Byggahus.se

Mura eller regla badrumsväggar?

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Jag kommer att bygga ett badrum på min betongplatta med ingjuten golvvärme. Huset byggs i lösvirke.
    Ur fuktsäkerhetssynpunkt, är det fördelaktigt att mura badrumsväggarna med Leca jämfört med att bygga dem med träreglar?

MVH Nicklas

2. S
    Medlem · Nivå 4
    Nej, absolut inte. Ett rätt utfört tätskikt fungerar lika bra på gips med träreglar som på Leca.

3. J
    Medlem · Nivå 23
    Om du ska ha keramiska material på väggarna är det enligt min erfarenhet bättre med en murad vägg. Det blir mindre rörelser, fast effekten kanske inte visar sig förrän efter 20 år.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 4
    Om man murar bara ett rum i ett hus kommer man att få sprickor där andra väggar ansluter.

Bygger man rätt håller ett badrum med träreglar och gips utan sprickor tills man tröttnat på kulören på plattorna.

5. J
    Medlem · Nivå 23
    Sprickor mellan murade partier och träkonstruktioner är ett klassiskt problem i småhus. Vanligast är kanske sprickor mellan murstock och omgivande väggar. Det gäller att planera så att materialgränserna hamnar där de bäst kan kontrolleras, t.ex. med lister. Kakel är ett fantastiskt material som rätt använt håller i tusen år. På en träregelvägg högst 20 år. Det går bra att bygga badrum utan tätskikt i väggarna om man använder duschkabin och stänkskydd bakom tvättställ och badkar. Stänkskydd kan man göra av rostfri plåt eller laminerat glas t.ex.. De måste täcka väggen ner till golvsockeln. Byggnrmen (BBR) innehåller inga allmänna krav på tätskikt, man uttrycker sig mer generellt. Allt beror på inredning, användning och materialval. Det går bra att ha träpanel på badrumsväggarna om den är luftad på baksidan.