273 läst · 2 svar
273 läst
2 svar
Mura väggnisch i källarvägg
Hej
Håller på att renovera ett duschutrymme i källaren och skulle vilja mura upp en ny vägg mot en befintlig vägg för att göra en väggnisch.
Min tanke är att använda 10-15cm lecasten och sedan undanta sten för nischutrymmet.
Ska man mura fast den "nya" väggen i den befintliga (befintlig vägg är i hålsten) ?
Eftersom nischen ska vara ganska lång (ca 2m) hur förankrar man då stenarna över nischen och upp till tak ?
Är detta rätt väg att gå eller finns bättre/enklare alternativ ??
Alla förslag är välkomna.
Håller på att renovera ett duschutrymme i källaren och skulle vilja mura upp en ny vägg mot en befintlig vägg för att göra en väggnisch.
Min tanke är att använda 10-15cm lecasten och sedan undanta sten för nischutrymmet.
Ska man mura fast den "nya" väggen i den befintliga (befintlig vägg är i hålsten) ?
Eftersom nischen ska vara ganska lång (ca 2m) hur förankrar man då stenarna över nischen och upp till tak ?
Är detta rätt väg att gå eller finns bättre/enklare alternativ ??
Alla förslag är välkomna.
Ja lämpligt att dubba några armeringsjärn 6mm i höjd med den nya fogen alltså där du har murbruket..P Pierre Oskarsson skrev:Hej
Du behöver ha en leca balk eller gjuta en armerad konstruktion som du sedan murar vidare på..P Pierre Oskarsson skrev:
Ja enklare är att göra en trävägg men önskar du ha alla väggar i sten eller betong så är det bara och mura som gäller..P Pierre Oskarsson skrev:
Redigerat:
Hej, och välkommen..
Ungefär så har jag gjort, fast övre delen av väggen är i glasbetong. Undre del uppmurad med leca.
Lecastenen sitter fastmurad mot väggen, och glasbetongen limmad mot monterad skena.
Sedan har vi en skjutdörr i glas i framkant.
I det yttre hörnet mellan glasbetong och skjutdörr sitter ett stöd monterat upp till taket.
Ungefär så har jag gjort, fast övre delen av väggen är i glasbetong. Undre del uppmurad med leca.
Lecastenen sitter fastmurad mot väggen, och glasbetongen limmad mot monterad skena.
Sedan har vi en skjutdörr i glas i framkant.
I det yttre hörnet mellan glasbetong och skjutdörr sitter ett stöd monterat upp till taket.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka/undergjuta murad källarvägg
Grund & Markarbeten -
Mura igen hål i källarvägg
Grund & Markarbeten -
Mura hög källarvägg i sutteräng
Grund & Markarbeten -
Källarvägg av betonghålsten, mura lager med Leca på insidan
Byggmaterial & Byggteknik -
Mura igen hål i källarvägg och bygga in ventil.
Övrigt husrelaterat