Hej,
Tänkte mura upp en upphöjd rabatt av 3 rader/skift lecablock (9*19*59cm). Den ska gå i en L-vinkel 4-5 meter åt vardera håll. Den ska senare putsas och vitmålas är det tänkt. Sedan ska den fungera som en fikaplats-rabatt med lite blandade växter.
Mina funderingar:
SUPERTACKSAM för alla tips och råd!
Tänkte mura upp en upphöjd rabatt av 3 rader/skift lecablock (9*19*59cm). Den ska gå i en L-vinkel 4-5 meter åt vardera håll. Den ska senare putsas och vitmålas är det tänkt. Sedan ska den fungera som en fikaplats-rabatt med lite blandade växter.
Mina funderingar:
- Hur djupt behöver jag gräva ut och lägga grus? Eller snarare frågeställningen: Hur lite klarar jag mig med att gräva ut? (Marken är extremt stenig)
- Behöver jag lägga någon form av armering i botten? Alternativ mellan någon rad?
- Ska man lägga någon slags betong/bruk i botten för att få det hela stabilare
- Behöver man putsa insidan sedan eller räcker det med utsidan?
SUPERTACKSAM för alla tips och råd!
Jag gjorde ett par rektangulära odlingsbäddar.
Jag har nära till berg så jag tänkte att den lilla jorden inte gör så mycket.
3 rader med lecablock och bistål mellan varje rad. Putsat på utsida och ett block ner på insidan.
I ditt fall med så stora lådor skulle jag gjuta en ränna med betong längs underkanten och armera den samt armera mellan blocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3 rader med lecablock och bistål mellan varje rad. Putsat på utsida och ett block ner på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I ditt fall med så stora lådor skulle jag gjuta en ränna med betong längs underkanten och armera den samt armera mellan blocken.
Ja det låter ju klokt. ska nog göra något ränn-aktigt med betong och armeringsjärn i botten som jag sedan murar från. Någon som har en åsikt om hur tjockt med betong det bör vara? Räcker det med 2 cm eller måste det va typ 5-10?FreQa skrev:
Jag gjorde ett par rektangulära odlingsbäddar.
[bild]
[bild]
Dock så blir det första blocket bara någon centimeter under marknivå om ens det. Tror vi att det kan tänkas funka ändå?
Jag har grävt ur ca 10-15 cm som jag fyllt med grus och packat, och sedan att göra som ovan...
Närmare 8-10cm blir betong stark nog.K Billy Skånbeck skrev:Ja det låter ju klokt. ska nog göra något ränn-aktigt med betong och armeringsjärn i botten som jag sedan murar från. Någon som har en åsikt om hur tjockt med betong det bör vara? Räcker det med 2 cm eller måste det va typ 5-10?
Dock så blir det första blocket bara någon centimeter under marknivå om ens det. Tror vi att det kan tänkas funka ändå?
Jag har grävt ur ca 10-15 cm som jag fyllt med grus och packat, och sedan att göra som ovan...
Min mark lutar åt alla håll men att blocken hamnar ett par cm under mark är ok.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hög murad rabatt, hur planera?
Trädgård allmänt -
Fyllnadsmassa nylagd upphöjd rabatt
Trädgård allmänt -
7,5 m lång svängd och upphöjd cortenrabatt
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Plantering i upphöjd rabatt
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
anlägga upphöjd rabatt med Leca-block?