Hej!

Jag håller på att renovera ett hus och har mer eller mindre rivit ut allt för att bygga om från grunden (det är ett kataloghus från '83 som ingen älskat och som det rökts inomhus i). Numera är det en öppen planlösning samt öppet upp till nock, något över 3 m.

Jag vill installera en vedspis i mitten av huset med skorstenen bredvid nocken och tänkte mura upp en skiljevägg som spisen kommer stå framför som brandskydd. Mina frågor angående detta är följande:

- Kan jag använda lecablock av den mindre dimensionen (75 eller 95 mm i tjocklek) för en vägg som är så hög? Jag såg att man kan fästa skenor i väggar som blocken hakar i, om jag reser en regel med skena i ena ändan och fäster en i väggen i andra borde de väl stå stadigt nog? Om jag använder mig an denna lösning, kan jag då putsa regeln så att den inte syns?

- Mitt hus står på torpargrund och jag orkar inte öppna golvet och gjuta något slags fundament för att ta upp mer vikt, så mina (ekonomiskt orealistiska) drömmar om en kakelugn föll delvis på detta. Lecablocken jag tittat på var dock ihåliga så det borde väl vara ok?

Just nu håller jag på att lägga ett massivt furugolv ovanpå det existerande spånskivegolvet. Är det dumt att lägga golv där jag tänkte mura i annat än kladdbesparande syfte?

Tusen tack för hjälp!
Eli

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.