Byggahus.se

Mura upphöjd rabatt (3 skift leca) Hjälp med förarbetet

2k läst  5 svar

1. Billy Skånbeck
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Tänkte mura upp en upphöjd rabatt av 3 rader/skift lecablock (9*19*59cm). Den ska gå i en L-vinkel 4-5 meter åt vardera håll. Den ska senare putsas och vitmålas är det tänkt. Sedan ska den fungera som en fikaplats-rabatt med lite blandade växter.

Mina funderingar:
    • Hur djupt behöver jag gräva ut och lägga grus? Eller snarare frågeställningen: Hur lite klarar jag mig med att gräva ut? (Marken är extremt stenig)
    • Behöver jag lägga någon form av armering i botten? Alternativ mellan någon rad?
    • Ska man lägga någon slags betong/bruk i botten för att få det hela stabilare
    • Behöver man putsa insidan sedan eller räcker det med utsidan?
    Några andra allmänna stalltips? :)

SUPERTACKSAM för alla tips och råd!

2. Billy Skånbeck
    Medlem Nivå 1
    Anyone? :)

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Att bara mura leca direkt på marken blir ju ingen stabil sak, bör ju gräva ut och gjuta en grund för den att stå på.

4. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 12
    Jag gjorde ett par rektangulära odlingsbäddar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0578.JPG

Jag har nära till berg så jag tänkte att den lilla jorden inte gör så mycket.
    3 rader med lecablock och bistål mellan varje rad. Putsat på utsida och ett block ner på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0580.JPG

I ditt fall med så stora lådor skulle jag gjuta en ränna med betong längs underkanten och armera den samt armera mellan blocken.

5. Billy Skånbeck
    Medlem Nivå 1
    Ja det låter ju klokt. ska nog göra något ränn-aktigt med betong och armeringsjärn i botten som jag sedan murar från. Någon som har en åsikt om hur tjockt med betong det bör vara? Räcker det med 2 cm eller måste det va typ 5-10?
    Dock så blir det första blocket bara någon centimeter under marknivå om ens det. Tror vi att det kan tänkas funka ändå?

Jag har grävt ur ca 10-15 cm som jag fyllt med grus och packat, och sedan att göra som ovan...

6. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 12
    Närmare 8-10cm blir betong stark nog.

Min mark lutar åt alla håll men att blocken hamnar ett par cm under mark är ok.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka