Hej,

Vi är i kast med att sätta igång med vårt drömhus - äntligen! Vi är nu i fasen att titta på hur vi kan komma ner i pris och vi för denna diskussion med vår tilltänkta leverantör.

Huset är ett stenhus och leverantören bygger normalt med med H+Hs väggelement. Ett förslag som är uppe för diskussion är att byta till att mura med H+H murblock istället. Samma material med skillnaden att istället för att krana dit elementen så muras väggarna.

Vi kan göra en rätt väsentlig kostnadsbesparing på detta dvs. cirka 30 000 - 40 000. Jag förstår att det är viktigt att man får dit vettiga murare men vad för andra skillnader, fördelar, nackdelar bör jag beakta?

Tacksam för tips.

kostnadsbesparingen skall gynna kunden...men i många fall så förklarar inte dem detta till kunden och istället behåller vinsten.

Kan tänka mig att det går fortare med kran och elementet. Att mura tar längre tid. Det kanske blir lite billigare med Element och man slipper väder risken iom att detta kan helt göras på en dag.

Om huset är stort så är 40tkr en liten summa iom att du snabbare blir klar och inte behöver oroa dig med byggnadskreditivskostnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.