Byggahus.se

Muntligt avtal om köp

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag och min sambo vill ta steget närmare familj och flytta till en villa.

Vi hade hittat ett perfekt objekt för oss som vi hade ett bud på och mäklaren hade ringt upp oss och sagt grattis ni har köpt en villa!

Mäklaren skickade kontrakt till oss för granskning och vi skulle skriva på dagen efter. Samtidigt med detta tackade vi nej till en annan intressant villa eftersom vi tyckte om denna bättre. Senare under kvällen, runt 21, ringer mäklaren och säger att det har kommit in ett bud ifrån en familj som hade tittat på villan tidigare. Men eftersom säljaren hade lovat oss att vi skulle få köpa villan erbjud de oss att matcha de andras bud och citat från mäklaren "Om ni gör det så lovar säljaren att ni ska få köpa villan".

Morgonen efter så ringer jag mäklaren och matchar de andras bud. Mäklaren gratulerar en gång till till att vi ska få köpa villan och jag insisterar att få skriva kontrakt så snart som möjligt. Mäklaren ska kolla detta med säljaren och ber om att få återkomma. Efter 1 timme ringer jag upp mäklaren för att kolla hur det går och då säger han att säljaren har fått ett ännu högre bud ifrån de andra och att säljaren kommer att sälja till de andra såvida vi inte lägger ett högre bud.

Mitt svar på detta är att vi drar oss ur för det blir för dyrt för oss samt att jag inte vill göra affärer med folk som bryter sina löften.

Är det bara att acceptera läget nu eller kan man göra något? Den andra villan som vi ville ha är såld nu också så vi hamnar helt på ruta noll.

2. J
    Medlem · Nivå 6
    Om jag har förstått allt rätt vad gäller avtal kring fastighetsaffärer så får ni nog bara acceptera att ni står på ruta noll och inget kan göra. Som tur har ni lärt er lite till nästa gång ni ska köpa bostad.

Jag råkade utför nästan samma sak när jag och sambon köpte vår tomt. Det blev lite dyrare men det som sved mest var att jag inte gjorde som jag ALLTID gör annars, se till att få en namnteckning på ett papper omgående.

3. R
    Medlem Nivå 3
    Tyvärr är det så att muntligt avtal inte gäller i fastighetsaffärer utan det är snabb kontraktskrivning. Som köpare gäller det att veta vad man ska ha för villkor i kontraktet. T.ex. besiktning, så man kan dra sig ur utan problem om det skulle visa sig att det i besiktningen framkom saker som köparen inte accepterar.

4. L
    Medlem Nivå 3
    Ok, tack för era svar.

Läxan för oss är att man ska ha underskrift direkt och inte lite på vad säljare säger. De hade ju t.o.m sagt om de andra skulle bjuda över våran matchning så skulle de sälja till oss ändå. Men men så vart det...

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Trist situation. Jag skulle tro att det bara är att gilla läget. När det gäller fastighetsaffärer så gäller bara skriftliga avtal.

Möjligen går det att ifrågasätta mäklarens agerande, troligen inte.

På berättelsen tycker jag att det känns lite som man kanske skulle fråga sig om den andre spekulanten verkligen existerade. Kanske insåg de att ni var villiga att gå högre och gjorde ett försök. I så fall kommer de troligen att erbjuda er köpet igen snart.

Formuleringen att de "lovade sälja till er om ni matchade" skulle man kunna tolka som att ni inte behövde bjuda över den andre spekulanten, men inte att löftet nödvändigtvis gällde att ni bara behövde matcha det liggande budet.

6. Springare
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle bli liiite småsur om jag blivit behandlad så :(

Men varför inte ge igen med samma mynt och bjuda över tills man vinner och sedan dra ut på kontraktskrivningen och sedan säja att ni ångrar er :)

7. L
    Medlem Nivå 3
    Tanken slog mig att bjuda för att sedan dra mig ur men då är jag lika urusel människa som säljarna och det vill jag inte vara :).

Jag är inte nöjd med mäklarens insats, han hade kunnat agerat mer moraliskt och försökt få säljarna att sälja till oss då han försäkrade mig att vi skulle få köpa villan om vi matchade budet trots att de kanske skulle förlora på det eftersom de andra köparna troligtvis skulle bjuda över.

Vi äger en bostadrätt idag och det kommer en mäklare från samma firma som denna mäklare så jag får ju nöjet att förklara för dom att dom inte får sälja bostadsrätten pga att jag är besviken på deras mäklares agerande.

8. K
    Medlem Nivå 4
    Jag var med om nästan samma sak. Fick hem kontraktet på en tomt i brev efter att mäklaren stämt av med säljaren. Skrev under och postade, samt satte in handpeningen på mäklarens konto. Firade och berättade glatt för vänner och bekanta om den stora tilldragelsen. Dagen efter kom bomben. Säljaren hade ändrat sig. Man känner sig kränkt och börja ringa runt, för att saka nyktra till och inse att man helt saknar rättigheter. Heder är inget värt. Det var surt sa räven....

9. A
    Medlem · Nivå 16
    Med stor sannolikhet så bluffar mäklaren er för att driva upp priset. Troligen existerar de andra köparna inte. Det var ju ganska mycket skriverier i tidningarna för nån månad sen om de här metoderna. Eftersom vi inte har budgivningen reglerad i lag så går det att lura köparna på det här sättet. I våra grannländer är det tydligen lag på att all budgivning ska vara öppen.

Nu är det bara frågan om vem som är den bästa affärsmannen, ni eller mäklaren. Svara med samma mynt. Ring till mäklaren mitt i natten och säg att ni hittat ett annat hus för X kr (det belopp som ni ursprungligen bjöd), men eftersom ni sagt att ni skulle köpa mäklarens objekt så gör ni det, om han går ner till X kr. Så får ni se vem som vågar syna bluffen.

10. L
    Medlem Nivå 3
    Vi får se vad som händer, huset är ju perfekt för oss men samtidigt så vet jag inte om jag skulle vilja köpa det nu pga vilka svin säljarna är.

11. F
    Medlem Nivå 3
    Nja, det kanske inte alltid är säljarna som ligger bakom det hela utan mäklaren. Vi hade vänner där mäklaren hela tiden drev på säljaren att hålla ut - dvs. mäklaren vill ha högre provision.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Det här är ett typexempel på hur en affär inte får gå till. Du borde anmäla mäklaren, detta är ett så grovt fel att han blir avregistrerad, inte bara varnad.

Det du lurades att göra hade kunnat bli katastrofalt för din ekonomi.

Du skrev alltså på ett avtal där du lovade att köpa en viss tomt för ett visst pris, du var bunden av det avtalet, efterssom säljaren inte skrev på samtidigt så var inte säljaren bunden. Om vi antar att du skulle slutfört affären om ex. 3 månader, så kunde alltså säljaren ha fortsatt att sälja tomten och ta in bud under 3 månader, och sedan samma dag som ni skulle skrivit under de slutliga handlingarna bara backat ur. Samtidigt så skulle du inte kunnat avbryta affärren, det hade varit avtalsbrott.

Detta att lura ena parten att skriva på före den andra är ett av de grövsta fel en mäklare kan göra, anmäl mäklaren!

13. A
    Medlem · Nivå 16
    Så vitt jag minns så skriver man på kontraktet gemensamt, köpare och säljare. Dessutom ska namnteckningarna bevittnas, så det är ingenting man kan skicka i ett brev. Fast jag är inte 100%...

14. K
    Medlem Nivå 4
    Anledningen till att det blev på detta sätt var att tomten låg på Gotland och vi bor på fastlandet. Vi ville hålla tempot uppe och inte vänta några veckor. Bevittna kan man göra på respektive ort. Övertagandedatum var satt bara en vecka efter vårt undertecknande så ligga öppet 3 mån hade inte säljaren kunnat göra.

Säljaren hade sex tomter och vi var först ut. Sedan dök en byggmästare upp och sa att han köper alla oprutat, med då var villkoret alla. Det här var för ett par år sedan då marknaden inte var lika het som nu så säljaren tyckte att det var skönt att ordna allt på ett bräde. Men riktigt fult var det. Både av säljare och mäklare! Inte ens en ursäkt. Vi diskuterade frågan med bekanta som är mäklare och jurister, men det stannade där. Fast mäklaren hade vi kanske kunnat klämma åt lite.