H
Hej!

I tomtgräns nedtill på tomten är det berg i dagen som vi skulle vilja få upp ett insynsskydd vid. Tanken är en 180 cm hög spaljé som det ska växa vildvin på. För att få lite jordmån till växterna så tänker vi oss att börja med en stödmur på strax under 50 cm som vi fyller upp med jord mot från vår sida som vi sedan fäster spaljén ovanpå. Muren blir cirka 6,5 meter lång. Har kollat med kommunen samt grannen och allt ska vara lugnt.

Har inte riktigt bestämt oss för hur stödmuren ska byggas än, en tanke är att platsgjuta av betong, en annan är att använda byggtimmer.

Om man skulle använda byggtimmer, hur gör man bäst för att hantera ojämnheterna med berget? Samt går det att få en sån konstruktion tillräckligt stabil för att fästa en spaljé ovanpå?

Är det något mer man bör tänka på när man har berg direkt under gällande dränering, etc?

Farstatjej90
Jag tror inte det är några problem med att få det stabilt, det blir ju inte stabilare än berg. Man kan ju borra och sätta armeringsjärn med ankarmassa och fästa muren i... 🤔

• Älska
sysmali
  • Laddar…
sysmali
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror inte det är några problem med att få det stabilt, det blir ju inte stabilare än berg. Man kan ju borra och sätta armeringsjärn med ankarmassa och fästa muren i... 🤔
Vilken ankarmassa brukar du använda?

Vill du få det stabilt så gjuter du en stödmur. Jag är tveksam till att det blir bra med byggtimmer utan en massa extraarbete. Den är lång så jordtrycket behöver den klara.

Du behöver armera med armeringsstål och sätta dubbar i berget som du fäster med ankarmassa. Spaljén fäste du med stolpjärn och inte stolpskor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.