4 720 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Mura upp ny källarvägg dikt an mot befintlig
Hej,
I källaren finns idag källarväggar av betonghålsten (1945).
Jag skulle vilja förstärka och eventuellt få lite varmare genom att mura upp nya källarväggar på insidan av de gamla. Antagligen med Leca. Anledning till allt detta är en extra våning på huset, samt att jag vill få källaren varmare och uppfräschad. Det är ganska eländigt just nu.
Hur ska jag göra för att på bästa vis fästa nya Leca-väggen mot den gamla betonghålstenen? Jag har testat att blästra bort gammal puts med högtryckstvätten, det gick riktigt bra (160 bar) och kvar blir en mycket grov/skrovlig betongyta med gott om fäste.
Ännu en fråga, är det någon nackdel med att isolera lite från insidan med Leca, cirka 15-20cm.
På sikt kommer det nog bli en utvändig isolering också.
I källaren finns idag källarväggar av betonghålsten (1945).
Jag skulle vilja förstärka och eventuellt få lite varmare genom att mura upp nya källarväggar på insidan av de gamla. Antagligen med Leca. Anledning till allt detta är en extra våning på huset, samt att jag vill få källaren varmare och uppfräschad. Det är ganska eländigt just nu.
Hur ska jag göra för att på bästa vis fästa nya Leca-väggen mot den gamla betonghålstenen? Jag har testat att blästra bort gammal puts med högtryckstvätten, det gick riktigt bra (160 bar) och kvar blir en mycket grov/skrovlig betongyta med gott om fäste.
Ännu en fråga, är det någon nackdel med att isolera lite från insidan med Leca, cirka 15-20cm.
På sikt kommer det nog bli en utvändig isolering också.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det mest logiska är väl att du gör en skalmur, dvs du lägger isolering mellan betonghålstenen och lecastenen. Lecastenen i sig isolerar mellan 25-30 % av mineralullens kapacitet. Utförandet beror naturligtvis på hur tjocka lecastenar du tänkte använda.
Hej,J justusandersson skrev:
Just i detta fall vill jag förstärka och få ihop den nya källarmuren med den nya källaremuren i ett. Har funderat om man ska ha 1cm mellanrumm, och sedan fylla på med lättflytande lättbetong mellan. Eller om man bara ska stryka cementbruk på baksidan av lecablocken så de fastnar i den gamla källarmuren.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror mer på ett litet mellanrum. Har du gott om tid kan du fästa in kramlor i betonghålstenen som du sedan murar in i fogarna mellan lecastenen. Jag tror dock inte det behövs om du inte tänker använda väldigt smala lecablock.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur isolera ny vägg i leca som muras upp i befintligt korsvirkeshus
Isolering -
Stöd för bärlina(?) i krypgrund. Mura upp ny?
Grund & Markarbeten -
Mura upp ny murstock med vilket bruk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mura upp en ny "öppen spis" för att sätta in kasset
Ved, Pellets, Flis -
Mura upp ny skorsten?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer