Byggahus.se

Mur direkt mot Sten/jordvägg

1. Mackansbygg
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Nu behöver jag er hjälp!

Jag ska bygga en mur.

Min första tanke som är helt grön på detta är att gjuta en vägg mot massan bakom (se bild) Massan består av sprängsten (mestadels) och en del sand. Någon meter in i massan är det troligtvis berg.

Andra tanken är att skjuta in L-stöd men det kan bli problem med all sprängsten.

Tanken är att ”väggen” (L-stöd eller gjuten klack) mot massan endast skall används som stöd för eventuellt tryck från massan. Framför ”väggen” tänkte jag mura upp med samma block som bild 2 då jag har dessa på uppfarten.

Tanken är att göra jobbet själv så billigt som möjligt.

Hur hade ni gjort? Är jag ute och cyklar?

Om jag ska gjuta tänkte jag bygga form med plyfa ca 5cm bred och fylla med betong samt armeringsjärn direkt mot jordvägg. Dräneringen tänkte jag lösa genom små hål ca 10cm upp från mark längsmed hela ”väggen”. Tidigare fanns där endast en gjuten betongdel på övre delen. Se bild. Tänker att det inte är så mycket tryck från jorden då det klarat sig bra genom alla år.

Alternativ tre är ju att mura med murstenen direkt men hur hade ni gått tillväga med jordtryck mm? Vad sätter man mellan ”väggen” och murstenen?

Höjden är ca 160cm och bredden är ca 7 meter på ”väggen”. Se bild.

ser fram emot era tankar.

Mvh Marcus

Redigerat 19 maj 08:49
  2. pacharan
    Granitkilare Nivå 2
    Innanför muren skall det vara dränerande material; makadam, längst ner i makadamet ett dränrör, man vill undvika att det ligger material som kan binda väta närmast muren, för när det fuktiga materialet fryser så blir det spräckande krafter mot muren.
    L-stöd har jag aldrig jobbat med men de skall ju stå på packad mark som inte ger med sig så stt trycka in dem skulle vad jag kan förstå inte gå, har själv byggt granitmurar som jag stagade på insidan med armeringsjärn i berget samt betonghålsten som stagas med hjälp av geonät.

• Laddar…
  3. Mackansbygg
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för information, skall helt klart fundera på detta!