen under de vertikala "stolparna" till höger och vänster i bild, under sidofönster och dörr. Min fråga är nu - hur löser man detta? Min tanke är att byta ut det skadade virket mot nytt, men då med syllpapp under och dessutom ett bleck direkt under dörren så att regnvatten rinner ut en bit.

Frågan är bara, kan detta göras utan att demontera hela dörren med sidofönster? Det vore ett väldigt jobbigt projekt just nu känner jag. Kan man göra på något annat vis? Vad skulle just du gjort i mitt fall?

Se bild nedan.

IMG_0616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror det är en dörrkarm och du får ta bort dörr + sidostycken för att kunna byta ut den dåliga biten.
Har du kollat hur trappan lutar ? Har du fall mot dörren har du mer problem tyvärr.
Har du inte fall utåt så måste du nog fixa det samtidigt för annars kommer fuktskadan igen.

Tack för svar! Det låter komplicerat att ta bort dörr och sidostycken?
Angående trappans lutning så är jag förstås inte helt säker, men just nu regnar det här och då är halvmetern närmast dörren fortfarande torr. Ibland vid vind kombinerat med regn så är det förstås rejält blött ända in mot dörren. Eller vid snöfall. Problemet här tror jag dock beror på fuktvandring i det gamla murbruket under skifferplattorna. Det var bara våt sand när jag lyfte på plattorna. Enligt min teori har alltså fukten vandrat i sanden och blött upp karmen även om det sällan regnar ända in mot den. Jag ska förstås ändå kontrollera lutningen, men jag tror att det borde ha synts även vid regnmängder som idag, men nu är det torrt in mot dörren.

Förresten, om man skulle mer eller mindre klä in den nya karmen i syllpapp, dvs under och upp på sidorna, skulle inte det då kunna hjälpa även om lutningen på trappan är felaktig? Huset består av betongbjälklag, så fukten skulle inte direkt kunna påverka annat virke än just karmen. Bara en fundering?

Vet faktiskt inte riktigt hur man ska fixa så att en tröskel blir fuktsäkrad.
Du får hoppas att någon kunnigare än jag svarar på dina frågor . :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.