O Olf Oggler skrev:
OK, bra input i den här tråden. Men kan någon tipsa om vilken bredd på bladet som är bra allround. Eller för att spexa till det. Vilket bredd på bladet ger bredast användning?

On ni bara fick välja ett blad. Vilket skulle det vara?
Inte ett utan flera, ett halvmåneformat, sedan några olika breda blad för trä respektive klarar metall.
När behovet av maskinen finns ska bladen finnas att välja på, så lägg några hundra på blad också, det är de olika bladen som gör det till en flexibel maskin.

C
Nu var jag inte riktigt med på om TS redan hade slagit till eller inte, men annars skulle jag rekommendera ett paket med maskin + en så bred uppsättning blad som möjligt. Jag köpte Fein "Bauhaus edition" på kampanj och betalade ungefär vad bara de ingående bladen kostar normalt, om inte mindre. Dvs. man kan säga att själva maskinen var gratis.

Redigerat:
C
A AndersS skrev:
lägg några hundra på blad också
Några hundra räcker inte till många blad. Typ ett...

O Olf Oggler skrev:
OK, bra input i den här tråden. Men kan någon tipsa om vilken bredd på bladet som är bra allround. Eller för att spexa till det. Vilket bredd på bladet ger bredast användning?

On ni bara fick välja ett blad. Vilket skulle det vara?
Vad skall du såga?

Det här räcker långt men inte till allt:

https://amzn.eu/d/9xpBr1o

O Olf Oggler skrev:
Detta vet jag inte riktigt om jag förstod. Hornbach tar 2600 SEK för DTM52.

Däremot ser ju Amazons erbjudande bra ut. framför allt verkar leveransen vara ganska snabb, vilket annars brukar vara amazons nackdel.
Hornbach har prisgaranti även mot webbutiker som Amazon. Såg att du hade beställt redan, men hade du gått till Hornbach och visat Amazons pris hade du fått den 10% billigare (än Amazon). Av den anledningen köper jag det mesta hos Hornbach...

Angående blad måste jag tipsa om billiga "no name"-blad.
Har länge köpt dyra märkesblad, men de slits ut alldeles för snabbt. Då är det lättare att motivera ett sånt här paket, som faktiskt fungerar riktigt bra:
https://www.amazon.se/dp/B0D3D27RPG?th=1

/$0.02

D Dublin skrev:
Hornbach har prisgaranti även mot webbutiker som Amazon. Såg att du hade beställt redan, men hade du gått till Hornbach och visat Amazons pris hade du fått den 10% billigare (än Amazon). Av den anledningen köper jag det mesta hos Hornbach...
Samma här, köpt ett antal Makita verktyg från Hornbach senaste veckorna och köpte DTM52 också.

Det ingår inga blad i paketet.
Köpte dessa för ca 400kr.
https://www.hornbach.se/p/sagblad-bosch-metall-tra-sats-5-delar/10448061/

Finns nån adapter online som jag inte köpt än för att kunna använda ois blad som är billigare.

Köp en bra nålfil så kan du slipa de vanliga bladen, tar ett par minuter och det blir nära nytt. Är inte alls svårt. Ganska bra att ha ett gäng olika blad, även de små kan vara oumbärliga ibland.

K
E evoline skrev:
Samma här, köpt ett antal Makita verktyg från Hornbach senaste veckorna och köpte DTM52 också.

Det ingår inga blad i paketet.
Köpte dessa för ca 400kr.
[länk]

Finns nån adapter online som jag inte köpt än för att kunna använda ois blad som är billigare.
5 blad för 400, medans amazon säljer 50 blad för 500… Livslängden knappast märkbart så mkt längre och och märket Bosch är knappast värd 70kr mer per blad

C
K kniv skrev:
5 blad för 400, medans amazon säljer 50 blad för 500… Livslängden knappast märkbart så mkt längre och och märket Bosch är knappast värd 70kr mer per blad
Problemet är som sagt att tredjepartsbladen inte går att använda med Starlock-maskinerna.

O Olf Oggler skrev:
Jag har renoverat mig igenom ett antal bostäder och båtar under 30+ år. Än så länge har jag faktist aldrig ens hållt ett multiverktyg i min hand. Så rent statistiskt kommer jag nog att använda det väldigt sällan. Men när man väl har en så kanske det blir så att den åker fram rätt så ofta.
I thought so too until I bought one. When it was stolen last year I immediately bought another one. Now without a multitool it's like without a hand. As for expensive blades: once the closest I had was to Woody Bygg shop and I had to buy Milwaukee for steel for almost 1000 SEK. I didn't even cut a single 2.8mm nail!

K kniv skrev:
Det låter inte som du provat karbidblad? Det är extrem skillnad i livslängd i metall och trä med spik.
Jag har inte sett några sådana under noname och Bosch strax över 100 kr st i tiopack.

Tack.

Jag läste också om det, många omdömen skriver att de billiga är typ engångsblad och så fort en spik kapas är det bara att kasta bladet.
Därför köpte jag de dyrare och får hoppas att det fungerar bättre.

Behöver bara fixa en ois adapter och köpa de bättre bladen som inte är starlock.

C
E evoline skrev:
Behöver bara fixa en ois adapter och köpa de bättre bladen som inte är starlock.
Tipsa gärna om du hittar något bra. Har bara sett dem på Ali Express, Fruugo, Fyndiq och liknande ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.