Hej

Håller på att renovera ett duschutrymme i källaren och skulle vilja mura upp en ny vägg mot en befintlig vägg för att göra en väggnisch.

Min tanke är att använda 10-15cm lecasten och sedan undanta sten för nischutrymmet.

Ska man mura fast den "nya" väggen i den befintliga (befintlig vägg är i hålsten) ?

Eftersom nischen ska vara ganska lång (ca 2m) hur förankrar man då stenarna över nischen och upp till tak ?

Är detta rätt väg att gå eller finns bättre/enklare alternativ ??

Alla förslag är välkomna.

R
P Pierre Oskarsson skrev:
Hej

Håller på att renovera ett duschutrymme i källaren och skulle vilja mura upp en ny vägg mot en befintlig vägg för att göra en väggnisch.

Min tanke är att använda 10-15cm lecasten och sedan undanta sten för nischutrymmet.

Ska man mura fast den "nya" väggen i den befintliga (befintlig vägg är i hålsten) ?
Ja lämpligt att dubba några armeringsjärn 6mm i höjd med den nya fogen alltså där du har murbruket..
Eftersom nischen ska vara ganska lång (ca 2m) hur förankrar man då stenarna över nischen och upp till tak ?
Du behöver ha en leca balk eller gjuta en armerad konstruktion som du sedan murar vidare på..
Är detta rätt väg att gå eller finns bättre/enklare alternativ ??
Ja enklare är att göra en trävägg men önskar du ha alla väggar i sten eller betong så är det bara och mura som gäller..

Redigerat:
Hej, och välkommen..

Ungefär så har jag gjort, fast övre delen av väggen är i glasbetong. Undre del uppmurad med leca.
Lecastenen sitter fastmurad mot väggen, och glasbetongen limmad mot monterad skena.
Sedan har vi en skjutdörr i glas i framkant.
I det yttre hörnet mellan glasbetong och skjutdörr sitter ett stöd monterat upp till taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.