Byggahus.se

Mura utekök

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej

Sommaren närmar sig och jag har tänkt att bygga ett utekök på landet. Tanken är att bygga av lecablock 240x78cm yttermått och lägga i en rostfri diskbänk som är 220cm lång. Stående halvblock i översta lagret som ramar in diskbänken.

Jag är nybörjare och har mycket att lära, vänder mig därför till er för att troligen räta ut några frågetecken!

Tanken är att gräva ut 30cm djupt, fylla upp 20cm makadam (8-16mm?)och därefter gjuta en platta på 8-10cm för att ha en stabil grund att börja mura med lecan på.

Planen är att betongplattan ska vara 250x80cm, dvs 5cm utstick per kortsida.

*Bör jag gräva en större grop? typ 260x90 för att ha lite utrymme runt plattan att fylla upp med makadam runt plattan när den brunnit? Rätt eller fel tänk?

*Bör jag hyra en padda för att vibba makadamen innan gjutning? Isf 50kg padda, räcker det?

*Är det rimligt att blanda grovbetongen för hand? Runt 20L åt gången, bör åtgå ca 200L

*Finns det något enklare sätt att ”putsa” lecablocken sen eller måste man använda först grundbruk, nät och sedan puts?

Tacksam för alla tips

Liknande design som på bilden nedan fast diskbänk istället för träskiva och ingen inbyggt grill
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    56ED8520-936E-40E7-B294-B0C80BBCC5F4.jpeg

Marken som ska grävas ur, sand/jord
    7E0C716B-7281-4142-AE97-72E65DEDC82A.jpeg

/Appelvikaren

2. A
    Medlem Nivå 2
    Ingen?

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Du behöver inte gräva ur mer än att du kan få plats med gjutformen.

Makadammen behöver inte paddas, den kompakteras i princip inget ändå.

200 liter blandar du i skottkärran utan större problem - visst är det lite tungt :).

Ett alternativ till att pusta är att du slammar blocken. Nät är nog lite överkurs om du ska putsa på riktigt, men grunda behöver du göra.

4. A
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret! Nu är plattan klar och blev helt ok. Jag har dock beslutat mig för att bygga själva uteköket i tryckimpregnerat istället för lecablock då det passar in bättre i miljön och är något mer lättarbetat. Men det blir om ett par veckor
    49D1E79C-F689-423F-83AE-88E63945FA44.jpeg

61D1162F-E2F0-484F-B62E-687947A05681.jpeg