Byggahus.se

Murar jag tillräckligt stabilt?

1. A
    Medlem · 172 inlägg

Annananna

Medlem
    Ska mura en ickebärande innervägg som ska separera tvättstuga och badrum. Vi har nyligen gjutit golver som den ska muras på. (Skrovligt och vackert blev det.) Väggen ska muras ihop med befintlig vägg uppåt och mot ena sidan. Vid den andra sidan ska jag montera på en dörrkarm. Jag har borrat lite för att sticka i armeringsjärn nedåt. Tänkte göra några likadana anordningar i den befintliga väggen. Tänkte att det ökar stabiliteten lite? Tror ni att det räcker? Det ska inte hängas något särskilt där. På sin höjd kanske någon ramlar in i väggen.

/Annananna
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201018_170831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201018_170804.jpg

2. Silver78
    Självbyggare · 1 749 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Samma typ av sten som i väggen?
    Du tänker helt rätt med järn nedtill. Skulle även haft i sidan. Har du använt ankarmassa till dessa? Det är bra att de sitter stadigt. Likadant i hålen till stenen kan du med fördel borra i större dimension och fylla med ankarmassa. På så vis har du lite rörelsefrihet att flytta stenen och hålet behöver inte vara exakt. Skall väggen putsas också?

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 172 inlägg

Annananna

Medlem
    Har inte fäst armeringsjärnen än. Kan fixa med ankarmassa. Tänker ha i sidan också. Jag är lite osäker på vad stenen heter. Kan kolla detta. (Särskilt osäker på de befintliga lite mer mörkgrå.) Vi ska så småningom kakla väggarna, men är osäker på om vi kaklar hela vägen upp. Alla beslut är inte tagna.

4. Silver78

Silver78

Självbyggare
    Om det är den stenen som man ser i bild så heter den lecablock. Vad jag funderar lite på är vad det är murat med. Är materialet på väggen lättslipat, poröst eller hårt?

5. A
    Medlem · 172 inlägg

Annananna

Medlem
    Lecablock det med, tror j? Har inte slipat.

Logga in för att se filmer.
  6. Silver78

Silver78

Självbyggare
    Jag tänkte på vad det är murat med. Är det materialet poröst eller hårt?

7. A
    Medlem · 172 inlägg

Annananna

Medlem
    Ursäkta att jag varit tyst. Diskmaskinen gick sönder, så det blev en paus. Väggen är murad och vi hoppas att det blev bra nog... Tack för svaren

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.