1 356 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Mur- och putsfärg från biltema till eternittak
Har ett gammalt eternittak och en budget som inte välkomnar ett takbyte så tittar på lite alternativ.
Den delen av huset som har eternit är på ca 170kvm takyta.
Har försökt googla och får upp en massa olika varianter och lösningar så blir inte riktigt klok.
Tanken är att Tvätta taket från mossa och skit med något algmedel en lång borste och vattenslang och gnida fram och tillbaka alt ta en terrasstvätt?
När taket är redo för målas så är tanken att hyra en skylift och köra med färgspruta. sen vilken metod beror på färgen med 1 lager grund och 1 lager toppfärg eller 2 lager kombinerad färg?
Då är frågan, skulle biltemas mur och putsfärg fungera fint för detta och ändå hålla en 5 - 7 år innan de börjar se lite tråkigt ut igen? https://www.biltema.se/bygg/farg/ut...g/mur--och-putsfarg-svart-10-liter-2000053997
Eller hade denna ifrån amazon " https://www.amazon.se/BEKATEQ-Takbe...=1&smid=A233173JWUGV1R&utm_source=chatgpt.com " vart bättre än biltemas?
alt: https://www.p-lindberg.se/takfaerg-svart-9051224/
Huvudfrågan är, fungerar biltemas färg till eternittak och har någon använt det? Eller är det en dum ide och bättre ta något annat?
Vill gärna hamna i alla fall under 5000kr materialmässigt än att behöva betala det dubbla eller tredubbla för ha fin färg något år extra än biltemas
Har försökt googla och får upp en massa olika varianter och lösningar så blir inte riktigt klok.
Tanken är att Tvätta taket från mossa och skit med något algmedel en lång borste och vattenslang och gnida fram och tillbaka alt ta en terrasstvätt?
När taket är redo för målas så är tanken att hyra en skylift och köra med färgspruta. sen vilken metod beror på färgen med 1 lager grund och 1 lager toppfärg eller 2 lager kombinerad färg?
Då är frågan, skulle biltemas mur och putsfärg fungera fint för detta och ändå hålla en 5 - 7 år innan de börjar se lite tråkigt ut igen? https://www.biltema.se/bygg/farg/ut...g/mur--och-putsfarg-svart-10-liter-2000053997
Eller hade denna ifrån amazon " https://www.amazon.se/BEKATEQ-Takbe...=1&smid=A233173JWUGV1R&utm_source=chatgpt.com " vart bättre än biltemas?
alt: https://www.p-lindberg.se/takfaerg-svart-9051224/
Huvudfrågan är, fungerar biltemas färg till eternittak och har någon använt det? Eller är det en dum ide och bättre ta något annat?
Vill gärna hamna i alla fall under 5000kr materialmässigt än att behöva betala det dubbla eller tredubbla för ha fin färg något år extra än biltemas
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Personligen så tycker jag nakna/åldrade/rena eternittak kan se ganska okej ut på ett hus. Skulle man däremot måla det så skulle det nog se väldigt konstigt ut och hur ska det sen se ut om färgen börjar släppa..........
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Nu är ju jag partisk då jag har ett ”naket” eternittak och är glad för det. Kommer ju aldrig behöva byta tak..R Robbban77 skrev:Har ett gammalt eternittak och en budget som inte välkomnar ett takbyte så tittar på lite alternativ.
Då är frågan, skulle biltemas mur och putsfärg fungera fint för detta och ändå hålla en 5 - 7 år innan de börjar se lite tråkigt ut igen? [länk]
Eller hade denna ifrån amazon " [länk] " vart bättre än biltemas?
alt: [länk]
Men om budgeten är begränsad, varför lägga pengar öht på att måla taket? Det borde väl finnas annat på huset som är viktigare?
Mitt tak är alldeles vit fläckigt och ser förskräckligt ut, de flesta andra på gatan har gjort detta, dock innan jag flyttade in så kunde inte hänga med på när de andra beställde jobbet för en väldigt förmånlig peng.Ossian K Olsson skrev:
Jag anser att lägga några lappar på det nu för få taket att hålla kanske 5 - 8 år till och även se skapligt ut kan vara värt samt eftersom de ser så så slut så tänker jag att det minskar risken för akutbyte. Då det är en halv miljon som väntar för jobbet inkl bortforsling. Har ingen råspont heller så att bara plocka ner och lägga på nytt går icke
Hej😀 följer detta, har också eternittak med ett par pannor som börjar vittra sönder och i övrigt väldigt mycket mossa. Sambon har borstat bort mycket mossa, utan vatten, vanlig plast kvast. Tidigare ägare hävdade att de låtit firma högtryckstvätta samt bespruta mossa och sprutmåla grafitgrå färg. Ser inte ett spår av det.. Vet inte om det egentligen är dumt att högtryckstvätta eternittak...? Vad består era vita fläckar av?
Hej😀 hur vet du att ditt tak kommer hålla din livstid? Är det nylagt? Var hittade du pannorna isf?Ossian K Olsson skrev:
Vita fläckar brukar väll vara att större delen av pigmentet är borta? Grannen berätta att när han fick sitt tak tvättat så blev det helt vitt och han hade massa lös skit att plocka upp😅B BästaPyret skrev:Hej😀 följer detta, har också eternittak med ett par pannor som börjar vittra sönder och i övrigt väldigt mycket mossa. Sambon har borstat bort mycket mossa, utan vatten, vanlig plast kvast. Tidigare ägare hävdade att de låtit firma högtryckstvätta samt bespruta mossa och sprutmåla grafitgrå färg. Ser inte ett spår av det.. Vet inte om det egentligen är dumt att högtryckstvätta eternittak...? Vad består era vita fläckar av?
Jag vågar inte gå på taket för de ser för känsligt ut så min tanke är att borsta, lägga på medel sen ta en terasstvätt och göra något hemma bygga å låta den glida över taket😊
Våra eternitplattor är grå, utan färg, inga vita fläckar. Det som ramlar ner hos oss är torr mossa👍 Föregående ägare påstod att taket är jättestarkt, klarat stora karlar med stora boots, enligt dem då de behandlat taket. Om det är sant är en annan femma.R Robbban77 skrev:Vita fläckar brukar väll vara att större delen av pigmentet är borta? Grannen berätta att när han fick sitt tak tvättat så blev det helt vitt och han hade massa lös skit att plocka upp😅
Jag vågar inte gå på taket för de ser för känsligt ut så min tanke är att borsta, lägga på medel sen ta en terasstvätt och göra något hemma bygga å låta den glida över taket😊
Jag har fått ett gäng spruckna och har som du en jäkla massa torr mossa. Tänker att lägga ner minsta möjliga men för få de att se skapligt ut några år till innan man känner för byt hela taket. Därav köpa billig färg och hoppas på biltema fungerarB BästaPyret skrev:
Hej jag såg ditt inlägg och tänkte svara lite så gott jag kan. Jag har haft eternittak i 31 år nu. När jag flyttade in var hela taket alldeles klätt av mossa. Jag högtryckssprutade hela taket, det blev helt vitt några plattor var spruckna och några plattor var liksom uppätna på kanterna, troligtvis mossan som trängt in och vatten sedan kom frosten och spränger sönder eterniten lite mera. Hela trädgården och alla buskar, altanen allt var nersölat av mossa som sprutat ut när jag gjorde rent. Mycket dumt gjort, på den tiden kände jag inte själv till att det var asbest i materialet. Hur som helst målade jag hela taket med vanlig akrylatfärg spädde med 20procent vatten och penslade 200m2, jag var helt slut efter det här så det blev inget andra lager. Det blev väldigt vackert taket(halkigt också) . Det höll 7 eller 8 år. Inte så att det blev fult eller angripet, men färgen släppte lite. Jag har målat en gång till och jag fick vita avlagringar som kalk fläckar på taket, kanske 8 eller 10st. Det är enkelt att knacka bort försiktigt, under avlagringarna kan jag se sprickor, det är här själva materialet troligtvis läcker ut( det som binder fibrerna). Nu har jag behandlat sprickorna med ett lager metallspackel det hjälpte. Sedan har jag på de porösa kanterna tagit polyester och en fiberduk och helt enkelt plastat ett lager eller två. Det blir vattentätt och hårt, även detta har hjälpt. Nu i år så ska jag måla igen och de sprickor jag har nu behandlar jag med epoxyspackel, epoxylaminat och fiberduk där det behövs. Jag kan inte rekommendera att man skrapar eller slipar på eterniten utan skydd det är absolut hälsofarligt att andas in dammet. Så använd vatten med mjuk stråle, inte högtryck ( som jag gjort). Avänd en borste och gnugga lite. Är plattorna trasiga så man inte kan laga dem så finns cembonit som man kan ersätta takskivorna med, eller swisspearl de har bytt namn nu, dessa skivor är utan asbest och ska inte kosta så förfärligt mycket att köpa, gissar ca 5-700 kr st. Eternit taket är fantastiskt egentligen när det sköts och man är försiktig. Lycka till med ditt fina tak .B BästaPyret skrev:Hej😀 följer detta, har också eternittak med ett par pannor som börjar vittra sönder och i övrigt väldigt mycket mossa. Sambon har borstat bort mycket mossa, utan vatten, vanlig plast kvast. Tidigare ägare hävdade att de låtit firma högtryckstvätta samt bespruta mossa och sprutmåla grafitgrå färg. Ser inte ett spår av det.. Vet inte om det egentligen är dumt att högtryckstvätta eternittak...? Vad består era vita fläckar av?
Ett till billigt alternativ som jag egentligen inte har en aning om det är en bra färg eller så .R Robbban77 skrev:Har ett gammalt eternittak och en budget som inte välkomnar ett takbyte så tittar på lite alternativ.
Då är frågan, skulle biltemas mur och putsfärg fungera fint för detta och ändå hålla en 5 - 7 år innan de börjar se lite tråkigt ut igen? [länk]
Eller hade denna ifrån amazon " [länk] " vart bättre än biltemas?
alt: [länk]
https://www.jemfix.se/takfaerg-svar...j-vNZzfCS_I20d4Vk8xoC5HQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds. står att det ska fixa eternit.
Tusen tack Spiknubben för all information och råd samt tips🙏 Vi har andra åtgärder som nu kan gå före när takbyte kan vänta😀 Bättre att använda och vårda det befintliga taket så länge det håller känns det som, även om det är 50 år, så håller det förhoppningsvis några år till 🙏S Spiknubben skrev:
Jag tror att om man sköter taket, så kan det hålla hur länge som helst. Nackdelen är att man kanske vill ha solpaneler, då monterar de sällan på eternit. Samma om man ska ha någon som målar taket. Så ska man fixa nåt så får man göra det själv. Men utan tvekan är taket toppen om man inte har fullt av mossa och sprickor, fast det gäller ju alla takB BästaPyret skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Leda ut bakspolningsvatten från vattenfilter
Vatten & Avlopp -
Oljud från cirkulationspump, byta eller annat fel?
Värme allmänt -
Ändra aktiv dörr från vänster till höger?
Fönster & Dörrar -
Har någon målat väggar i källaren med Biltemas Mur- och putsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Erfarenheter Biltema "Mur- och putsfärg" el andra tips?
Färg, Måla & Tapetsera